remmenconversie

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: remmenconversie

Bericht door Gearz »

Ando schreef:Het is wel een dubbele hoofdremcilinder met twee reservoirs van gelijke grootte, dat verbaasde me enigzinds.
Dan heeft hij een drum/drum hoofdremcilinder en zit daarin de oorzaak voor een verminderd remvermogen ten opzichte van trommels.
Ik zou 'm toch adviseren e.e.a zeer spoedig aan te passen, de huidige situatie is gevaarlijk aangezien de vloeistof capaciteit tbv de remzuigers nu onvoldoende is en er bij een noodstop onvoldoende remvermogen voorhanden is.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: remmenconversie

Bericht door Dieselhead »

welke had nu ook al weer meer vloeistof verplaatsing nodig? drum of disc. Ik dacht Disc

Een aantal leveranciers in nederland leveren nu eigenlijk ook alleen maar disc/drum HRC uit. aangezien die wel te gebruiken zijn voor een drum/drum setup.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door 1967coupe »

Is een HRC met verschillende reservoirs dan geschilt voor schijf/trommel of schijf/schijf Michel?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
jan douwe
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 21:03
Locatie: friesland

Re: remmenconversie

Bericht door jan douwe »

heb een set van SSBC gebruikt voor onze inline six triple carb. uiteraard een 4 bouts versie,
en bekrachtigd remt als een tierelier,,als je een conversie gebruikt let goed op welk jaartal
je besteld ivm de spindels,,,en de bevestiging op je stuurstang,,(stuurkogels).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groeten JD. :wink:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 2507
Lid geworden op: wo 08 aug, 2007 09:09

Re: remmenconversie

Bericht door Claire »

Ook ik heb een disc brake conversie gedaan. Met rem bekrachtiger en prop valve. Remt super en veel beter dan de oude, onbekrachtigde trommels.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door Ando »

Gearz schreef:
Ando schreef:Het is wel een dubbele hoofdremcilinder met twee reservoirs van gelijke grootte, dat verbaasde me enigzinds.
Dan heeft hij een drum/drum hoofdremcilinder en zit daarin de oorzaak voor een verminderd remvermogen ten opzichte van trommels.
Ik zou 'm toch adviseren e.e.a zeer spoedig aan te passen, de huidige situatie is gevaarlijk aangezien de vloeistof capaciteit tbv de remzuigers nu onvoldoende is en er bij een noodstop onvoldoende remvermogen voorhanden is.

Michel.
Zit er bij een trommel/schijf hoofdremcilinder een verschil in zuigerdiameter voor voor/achter circuit?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: remmenconversie

Bericht door Gearz »

Een Disc brake reservoir is altijd groter dan een drum brake reservoir aangezien er +/- 4x meer vloeistof systeemcapaciteit (lees druk en verplaatsing) benodigd is.
Een drum/disc hoofdremcilinder heeft altijd twee verschillende formaten reservoirs. Er is tevens ook een andere proportioning valve nodig voor disc dan voor drum.
Als je naar een disc/disc set up gaat heb je eveneens een andere HRC nodig .
Drum (trommel) remmen hebben namelijk zo'n 400 tot 500 psi druk nodig en disc (schijf) remmen 800 tot 900 psi

Als je een (te) lange pedaalweg en/of een sponsachtig pedaalgevoel hebt (zonder lucht in het systeem) dan is dit hoogstwaarschijnlijk een teken dat de hoofdremcilinder onvoldoende capaciteit heeft qua slag en/of volume.
Dieselhead schreef:Een aantal leveranciers in nederland leveren nu eigenlijk ook alleen maar disc/drum HRC uit. aangezien die wel te gebruiken zijn voor een drum/drum setup.
Dat is principieel niet goed Peter,
-Als je een drum/disc HRC zou monteren op een onbekrachtigd drum/drum systeem zou de boring hiervoor te groot zijn en zou je een te hard en slecht doseerbaar pedaal krijgen.
-Een drum/disc HRC heeft een grotere diameter en verplaatst meer vloeistof dan een drum/drum HRC maar heeft daardoor minder of zelfs te weinig lijndruk terwijl je toch hard moet trappen en het pedaal moeilijk doseerbaar is, ook krijg je een onvoorspelbare rembalans tussen voor en achter.
Ando schreef:Zit er bij een trommel/schijf hoofdremcilinder een verschil in zuigerdiameter voor voor/achter circuit?
Plaatje van een drum disc hoofdrem cilinder,
Let op het verschil in volume van de reservoirs, de afmetingen in piston en pistonsprings en het verschil in vloeistof volume slag/verplaatsing tussen het linkse drum en het rechtse disc gedeelte van de HRC. Bij een drum/drum HRC zouden links en rechts gelijk zijn.
Afbeelding

