Banden raken wielkast

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Ik heb gister mijn nieuwe velgen+ banden gemonteerd ( americanracing torq thrust D) ik vind ze helemaal geweldig!
Achter heb ik 15x7 met 235/60 banden, maar als ik nu over een drempel ga heb ik zelf al bij het kleinste beetje veren dat ze mijn wielkasten raken.
Nu vond ik altijd al dat hij achter wat laag was, maar dat loop ik met de nieuwe brede banden en velgen dus op!

Normaal zou dit toch niet moeten gebeuren met 235 banden?
Moet ik der nu aan de achterkant gaan verhogen?

Hieronder een afbeelding van de situatie!

Afbeelding
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Ando »

Ik heb onder mijn 66 achter ook 235/60-15 en dat geeft geen problemen. Wel heb ik de randen van de schermen laten rollen en stuggere achterveren. Geen last van aanlopen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Banden raken wielkast

Bericht door 66hipowannebee »

Waarom niet even zelf de backspacing opmeten alvorens te bestellen??

Een 7 inch wiel moet in jou geval zeeën van ruimte hebben mits goed gemeten

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

Ando schreef:Ik heb onder mijn 66 achter ook 235/60-15 en dat geeft geen problemen. Wel heb ik de randen van de schermen laten rollen en stuggere achterveren. Geen last van aanlopen.
Oke, dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor mijn mustang.
Welke achterveren zitten er nu onder bij jou?

66hipowannebee schreef:Waarom niet even zelf de backspacing opmeten alvorens te bestellen??

Een 7 inch wiel moet in jou geval zeeën van ruimte hebben mits goed gemeten

Tonie
Ja dat dacht ik ook.
Ik heb het aangegeven bij de leverancier en onderzoek op internet gedaan, en daar wijst beide uit dat het geen problemen zal moeten geven.
Daarom zoek ik nu het probleem bij de auto en dacht ik dus dat de achtervering door de jaren heen verslapt was en ik misschien aan nieuwe vering moet achter?

correct me if i'm wrong...
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Banden raken wielkast

Bericht door peer »

Die afmetingen zeggen niets als je de ET waarde niet meegeeft. Met een verkeerde ET kan je er voor zorgen dat een 195 band al tegen de wielkas aanloopt.
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Banden raken wielkast

Bericht door 66hipowannebee »

Idd peer,als ik ff een wilde gok mag doen heb je nu 3,75 bs
En dat is te weinig :mrgreen:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

peer schreef:Die afmetingen zeggen niets als je de ET waarde niet meegeeft. Met een verkeerde ET kan je er voor zorgen dat een 195 band al tegen de wielkas aanloopt.
Dat begrijp ik, maar als ik doorgeef dat het om een 68 mustang gaat dan kan hij toch de goeie velgen leveren.
De ET waarde is toch niet bij ieder 1968 model verschillend?
Mustang '68 coupe
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Dieselhead »

ik rij met 225 op een 17 inch 7j velg met een ET van 0 achter. Dat is dan een backspacing van 3,5 inch als ik het goed heb.

Aan 1 kant geen probleem aan de andere kant gaat het net. Schermen zijn niet gerold. Wel auto voorzien van Heavy Duty 4 blads veren met originele ogen.
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Banden raken wielkast

Bericht door 66hipowannebee »

Voor het zelfde geld ligt er een andere as onder
Meten is weten,gissen missen

Peter,jij hebt 4 bs
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
frankpost
Berichten: 2627
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 17:09
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Banden raken wielkast

Bericht door frankpost »

hijackers eronder of een setje heavy duty bladveren?

ik heb nu 275 8j 15" (60 wang) eronder, 5 blads heavy duty veren. Achter staat ie wel redelijk hoog nu, maar anders gaat ie wel de wielkast kussen bij elk heuveltje vrees ik...
Focus ST 2.5 2006
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Dieselhead »

Afbeelding Backspace to Offset Conversion Chart


AfbeeldingMeasuring Wheel Offset

AfbeeldingMeasuring Wheel Offset

deze plaatjes verhelderen e.e.a.
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

frankpost schreef:hijackers eronder of een setje heavy duty bladveren?

ik heb nu 275 8j 15" (60 wang) eronder, 5 blads heavy duty veren. Achter staat ie wel redelijk hoog nu, maar anders gaat ie wel de wielkast kussen bij elk heuveltje vrees ik...
Ik denk dat ik ook zoiets ga doen, omdat ik hem achter sowieso te laag vind staan.
bedankt voor de info!
Dieselhead schreef:Afbeelding Backspace to Offset Conversion Chart


