66er klep tuimelaars

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

66er klep tuimelaars

Bericht door edgar »

Heren en dames,

Ik heb onlangs mijn kleppen gesteld en het valt mij op dat drie tuimelaars scheef staan. Ze drukken niet echt op de 'valve stem' maar zo'n beetje half-half. 1 van deze drie staat ook echt scheef en ik vermoed dat deze aardig aan het inslijten is op het halfronde zittinkje.

Voor zover ik kan zien heb ik geen slijtage op de stoterstangen of de slots daarvoor in de kop.

Ik hoop / denk dat ik met drie nieuwe tuimelaars en montage materiaal wel weer verder kan. Maar als ik bezig ben, vervang ik de overige 13 net zo lief.

Mijn auto is van december 65. Volgens mij moet ik dan non-rail style rockers hebben. Rail-rockers werden voorjaar 1966 ingevoerd. Mijn blok is ooit wel gereviseerd, maar zijn alle onderdelen her gebruikt. De foto's die ik heb laten een gecaste '289' en '65' zien op de koppen. De slots voor de stoterstangen zijn ovaal en sluiten de stoterstang in 1 richting op.

De vragen:

1) klopt bovenstaande, heb ik non-rail style rockers nodig?
2) rockers, locknut en het zittinkje vervang je als setje; zit alles er bij als je 'een rocker' koopt?
3) waar te koop / op voorraad?
4) heeft het zin om te upgraden naar roller rockers met gelijke ratio (als die er uberhaupt zijn voor press-in studs)?

Ik hoor graag.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: 66er klep tuimelaars

Bericht door Ando »

Vraag 4 vind ik op zich ook wel interessant. Maar zijn die niet hoger waardoor je ook hogere kleppendeksels of spacers nodig hebt?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: 66er klep tuimelaars

Bericht door richard66coupe »

Als je van die slots in de kop hebt dan heb je inderdaad Non-rail rockers nodig.
Een ander verschil is dat de lengte van de klepsteel boven de retainer groter is bij Non-rail rockers.

Zelf heb ik Rail rockers, ook ik heb er wel een paar bij die de neiging hebben om wat scheef op de klep te gaan staan(naar 1 kant te trekken).
Ik heb het idee dat dit komt doordat de stud, de klep en de stoter stang niet 100 % in lijn liggen.

Je hebt full roller rockers en roller tip rockers Die laatste heeft alleen een rollagertje op de klep. Deze kun je er volgens mij zo op zetten en is ook niet echt hoger. Hier heb ik zelf ook aan zitten denken maar ik vraag me dan af of dit gaat werken als je klepsteel aan de bovenkant al ingesleten is(niet meer mooi vlak). Verder zit je ook met de uitlijning van het rollagertje op de klep en heb je misschien langere of kortere stoterstangen nodig. Je hoort ook weleens dat die dingen lawaaiig zijn.
Ik heb geen ervaring met full roller rockers maar de ruimte onder het kleppendeksel en het wel of niet kunnen gebruiken van de standaard press-in studs qua lengte (en evt krachten?) zou ik wel nakijken.

Misschien dat Tyra in Bunschoten wel wat heeft liggen op het gebied van rockers.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: 66er klep tuimelaars

Bericht door edgar »

alvast dank voor de info.

Nog iemand die iets wil toevoegen? Ik neig nu om voor het gemak te kiezen voor vervangen door origineel.

Ik zal deze week wel in het topic van RonNL mooie roller tip rockers met 1.6 ratio. Wel met hogere klepdeksels.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “How to”