Omdat mijn nieuwe dashboard spanningsregelaar al meteen kapot was, besloot ik om er dan maar zelf eentje te maken. Nu zag ik dat er in het verleden al topics geweest zijn waarin een 7805 regelaar gebruikt werd. Ik heb een iets andere regelaar gebruikt die instelbaar is. Het voordeel is dat je hiermee de beide meters een beetje kunt afstemmen , helaas niet afzonderlijk maar alle twee tegelijk. Jaren zestig auto electronica is niet bepaald de beste en massa geproduceerde Amerikaanse al helemaal niet. De originele spanningsregelaar bestaat uit een soort bimetaal contactje wat je kun instellen door met een schroef de luchtspleet te beinvloeden. Dit is op zijn zachtst gezegd niet erg nauwkeurig. Met deze regelaar wordt het iets nauwkeuriger
Dit is hoe ik het gedaan heb ( en ik ben behoorlijk tevreden met het resultaat)
Spanningsregelaar LM317 - T220
Weerstand 120ohm
potentiometer 5Kohm (meerslags)
De contactplaat van de oude spanningsregelaar eruit gehaald en opnieuw gebruikt (alhoewel een 9V batterij aansluiting ook wel werkt). Het is belangrijk de LM317 op een koellichaam te monteren aangezien hij behoorlijk warm wordt.
Monteer (met tiewrap) de potmeter, met langere draden, ergens makkelijk bereikbaar. Zo kun je tijdens een proefrit nog wat aan de instelling verbeteren. Hou in gedachten dat de meters langzaam reageren dus heb geduld!
De dashboard temp en fuel meters zijn in feite stroommetertjes. Ze meten de gelijkstroom vanaf een 5V bron (regelaar) door een veranderende weerstand (temps sensor en nivometer). Ik heb een tijdje gezocht naar de correcte waardes (voor een 1970 Mustang) en denk dat het ongeveer zoiets moet zijn:
Sensors:
Temps sensor, koud 100ohm, heet <10 ohm
Fuel, leeg >75 ohm, vol <10 ohm
Meters (de mijne gemeten):
Temp, medium 21 ohm, heet 7 ohm
Fuel, medium 24 ohm, vol 9 ohm
Bovenstaande is niet 100% nauwkeuring maar komt er vlgs mij op neer dat het bereik tussen de 5 en 100 ohm moet liggen, waarbij de maximale meteruitslag bij de laagste waarde ligt. Ik geloof dat voor andere bouwjaren deze waarden ook redelijk kloppen??
Bij maximale uitslag loopt er zo'n 1.5 Amp door de regelaar. De LM317 kan maximaal 2.2A aan, mits goed gekoeld, dus dat moet goed zijn.
Deze regelaar kost ca vijf euro aan materiaal en werkt veel beter dan de originele. Je ziet 'm niet zitten dus zelfs geschikt voor “Concours”. Ik hoop dat dit nuttig is en stuur me een PB als je vragen/hulp nodig hebt.
Voorbeeld stuklijst (Conrad):
Schema:
Zelf een instelbare instrument-spanningsregelaar maken
Moderator: Shelby GT-H
Zelf een instelbare instrument-spanningsregelaar maken
Groeten, Sjaak
1970 Mustang FB, 351W "het zwarte gat aka bodemloze put"
1970 Mustang FB, 351W "het zwarte gat aka bodemloze put"
Re: Zelf een instelbare instrument-spanningsregelaar maken
Ik had enkele jaren geleden ook een gemaakt, hier mijn versie ervan
viewtopic.php?f=10&t=15373&hilit=spanni ... aar%40mick
GRTS
MICK
viewtopic.php?f=10&t=15373&hilit=spanni ... aar%40mick
GRTS
MICK
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Re: Zelf een instelbare instrument-spanningsregelaar maken
Ik heb er ook al jaren een. Gaat nu tot 9V. Eigenlijk zou een 10V nog mooier zijn in mijn geval.
Re: Zelf een instelbare instrument-spanningsregelaar maken
De spanningregelaar voor de instrumenten mag maar tot 5 v gaan.
Grts
Mick
Grts
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66