Advies gevraagd van de motorkenners hier

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Ando »

66hipowannebee schreef:Ando,niet helemaal mee eens

misschien dat het bij de koppen niet heel de wereld uitmaakt,omdat je er ook niet te veel af kan halen

maar het blok dekken tot 0 maakt toch aardig wat uit in je compressie range..

Tonie
Heb je gelijk in Tonie, maar ik ging uit van het vlakken van de koppen, en dat is normaal gesproken niet meer dan nodig om ze vlak te krijgen..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Big_fun_58 »

Hoi René,
Eventueel wil ik je koppen wel uitfrezen. Heb ik al veel keren gedaan en laatst voor Ramon een setje 351W koppen gedaan en daar was ik 1 zaterdag mee bezig.
Stuur maar een PB. We komen er we uit.
Gr. Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Ando »

Big_fun_58 schreef:Hoi René,
Eventueel wil ik je koppen wel uitfrezen. Heb ik al veel keren gedaan en laatst voor Ramon een setje 351W koppen gedaan en daar was ik 1 zaterdag mee bezig.
Stuur maar een PB. We komen er we uit.
Gr. Jan
Gewoon wat vlaggetjes en ventieldopjes meenemen Rene! :lol:

Als Jan het kan doen voor een mooie prijs scheelt dat natuurlijk wel even in prijs neem ik aan. Bij een tuner betaal je al snel € 1.000,00 voor een dag werk. Als je daar het vlakken van de koppen, vervangen van de klepgeleiders en het monteren van geharde zittingen bij telt zit je al snel aan de prijs van een nieuw setje alu koppen. Doe jij dat soort werk ook Jan?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Big_fun_58 »

Ando schreef: Als Jan het kan doen voor een mooie prijs scheelt dat natuurlijk wel even in prijs neem ik aan. Bij een tuner betaal je al snel € 1.000,00 voor een dag werk. Als je daar het vlakken van de koppen, vervangen van de klepgeleiders en het monteren van geharde zittingen bij telt zit je al snel aan de prijs van een nieuw setje alu koppen. Doe jij dat soort werk ook Jan?
Nee, het is puur "hobby". Ik heb wel wat gereedschap (ook voor zittingen) maar ben geen revisie bedrijf. :-)
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe »

Vlaggen en ventieldopjes zat Ando :mrgreen:

Nog even wat, waarom aluminium koppen? Gewichtsvoordeel dat is duidelijk maar wat nog meer?
Stel Jan kan de flow v/d koppen verbeteren, wat is dan nog het voordeel van Alu?
Een setje alu is zo 600 dollar ex verzenden en invoer/btw
Ik kom al aardig in de buurt denk ik :mrgreen: met wat ik wil.

Ik tank nu euro95 is het verstandig om na de revisie 98 te tanken of kan ik er gewoon 95 in blijven kieperen?
En dat dekken, moet dat helemaal tot 0 om enig resultaat te hebben? Of heb ik dan teveel compressie?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Gearz »

Ando schreef: Als je daar het vlakken van de koppen, vervangen van de klepgeleiders en het monteren van geharde zittingen bij telt zit je al snel aan de prijs van een nieuw setje alu koppen.
Je vergeet dat alu koppen nog geen kwart van het gewicht wegen, de warmte beter afvoeren, aanmerkelijk beter flowen, screw in studs hebben die een veel hogere veerdruk aan kunnen en kleppen hebben die aanzienlijk groter zijn dan wat er in de std. gietijzeren koppen zit !

Met alle respect voor Jan en zijn vakkunde en hoe veel ik 't hem ook gun :wink: , de "bang for the buck" (!) van aluminium aftermarket koppen is absoluut niet te evenaren met originele gietijzeren Ford koppen.
Bedenk je ook dat je met een stel aftermarket heads altijd verder kan upgraden terwijl je met de std. koppen meteen al een beperking hebt.

Mijn 2 centen.

Zero decken doe je meestal in combinatie met flattop zuigers om zodoende de compressie omhoog te krijgen.
Een set alu voor 600 ??? Made in China ?

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Big_fun_58 »

Ach, het gaat mij er meer om om mensen een plezier te doen (en er zijn er al wat die met een gietijzeren setje lachend rondrijden). Als nu niet even het geld voor een alu set (over) heb (en je koppen zijn nog goed) dan is een dagje frezen een goede besteding. Wil je het meeste eruit halen (uit je motor of je ego) dan zou ik voor alu gaan. Wil je een standaard uitziend blok waarbij je motor met andere nokkenas, inlaat, headers, etc. niet "geknepen" wordt door de koppen dan zal je het op deze "old scool" manier zelf uit moeten frezen. Zo zijn alle tuners ook begonnen..... Maar, Ja. Dat is mijn mening en ik weet dat er anderen zijn die er anders over denken. Dat respecteer ik ook.....
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Ando »

Kijk uit met goedkope alu koppen! Ik heb iemand gehoord die ze er van ellende weer afgehaald heeft, wat precies de problemen waren weet ik zo niet maar dat zou ik wel even na kunnen vragen. Koop wel een goed setje van een gerenommeerd merk, ik heb gehoord dat de hele goedkope sets van Edelbrock ook puin zijn!

