Advies gevraagd van de motorkenners hier

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » ma 29 dec, 2014 23:01

Hoi,

ik heb een 70er 302 gekocht die ik wil (laten) reviseren.
Zit te twijfelen of ik hem origineel laat (ietwat overmaat), of iets ruigers. Misschien stroken naar een 347?
Wat is volgens jullie het beste kwa materiaal? Alles nieuw? Of onderdelen hergebruiken.
Moet wel betaalbaar blijven aub :mrgreen:

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Gearz » ma 29 dec, 2014 23:42

Lijkt me een beetje een retorische vraag René :lol:
Alles nieuw is uiteraard het beste :mrgreen: maar wellicht wat minder kostenefficiënt :-P
Onderdelen hergebruiken bij het bouwen van een stroker is uiteraard ook maar heel beperkt mogelijk aangezien je sowieso een andere krukas, drijfstangen, lagers, zuigers etc nodig hebt, daarnaast vind een stroker een setje aftermarket performance koppen ook fijner om te ademen.

Meeste bang for the buck lijkt mij het blok eens goed te (laten) checken en indien nog OK, montage van een leuke perfomance nokkenas, een andere intake en een paar matchende milde koppen met een stel headers, dan ben je al een heel eind voor 'relatief' weinig investering.

Je kunt het zo gek maken als je maar wil, meer performance is echter inherent aan meer centjes en nog meer performance aan nog meer centjes. Maar daar was je natuurlijk zelf ook al achter. :wink:

Michel.

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » di 30 dec, 2014 10:21

He Michel,

alles zit er nog bij, krukas, complete koppen. Bovendien nog nooit gereviseerd dus ik kan hem laten honen naar wat voor overmaat dan ook.
Headers heb ik al. 4V intake ook.

Dat laatste was ik inderdaad al achter.
Maar wat zijn een beetje betrouwbare merken?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 31
Lid geworden op: do 23 mei, 2013 09:48

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door dree » di 30 dec, 2014 11:37

Mijn advies, koop 2 boeken.
1. Engineering rebuild Ford small block
2. Ford engine parts interchange

Lees die twee boeken goed door.
Je zult lezen dat je block ws een 289 is, waarvan er ook weer veel varianten zijn.
Misschien nog een boek over Ford stroker.

Zoek dan de rest van je onderdelen bij elkaar.

Bouw je om naar elektr ontsteking HEI ?

Boor/Hoon op 0.30 overmaat.

Laat onderblock origineel en haal je winst uit de koppen, inlaat en uitlaat - zie boeken !!!

Of begin er gewoon aan en zie waar het misgaat :twisted:

Succes !!!!

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Gearz » di 30 dec, 2014 11:53

dree schreef:Je zult lezen dat je block ws een 289 is, waarvan er ook weer veel varianten zijn.
Ik denk dat je jouw boek zelf nog eens goed moet lezen Dree... :wink:
Lijkt me namelijk heel erg sterk dat een '70 302 waarschijnlijk een 289 is.
Wellicht kun je dat eens toelichten ?

Michel.

Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4753
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Ando » di 30 dec, 2014 12:28

Als ik zelf zou gaan bouwen en een beetje balans tussen kosten en performance zou zoeken:

Eerst eens kijken hoe het blok er aan toe is. Moeten er nieuwe lagers en zuigers in, is de krukas bruikbaar? Ik zou niet gelijk groot boren, op zijn hoogst de eerste overmaat als dat noodzakelijk is. Als de krukas nog bruikbaar is deze gewoon gebruiken evenals de drijfstangen, indien nodig nieuwe glijlagers. Als je laat honen, nieuwe zuigers en nieuwe lagers heb je een 'vers' blok. Snelle nokkenas erin en een setje goede koppen, dan heb je gelijk geharde klepzetels en nieuwe geleiders. 4V en headers heb je al, nu nog een goede ontsteking en je bent er wel. Dan zou je toch wel een 50-60 Pk moeten winnen t.o.v. standaard. Is goed te doen, redelijk 'standaard' onderdelen en weinig risico dat het echt mis gaat.

Wil je echt meer dan moet je gelijk een stuk dieper in de buidel tasten. Stroken (andere krukas), sterkere drijfstangen maar ook bak en waarschijnlijk achteras aanpassen. Koelsysteem zal ook meer capaciteit moeten hebben, dan ben je zo maar niet klaar. En een stuk meer kennis van zaken nodig om de juiste onderdelen bij elkaar te zoeken.

