vijfbak en motorrevisie

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Goedemiddag dames en heren. Net terug van de Ramble Rally en totaal enthousiast. Echter met een Alfa Spider. Volgend jaar moet de Mustang (65 coupe) zo ver zijn dat die de rit van 4000 km gaat afleggen. We vinden dat ons rijdend restauratie project dan wel een vijf handbak moet hebben (nu 3 handbak) en een betrouwbare opgefriste en gecontroleerde en zo nodig gereviseerde motor (289) dient te hebben die op LPG kan rijden. Een gedeelte van de bijkomende werkzaamheden willen we uitbesteden en we zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Welke setup (bak en eindoverbrenging) moeten we gebruiken voor bergen en snelweg? Welke partijen raden jullie ons aan om dit mee te doen (liefst omgeving den Haag)?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Ando »

Ga eens met Movie Cars in Goirle praten, die maken vaker Mustangs rallyklaar...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Tsja, ik heb advies aangevraagd welke overbrengingen ik nodig ga hebben. Voor de V-bak en voor het cardan... Afwachten maar...
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:Tsja, ik heb advies aangevraagd welke overbrengingen ik nodig ga hebben. Voor de V-bak en voor het cardan... Afwachten maar...
Dat zal tevens samenhangen met de ratios van de te gebruiken 5 speed transmissie.
Had je een specifiek type in gedachte ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

nee Michel, helemaal blanco. Heb ondertussen wat offertes van leveranciers maar da's wel erg makkelijk. Als je geld genoeg hebt. Ik ben nog op zoek naar die oplossing die ik kan treffen gebruik makend van spulletjes die tweedehands worden aangeboden...

Groet, Klaas
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

Als je budget gerelateerd zo voordelig mogelijk naar een 5 bak wil ben je eigenlijk het voordeligst uit met een T-5 set up waarbij je gebruik maakt van de originele reeds aanwezige bellhousing en het mechanische equalizerbar systeem.

Daar zijn speciaal reeds samengestelde conversiekits voor verkrijgbaar.

http://www.ebay.com/itm/1965-MUSTANG-V8 ... 1888580028

Afbeelding

Zie bijvoorbeeld ook "Modern Driveline"
http://www.moderndriveline.com/catalog/ ... T5_kit.htm

Voordeel van de T-5 bak is ook dat er geen drastische tunnelmodificaties nodig zijn zoals bij o.a de TKO bakken.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Hallo Michel, van datzelfde bedrijf kreeg ik een offerte van duizenden euro's met nieuwe bellhouses en hurst shifters en noem maar op. Wat er op ebay staat klinkt als een betere oplossing, vervolgens hier op zoek naar de juiste t5 bak (gebruikt) en dan nog wel de cardanas inkorten en balanceren...

Met het huidige bellhouse kun je dus ook met de huidige bediening van de koppeling verder.... toch?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:Wat er op ebay staat klinkt als een betere oplossing, vervolgens hier op zoek naar de juiste t5 bak (gebruikt) en dan nog wel de cardanas inkorten en balanceren...

Met het huidige bellhouse kun je dus ook met de huidige bediening van de koppeling verder.... toch?
Het spul is ook allemaal los te koop via summit etc.

Je kunt met de huidige bellhouse/vliegwielhuis inderdaad verder mits je zo'n conversie plaat monteert, je behoud dan wel ook het huidige mechanische schakelstelsel of je kunt naar een hydraulische koppeling. Wil je een kabel bediening dan zal je een andere vliegwielhuis moeten monteren.
Bij gebruik van een T5 bellhousing en een conversie yoke op de uitgaande as van de transmissie hoeft de aandrijfas niet te worden ingekort.

Kijk wel goed welke T5 bak je koopt, er zitten nogal wat verschillen tussen qua sterkte maar ook qua ratio's.
Koop in elk geval geen T5 van '94 of '95 aangezien hier een afwijkende langere imput shaft op zit, ook de GM T5's kun je links laten liggen.
De eerdere T5's en de 6 cilinder T5's zijn eigenlijk te zwak, de latere worden wat sterker en de Z-Spec T5's zijn de sterkste factory bakken.
Er zijn ook diverse upgrades te koop voor de T5, van simpele bearing retainers en schakelvorken tot aan sterkere tandwielsets,verschillende ratio's, 26 spline imputshafts en zelfs versterkte behuizingen. Zowel G-Force als Astro performance bieden diverse upgrades om aan allerlei performance specificaties te kunnen voldoen.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Michel, dank je wederom. We willen niet al te veel geld uitgeven en ik denk dat het handig is dan niet teveel pk's uit de motor te willen halen. Daarmee houden we de kosten laag in wat we aan versnellinsgbak en bellhouse nodig gaan hebben. Maar ook omdat dit belangrijk is voor wanneer we besluiten met lpg aan de slag te gaan. Dan moet het wel gekoeld kunnen blijven worden.