AfbeeldingMeasuring Wheel Offset

AfbeeldingMeasuring Wheel Offset

deze plaatjes verhelderen e.e.a.
Bedankt voor de uitleg maar voor de 3de keer: Ik weet wat er fout is gegaan, ik dacht alleen dat het aan mijn mustang lag omdat hij wel wat laag hangt aan de achterkant.
Mustang '68 coupe
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Ando »

Ik weet mijn backspace zo niet, zal ik vanavond eens even opmeten. Kijk ook even of je voldoende ruimte tussen band en bladveer hebt om een wiel met een grotere backspace te monteren en meet ook even na hoeveel backspace de velgen hebben die je nu hebt. Het zou zonde zijn als het een tweede keer fout gaat!

Nu zie ik net dat ik 15 x 8 velgen achter heb zitten...
Laatst gewijzigd door Ando op ma 19 mei, 2014 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Banden raken wielkast

Bericht door peer »

Joris08 schreef:
peer schreef:Die afmetingen zeggen niets als je de ET waarde niet meegeeft. Met een verkeerde ET kan je er voor zorgen dat een 195 band al tegen de wielkas aanloopt.
Dat begrijp ik, maar als ik doorgeef dat het om een 68 mustang gaat dan kan hij toch de goeie velgen leveren.
De ET waarde is toch niet bij ieder 1968 model verschillend?
Klopt, alles orgineel was en mensen geen foute maakte ;) Er is een kans dat de orginele as er al lang niet meer onder ligt. En dan kom je niet uit. Daarom pak ik altijd de huidige velgen als referentie bij het zoeken naar nieuwe.

Daarnaast kan het goed zijn dat de verkoper alleen gekeken heeft naar de steek of geen rekening met de brede banden gehouden heeft, er vanuit is gegaan dat het 'wel zou passen' of dat de randen zijn uitgerold, of gewoon een foutje gemaakt heeft door verkeerd in een tabelletje gekeken te hebben.

Ik hier vanuit mijn pc'tje kan alleen iets zeggen als de ET waarde is meegegeven, dat is wat ik bedoelde... Dan kan er in ieder geval gekeken worden of het wel had moeten passen waardoor het mogelijk door een verkeerde as of verlaging komt. Of dat het gewoon de verkeerde maat velgen zijn.
Gebruikersavatar
Joris08
Berichten: 166
Lid geworden op: di 27 mar, 2012 18:51
Locatie: Limmen

Re: Banden raken wielkast

Bericht door Joris08 »

peer schreef:
Joris08 schreef:
peer schreef:Die afmetingen zeggen niets als je de ET waarde niet meegeeft. Met een verkeerde ET kan je er voor zorgen dat een 195 band al tegen de wielkas aanloopt.
Dat begrijp ik, maar als ik doorgeef dat het om een 68 mustang gaat dan kan hij toch de goeie velgen leveren.
De ET waarde is toch niet bij ieder 1968 model verschillend?
Klopt, alles orgineel was en mensen geen foute maakte ;) Er is een kans dat de orginele as er al lang niet meer onder ligt. En dan kom je niet uit. Daarom pak ik altijd de huidige velgen als referentie bij het zoeken naar nieuwe.

Daarnaast kan het goed zijn dat de verkoper alleen gekeken heeft naar de steek of geen rekening met de brede banden gehouden heeft, er vanuit is gegaan dat het 'wel zou passen' of dat de randen zijn uitgerold, of gewoon een foutje gemaakt heeft door verkeerd in een tabelletje gekeken te hebben.

Ik hier vanuit mijn pc'tje kan alleen iets zeggen als de ET waarde is meegegeven, dat is wat ik bedoelde... Dan kan er in ieder geval gekeken worden of het wel had moeten passen waardoor het mogelijk door een verkeerde as of verlaging komt. Of dat het gewoon de verkeerde maat velgen zijn.
66hipowannebee schreef:Idd peer,als ik ff een wilde gok mag doen heb je nu 3,75 bs
En dat is te weinig :mrgreen:

Tonie
Ik heb geinformeerd bij de leverancier en zoals Tonie al eerder zei, ze hebben een ET waarde van -6 dus 3,75 back spacing.
De leverancier bied nu 225/60 banden aan...
Mustang '68 coupe
Plaats reactie

Terug naar “How to”