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door Ando »

Kunnen de twee zuigers ten opzichte van elkaar bewegen of is de afstand tussen die twee vast? Ik probeer 'm even te begrijpen..
Heb 'm zelf helemaal uit elkaar gehad omdat er ijzerkrullen van de productie in zaten maar kan me niet echt meer herinneren hoe dat nu zat..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: remmenconversie

Bericht door Gearz »

Ando schreef:Kunnen de twee zuigers ten opzichte van elkaar bewegen of is de afstand tussen die twee vast? Ik probeer 'm even te begrijpen..
Heb 'm zelf helemaal uit elkaar gehad omdat er ijzerkrullen van de productie in zaten maar kan me niet echt meer herinneren hoe dat nu zat..
Klopt, de twee zuigers kunnen ten opzichte van elkaar bewegen , zij het uiteraard in dezelfde richting, naar links middels druk op het pedaal en naar rechts middels veerdruk terug naar de startpositie.


Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: remmenconversie

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef: Er is tevens ook een andere proportioning valve nodig voor disc dan voor drum.
Bij 65-66 Mustang weet ik het in ieder geval zeker maar volgens mij zit er in een drum/drum remsysteem geen proportioning valve. Je hebt dus geen andere prop valve nodig maar een prop valve bij ombouw van drum naar disc. Wel zit er sinds 67 in drum/drum setups een differential valve in het brake distribution block maar dat is iets heel anders!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door Ando »

Gearz schreef:
Ando schreef:Kunnen de twee zuigers ten opzichte van elkaar bewegen of is de afstand tussen die twee vast? Ik probeer 'm even te begrijpen..
Heb 'm zelf helemaal uit elkaar gehad omdat er ijzerkrullen van de productie in zaten maar kan me niet echt meer herinneren hoe dat nu zat..
Klopt, de twee zuigers kunnen ten opzichte van elkaar bewegen , zij het uiteraard in dezelfde richting, naar links middels druk op het pedaal en naar rechts middels veerdruk terug naar de startpositie.


Michel
Volgens mij is er goed nagedacht over het systeem, de temvloeistof tussen de twee zuigers zal ook nog wel een bepaalde invloed hebben. Er moet toch ergens een balans-systeem ingebouwd zitten wat er bijv. Voor zorgt dat de trommels alsnog druk krijgen als de blokken al aanliggen tegen de schijf...krijg zo even het inzicht niet van de foto...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: remmenconversie

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef:
Gearz schreef: Er is tevens ook een andere proportioning valve nodig voor disc dan voor drum.
Bij 65-66 Mustang weet ik het in ieder geval zeker maar volgens mij zit er in een drum/drum remsysteem geen proportioning valve. Je hebt dus geen andere prop valve nodig maar een prop valve bij ombouw van drum naar disc. Wel zit er sinds 67 in drum/drum setups een differential valve in het brake distribution block maar dat is iets heel anders!
Klopt Erwin, foutje in de zinsopbouw, deze zin had achter de daaropvolgende zin moeten staan.
Zo behoort het geschreven te staan,
Als je naar een disc/disc set up gaat heb je eveneens een andere HRC nodig. Er is tevens ook een andere proportioning valve nodig voor disc dan voor drum.
Drum (trommel) remmen hebben namelijk zo'n 400 tot 500 psi druk nodig en disc (schijf) remmen 800 tot 900 psi
Disc/drum is een andere propvalve dan disc/disc.
Ando schreef:Volgens mij is er goed nagedacht over het systeem, de temvloeistof tussen de twee zuigers zal ook nog wel een bepaalde invloed hebben. Er moet toch ergens een balans-systeem ingebouwd zitten wat er bijv. Voor zorgt dat de trommels alsnog druk krijgen als de blokken al aanliggen tegen de schijf...krijg zo even het inzicht niet van de foto...
Voor en achter zijn bij een dual brake systeem zoals hier gescheiden circuits.
Zie 4:10 min
http://youtu.be/wvGCj0ddhiI?t=4m31s" onclick="window.open(this.href);return false;

De prop valve past de achterremdruk aan zodat deze niet te hoog kan worden en zodat de voorwiel schijfremmen als eerste aangrijpen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door Ando »

Gearz schreef: Afbeelding

Michel
Ik heb er vannacht nog eens over nagedacht:

- De primary piston wordt naar links gedrukt door de kracht op het pedaal.
- Hierdoor komt er druk op de remvloeistof achter de primary piston wat tot gevolg heeft dat er druk wordt opgebouwd op de frontbrakes én op de secondary piston.
- De secondary piston verplaatst ook naar links wat tot gevolg heeft dat er druk wordt opgebouwd op de rearbrakes.

