Banden raken wielkast

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Banden raken wielkast

Bericht door mustang66coupe »

Klinkt een beetje als bij ons op het werk. Pak de symptomen aan ipv de klacht.

Je hebt als ik de verhalen goed begrijp "verkeerde" maat velgen en dit wordt dan opgelost door andere banden ipv ander velgen?

Of begrijp ik het dan verkeerd?
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Banden raken wielkast

Bericht door 66hipowannebee »

mustang66coupe schreef:Klinkt een beetje als bij ons op het werk. Pak de symptomen aan ipv de klacht.

Je hebt als ik de verhalen goed begrijp "verkeerde" maat velgen en dit wordt dan opgelost door andere banden ipv ander velgen?

Of begrijp ik het dan verkeerd?
Jup,en dat zou ik ook absoluut niet pikken,er kan makkelijk een 8 inch achter onder namelijk

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Mustangflip »

Ik heb er zelfs 9 inch velgen onder gehad zonder last van aanlopen. Je leverancier heeft hier dus duidelijk eens inschattingsfoutje gemaakt. Maar ik ben niet bij het bestellen geweest dus ik wil niet te snel oordelen. Het nadeel is nu waarschijnlijk dat je in een welles nietes spelletje raakt bij wie de fout nu uiteindelijk ligt. Al vind ik het tegenwoordig al wat dat hij in ieder geval probeert mee te werken aan het oplossen van de fout. Deze oplossing is alleen de voor hem goedkoopste manier. Je zou misschien ook kunnen overwegen om het hart van de velg af te laten draaien indien nog mogelijk. Dan verander je ook je backspacing of ET. Maar dit is niet altijd mogelijk. Ik zou tevens even op je band gaan kijken waar hij precies aan loopt. De banden die de leverancier nu aanbied zijn in totaal maar 10 mm smaller dus aan de buitenkant maar 5 mm. Je kan aan de sporen op de band wel zien of je genoeg hebt aan die 5 mm.

Succes en balen man! Mooie velgen en banden en dan dit weer.

Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Mustangflip schreef:Ik heb er zelfs 9 inch velgen onder gehad zonder last van aanlopen. Je leverancier heeft hier dus duidelijk eens inschattingsfoutje gemaakt. Maar ik ben niet bij het bestellen geweest dus ik wil niet te snel oordelen. Het nadeel is nu waarschijnlijk dat je in een welles nietes spelletje raakt bij wie de fout nu uiteindelijk ligt. Al vind ik het tegenwoordig al wat dat hij in ieder geval probeert mee te werken aan het oplossen van de fout. Deze oplossing is alleen de voor hem goedkoopste manier. Je zou misschien ook kunnen overwegen om het hart van de velg af te laten draaien indien nog mogelijk. Dan verander je ook je backspacing of ET. Maar dit is niet altijd mogelijk. Ik zou tevens even op je band gaan kijken waar hij precies aan loopt. De banden die de leverancier nu aanbied zijn in totaal maar 10 mm smaller dus aan de buitenkant maar 5 mm. Je kan aan de sporen op de band wel zien of je genoeg hebt aan die 5 mm.

Succes en balen man! Mooie velgen en banden en dan dit weer.

Flip
Bedankt voor het meedenken! Aan de 225/60 banden heb ik dus niks, die 5mm gaat het verschil niet maken.
Ik ga proberen de velgen te regelen met de juiste backspacing.

Maar dan het volgende. Ik vind mijn mustang alsnog aan de achterkant veel te laag.
Ik kan mijn hand net aan tussen de band en wielkast krijgen, als ik thuis ben maak ik even een foto (Dat is ook niet normaal toch?)
Mustang '68 coupe
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Dieselhead »

Dat is ook normaal. het achterover hangen was om het ontwerp snelheid te laten uitstralen.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Mustangflip »

Bedankt voor het meedenken! Aan de 225/60 banden heb ik dus niks, die 5mm gaat het verschil niet maken.
Ik ga proberen de velgen te regelen met de juiste backspacing.
Dat weet je niet. Meten is weten. Een andere oplossing zou kunnen wezen om de binnenkant van je spatborden te laten omrollen zodat je nog meer speling krijgt. Feit blijft echter dat je wel met de verkeerde velg in het rond rijd. Dus je pakt nog steeds de symptomen aan en niet de oorzaak.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Mustangflip schreef:
Bedankt voor het meedenken! Aan de 225/60 banden heb ik dus niks, die 5mm gaat het verschil niet maken.
Ik ga proberen de velgen te regelen met de juiste backspacing.
Dat weet je niet. Meten is weten. Een andere oplossing zou kunnen wezen om de binnenkant van je spatborden te laten omrollen zodat je nog meer speling krijgt. Feit blijft echter dat je wel met de verkeerde velg in het rond rijd. Dus je pakt nog steeds de symptomen aan en niet de oorzaak.

Groet Flip
De leverancier beweerd dat er geen andere ET waardes zijn voor de 7x15 velgen.
Ik citeer uit mijn email: "Deze velgen zijn er alleen 7x15 et-6 (= 3,75" Backspacing). Ze worden niet gemaakt in een andere ET-waarde. Dan zou u naar rondom 6x15 moeten gaan, zoal u ook voor heeft. Dan speelt u op save. U kunt dan ook nog naar een 225/60r15 gaan. Òf u neemt achter ook een 215/60r15."