Zoek ook de juiste zuigers bij een kop met grotere kleppen, ook daar zit verschil tussen!

Het wordt zo overigens wel een leerzaam topic! :D
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe »

Ok,

goede alu koppen heb je dus niet voor 600 dollar. Wat kost zo'n set dan wel?
Ben bang dat het dan een beetje buiten budget uit gaat komen.

Misschien een rare (domme) vraag maar zit er qua bouw verschil in een "normale" kop en een roller kop?
Of kan er eenvoudig een rollercam ingezet worden? Wat zou er evt aangepast moeten worden?

Altijd goed dat zo'n topic leerzaam is (wordt).

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Gearz »

Ando schreef:Kijk uit met goedkope alu koppen! Ik heb iemand gehoord die ze er van ellende weer afgehaald heeft, wat precies de problemen waren weet ik zo niet maar dat zou ik wel even na kunnen vragen. Koop wel een goed setje van een gerenommeerd merk
Ik weet niet wat je allemaal gehoord hebt, ik weet wel uit ervaring dat Chinese sets (hoewel natuurlijk zeker niet altijd) soms nogal vreemde afwijkingen kunnen hebben. Zo heb ik ooit een complete Procomp kop gehad die zoals onderstaand uit de verpakking kwam...
Let op de rollertip !

Afbeelding
Ando schreef:ik heb gehoord dat de hele goedkope sets van Edelbrock ook puin zijn!
Dan heb je het neem ik aan over de E-street koppen ?
Deze koppen zijn zeker geen puin, het zijn echter wel koppen met beperkingen, "you'll get what you pay for" ze zijn dan ook in de markt gezet als vervangingskoppen voor de originele gietijzeren exemplaren en zeker niet als performance heads. Problemen ontstonden bij mensen die de meegeleverde klepveren gebruikten in combinatie met een te aggressieve cam, gebroken veren door coil bind in de hogere rpm regionen ten gevolge.

Ando schreef:Zoek ook de juiste zuigers bij een kop met grotere kleppen, ook daar zit verschil tussen!
En niet te vergeten de valvelift en duration.
1967coupe schreef:Misschien een rare (domme) vraag maar zit er qua bouw verschil in een "normale" kop en een roller kop?
Of kan er eenvoudig een rollercam ingezet worden? Wat zou er evt aangepast moeten worden?
Er bestaat niet zoiets als een "rollerkop" Je hebt echter wel "roller rockers" oftewel tuimelaars met een rollertip en/of rollerlagering.
Een (Roller)cam zit niet in de kop maar in het blok, bij een rollercam rollen de lifters op kleine wieltjes over de nokkenas, bij een flat tapped cam glijden de lifters op een oliefilm over de nokkenas.
Rollercams en roller lifters kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden. Gebruik je ze echter tezamen in combinatie met een double roller timing chain (distributieketting lopend op rolletjes) dan pas spreekt men van een "full-rollerblock".
1967coupe schreef:Ok,

goede alu koppen heb je dus niet voor 600 dollar. Wat kost zo'n set dan wel?
Ben bang dat het dan een beetje buiten budget uit gaat komen.
Een set kwalitatief goede aluminium koppen begint denk ik bij de €1600 tot €1800 in Nederland.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe »

Oe dat ziet er erg riskant uit.

Ok ik snap het rollerprincipe maar hoeft er aan de kop niks verandert te worden dan als je gebruik maakt van een rollercam?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door richard66coupe »

Hoi Rene,

Ik heb in de mijne een 302HO onderblok uit '86, die waren standaard geleverd met roller nokkenas. Hier zitten 302 koppen op van '68 met gewone standaard tuimelaars, dus de tuimelaars hoef je niet aan te passen mits je niet te veel lift hebt. Ik heb wel screw-in studs. Het zou kunnen dat ze die screw-in studs geplaatst hebben om de iets aggressievere manier van openen van de kleppen op te vangen en de wat strakkere klepveren. Maar als ik aan het werk ging met standaard koppen zou ik er zowiezo screw-in studs in laten zetten. Het zou jammer zijn als je na een halfjaar de boel weer los moet halen omdat een tuimelaar omhoog komt.
Jaren geleden geleden stond ik ook voor deze keuze met een blok dat uit elkaar lag en alles wel aandacht nodig had. Ook ik heb toen alu koppen(performance motor) overwogen maar al met al vond ik het te prijzig worden wil je het goed doen.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe »

zojuist bij de revisieboer in het dorp geweest.
Oudere man, weet volgens mij waar hij over praat ivm bewerkingen aan het blok.
Ik heb het blok, de koppen, zuigers en nokkenas daar gelaten.
Hij gaat alles schoonmaken en nameten, kosten ongeveer 60 euro. Daar kan ik zelf niet voor lopen kloten denk ik zo.
Code op het blok: 9K16 en C90E-6015-C.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1806
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door Big_fun_58 »

Goed nieuws René.
Als je weet wat er gedaan moet worden en ik
moet helpen dan wil ik wel de koppen hebben voordat ze gevlakt worden of kleppen ingeslepen.
Succes. :-)
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd van de motorkenners hier

Bericht door 1967coupe »

snap ik Jan, je vertrouwt je eigen werk waarschijnlijk niet? :mrgreen:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Plaats reactie

Terug naar “How to”