Mijn eerste conclusie:

- De primary piston moet altijd de hoeveelheid vloeistof verplaatsen die nodig is voor het front cirquit én het rear circuit. Dit is zowel het geval bij een disk/drum als een drum/drum setup.
- De extra benodigde remvloeistof voor de primary piston is voorradig tussen de primary- en de secondary piston en hoeft dus niet direct uit het reservoir te komen.
- Hoe de verhouding tussen de maten van de reservoirs is zegt weinig over de juiste werking bij een disk/drum of drum/drum setup, voldoende voorraad tussen primary piston en secondary piston is bepalend.
- De 'voorraad' remvloeistof in het reservoir is voornamelijk bedoeld om de slijtage in het remsysteem op te vangen.
- De diameters van de primary piston en de secondary piston zijn gelijk dus de uitgaande druk zal in beide cirquits (front en rear) gelijk zijn.
- De veren zijn alleen voor het terugbrengen van de zuigers in de beginpositie.

De vragen:

- Waarom is bij een disk/drum setup het reservoir voor het disk circuit groter? Is dit een combinatie van een groter zuigeroppervlak/grotere slijtage?
- De hoeveelheid te verplaatsen vloeistof wordt bepaald door het zuigeroppervlak en de afstand waarover de zuiger(s) verplaatst moeten worden. Nu heb ik het idee dat de blokken redelijk 'strak' tegen de schijven aan liggen maar dat de remschoenen eerst een aardige afstand verplaatst moeten worden tegen de veerdruk in voordat deze 'aanliggen' op de trommels.

Ofwel: waarom is het ene reservoir groot en het andere klein?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
MustangMan010
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 18:58
Locatie: Albrandswaard
Contacteer:

Re: remmenconversie

Bericht door MustangMan010 »

Mijn 67er heeft in 2012 een schijfremconversie ondergaan en ben er erg tevreden mee.Het is een kit van CSRP.

Mark
'67 Mustang V8 DeLuxe 289ci, "Kawasaki Ninja Blue"
'06 Mustang V6 Premium,Tungsten Grey,Pony+Interior Upgrade Package.Southern California Special,only 600 built !!

Should a man in his 50's be allowed to drive a V8 Mustang !!! :lol:
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: remmenconversie

Bericht door Gearz »

Ando schreef:- Waarom is bij een disk/drum setup het reservoir voor het disk circuit groter? Is dit een combinatie van een groter zuigeroppervlak/grotere slijtage?
Voornamelijk grotere oppervlakte en dus groter volume, bij slijtage heeft een schijfremsysteem meer volume achter de zuiger nodig.
Ando schreef:- De hoeveelheid te verplaatsen vloeistof wordt bepaald door het zuigeroppervlak en de afstand waarover de zuiger(s) verplaatst moeten worden. Nu heb ik het idee dat de blokken redelijk 'strak' tegen de schijven aan liggen maar dat de remschoenen eerst een aardige afstand verplaatst moeten worden tegen de veerdruk in voordat deze 'aanliggen' op de trommels.
De residual pressure valve (in '60/'70's systemen) zorgt er voor dat er net voldoende restdruk achter blijft in de leiding waardoor de achterremschoenen kort bij de trommel blijven staan.
Ando schreef:Ofwel: waarom is het ene reservoir groot en het andere klein?
Een wielremcilindertje van een trommelrem bevat minder vloeistof dan een remzuiger van een schijfrem, het wielremcilindertje hoeft ook enkel de remschoenen naar buiten te duwen waarna de remschoenen zichzelf tegen de trommel duwen. Een trommelrem stelt zichzelf bij slijtage van de schoenen automatisch en mechanisch op naar buiten richting trommel en heeft dus geen groter vloeistofkolom nodig om slijtage op te vangen. Een remblok van een schijfrem kan zich enkel naar buiten stellen door meer vloeistof achter de zuiger te pompen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “How to”