Daarmee besluit ik dan maar om op de "verkeerde velgen" rond te rijden, de wielkasten te rollen en de achterkant met (een inch?) te verhogen.
Een inch verhogen bereik je met een veerblad extra?
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Banden raken wielkast

Bericht door peer »

Joris08 schreef:
Mustangflip schreef:
Bedankt voor het meedenken! Aan de 225/60 banden heb ik dus niks, die 5mm gaat het verschil niet maken.
Ik ga proberen de velgen te regelen met de juiste backspacing.
Dat weet je niet. Meten is weten. Een andere oplossing zou kunnen wezen om de binnenkant van je spatborden te laten omrollen zodat je nog meer speling krijgt. Feit blijft echter dat je wel met de verkeerde velg in het rond rijd. Dus je pakt nog steeds de symptomen aan en niet de oorzaak.

Groet Flip
De leverancier beweerd dat er geen andere ET waardes zijn voor de 7x15 velgen.
Ik citeer uit mijn email: "Deze velgen zijn er alleen 7x15 et-6 (= 3,75" Backspacing). Ze worden niet gemaakt in een andere ET-waarde. Dan zou u naar rondom 6x15 moeten gaan, zoal u ook voor heeft. Dan speelt u op save. U kunt dan ook nog naar een 225/60r15 gaan. Òf u neemt achter ook een 215/60r15."

Daarmee besluit ik dan maar om op de "verkeerde velgen" rond te rijden, de wielkasten te rollen en de achterkant met (een inch?) te verhogen.
Een inch verhogen bereik je met een veerblad extra?
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de achter velgen uit te laten draaien naar 4"
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Mustangflip »

Ok dan is het niet anders. Maar ik zet persoonlijk wel vraagtekens bij zijn antwoord. Bij wie heb je de velgen gekocht? Ik heb mijn American racing velgen gekocht bij http://www.carmar.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . En als ik daar alles eens intik voor je auto als ik velgen ga zoeken bestaan er toch een heleboel American racing velgen die wel ET 0 hebben. Misschien geld dat net niet voor jouw type, dat zou kunnen. Misschien kan je ook overwegen een andere J-maat te nemen dus ipv 7J naar 8J te gaan zodat je minder beperkt ben met zoeken en dat je dan misschien wel de juiste et kan vinden of naar 16 " wielen gaan. 8J zou ook passen denk ik. Bij een 1969 in ieder geval wel.

Vanwege mijn andere remmen en afwijkende maten heb ik American racing zelf toen een mail gestuurd met mijn maten en de vraag of de velgen zouden passen. Ik kreeg keurig antwoord terug. Je kan ook eens mailen naar ze wellicht dat hun je kunnen vertellen of je velgenboer de waarheid verteld.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Ik heb net nog eens gekeken naar de ruimte tussen de banden en wielkast, en rechtsachter staat hij 1,5cm hoger dan linksachter...waar ligt dit aan?
Mustang '68 coupe
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Dieselhead »

versleten/doorgezakte bladveren...
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Dus als ik nieuwe koop die wat hoger zijn heb ik 2 vliegen in 1 klap.

Er zitten nu 4 bladen onder, al wil ik ongeveer 1 inch omhoog neem ik dan 5 blads heavy duty veren?
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Ando »

Joris08 schreef:Dus als ik nieuwe koop die wat hoger zijn heb ik 2 vliegen in 1 klap.

Er zitten nu 4 bladen onder, al wil ik ongeveer 1 inch omhoog neem ik dan 5 blads heavy duty veren?
Dat kun je zo niet zeggen. Dat ligt er aan hoe de veren gebogen zijn. 5-blads is best stug, zeker in vergelijking met zo'n 50 jaar oude vierblads. Bij mij heb ik na verloop van tijd een van de 5 bladen er tussenuit gehaald, vond dat toch te stug. Maar ik heb wel traction bars die het wat stugger maken. Omhoog van achteren is een kwestie van smaak. Ik vind dat maar niks en heb er achter 1 inch verlagingsblokken onder gezet...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
JPF12
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 25 apr, 2014 17:03

Re: Banden raken wielkast

Bericht door JPF12 »

Ik heb net nog eens gekeken naar de ruimte tussen de banden en wielkast, en rechtsachter staat hij 1,5cm hoger dan linksachter...waar ligt dit aan?
Staat de auto wel op een biljartrechte ondergrond tijdens het meten?
En voor ook gemeten? Kan ook een ingezakte linker voorveer zijn namelijk.

En deze velg bestaat inderdaad niet in andere backspacing.
http://www.americanracing.com/wheels/VN105/VN1053

Eén maatje smallere band achter en een klein beetje uit het hart van de velg laten afdraaien/wegfrezen geeft je zomaar een centimeter extra schermrand ruimte (plus iets meer veerweg).
Of achter dezelfde wielen als voor plaatsen, heeft ook een centimeter effect, plus de smallere (voor)band ook een centimeter = 2 in totaal.
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Vandaag heb ik de 4-blads heavy duties gemonteerd, en heb precies het geen bereikt wat ik wou!
Hij staat nu zeer netjes recht, en achter nu even hoog als voor.
En het belangrijkste, de banden lopen niet meer aan bij drempels!

Iedereen bedankt voor de reacties en tips!
Mustang '68 coupe
Plaats reactie

Terug naar “How to”