Een tip: bepaal eerst duidelijk waar je naartoe wil en ga daarvoor. Halverwege het traject beslissen dat het toch anders (meer) moet worden kost een berg extra geld.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl

Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1312
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Big_fun_58 » di 30 dec, 2014 14:04

Mijn advies (voor wat het waard is): vergeet de 347 stroker en voer lekker je 302 op.
Dan hoef je, zoals gemeldt, niet je hele aandrijflijn te versterken, minder kans op problemen met koeling en blijft je blok duurzamer (minder stress op de zuigers en cilinderwanden).
Ik hoor vaak genoeg dat gestrookte motoren ook problemen geven of dat het toch niet zo makkelijk ging als dat de folders doen geloven.....
Een iets opgevoerd 302tje (nokkenas set, manifold, headers, en bewerkte koppen) kan je al heel veel meer rij plezier geven voor niet teveel geld.
Dan kan je extra geld besteden aan de revisie (bijv. sterkere drijfstangen, compleet uitbalanceren, etc.).
Nou succes en hou ons op de hoogte...
Gr. Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » di 30 dec, 2014 19:01

Dank voor de reacties. 302 ietwat kietelen gaat het worden. Om nou de rest aan te passen op het blok, nee dat gaat hem niet worden. Heb alles erbij en al helemaal uit elkaar gehaald. Nu eens kijken welk merk ed.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » wo 31 dec, 2014 19:49

Vanmiddag even wezen buurten bij Michel, veel wijzer geworden ( had ik ook niet anders verwacht :mrgreen: ).
Het blok gaat 030 overmaat worden met zeer waarschijnlijk een rollercam.

Michel bedankt voor de info, was gezellig en we houden contact.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4753
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Ando » wo 31 dec, 2014 19:51

1967coupe schreef:Vanmiddag even wezen buurten bij Michel, veel wijzer geworden ( had ik ook niet anders verwacht :mrgreen: ).
Het blok gaat 030 overmaat worden met zeer waarschijnlijk een rollercam.

Michel bedankt voor de info, was gezellig en we houden contact.

Gr
Rene
Rollercam lijkt me een prima plan, maar waarom .30 overmaat?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » wo 31 dec, 2014 20:03

Omdat Michel nog het eea heeft liggen :mrgreen:

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door tminus3 » wo 31 dec, 2014 20:30

Ando schreef:
1967coupe schreef:Vanmiddag even wezen buurten bij Michel, veel wijzer geworden ( had ik ook niet anders verwacht :mrgreen: ).
Het blok gaat 030 overmaat worden met zeer waarschijnlijk een rollercam.

Michel bedankt voor de info, was gezellig en we houden contact.

Gr
Rene
Rollercam lijkt me een prima plan, maar waarom .30 overmaat?
.030" is meestal nodig om de stootrand/taper uit de cilinders te krijgen, en is daarmee de gangbare overmaat voor een normale revisie. .010" en .020" zuigers zijn dan ook eenlastiger te vinden. .040" is ook vrij gangbaar, maar groter is normaal gesproken niet aan te raden ivm de dunne cilinderwanden van de smallblock Ford (Ford geeft zelf .030" als maximum overmaat aan).
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » wo 31 dec, 2014 21:44

Er zit niet eens een voelbare rand in.
Meeste slijtage/schade zit hem in/aan de nokkenas. Alles is van 1968~1969. Michel zei al na 1 blik op de code dat het blok van oktober 69 is.
Wij vonden het er niet uitzien als een blok van meer als40 jaar oud. Kan ook zijn dat Michel me niet voor mijn kop wilde stoten :mrgreen:

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7798
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe » do 01 jan, 2015 14:15

Nu hetvolgende ik kom op ebay allerlei termen tegen bij de nokkenassen. Allerlei waardes. Ik neem aan dat die waardes bepalen hoe snel en hoe vroeg een klep open of dicht gaat. Ik wil wat ruiger als standaard. Wat zou dan een leuke nokkenas zijn?
Uitgaande van:
302 met 030 overmaat
headers
4V edelbrock carb.

gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl

Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4753
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Ando » do 01 jan, 2015 15:44

Ga je ook nog iets met de koppen doen René?
Kijk anders even op mijn website, maar dat was geen roller!

Plaats reactie

Terug naar “How to”