Dus met de standaard 289 motor opgefrist en voorzien van 4 barrel en enthousiaste nokkenassen (maar niet te enthousiast) en een lichter vliegwiel kunnen we de huidige bellhouse behouden en daarmee de bediening van de koppeling. Dat scheelt veel geld.

Volgens mij is het dan nu zaak om de gewenste gearratio's en eindreductie vast te stellen en op zoek te gaan naar een gebruikte bak met de juiste specificaties. Om vervolgens de adaptorplaat en toebehoren te bestellen. Eens?

groet, Klaas
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

Dat lijkt mij de juiste aanpak Klaas.
Als je de ratio's van de gewenste, c.q. de te gebruiken bak eenmaal weet kun je vervolgens daar je eindoverbrenging op afstemmen.
Mooiste is uiteraard om eerst het gehele plaatje te bepalen zodat je weet wat je wil en waar je naar op zoek kunt gaan.
Zelfs je nokkenas kun je hierop afstemmen.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
huistijger
Berichten: 23
Lid geworden op: di 19 mei, 2015 20:52

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door huistijger »

interessant topic om te lezen. Deze blijf ik ff volgen..
"Only Dead Fish Go With The Flow"
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Eerste stap is nu onderzoeken welke serie T5 ik moet kopen. En waar ik die kan vinden. In welke auto geleverd? Alleen Mustang? Ook andere fords? OF andere auto's. Ik hou dit forum op de hoogte en kijk uit naar ieders mening.

fijn weekend, Klaas
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Een gelukkig nieuwejaar!!

De keuze van differentieel en eindoverbrenging staat voor de deur. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. De motor is een 289, gereviseerd en gebouwd op koppel bij lage toeren. Max bruikbaar RPM zal bij 5500 komen te liggen. Zo'n 300 PK en rond de 310 NM is de voorspelling. Ik ga een short ratio toploader gebruiken en heb bandenmaat 235/60 X 15 achter gebruiken. De auto is voor sportief straatgebruik en we zullen er regelmatig bergpassen mee opzoeken en schuwen een beetje doorrijden niet. In de bergen en ook niet om daar te komen. Ik ga op zeker een sper monteren en heb 2 vragen:

Welke sper raden jullie me aan en waarom?
Welke eindoverbrenging raden jullie me aan?

dank voor jullei antwoord en groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

Eveneens de beste wensen Klaas,
klaas60 schreef:Ik ga een short ratio toploader gebruiken
Ik neem aan dat je een close ratio bedoelt ipv een short ratio ?
klaas60 schreef:De auto is voor sportief straatgebruik en we zullen er regelmatig bergpassen mee opzoeken en schuwen een beetje doorrijden niet. In de bergen en ook niet om daar te komen.
Voor jouw applicatie zou ik de close ratio toploader (waarom?) laten voor wat ie is en een wide ratio toploader kiezen, de ratios hiervan zijn namelijk veel bruikbaarder, (daarnaast zijn ze ook een stuk goedkoper en makkelijker te vinden).

(waarom geen T5 bak ?).
klaas60 schreef:Welke sper raden jullie me aan en waarom?
Voor een voor jouw doeleinden geschikte "sper" zou ik gaan voor een Limited Slip variant (lockers zijn niet echt geschikt voor straat applicaties) en daarin heb je twee goed geschikte opties, een Trac-lok unit en een True trac Unit.
Een Limited Slip Differential (LSD) stuurt een gelijke aandrijfkracht naar beide wielen bij rechtuit rijden, als echter één wiel begint door te slippen zal een LSD differentieel de aandrijving naar het wiel met de meeste grip sturen.

Een Trac-Lok (traction lok) worden o.a. gemaakt door Currie en Yukon gear, dit betreft een "clutch style" LSD waarin een soort kleine koppelingsplaatjes zitten welke ervoor zorgen dat bij rechtuit rijden de aandrijving naar beiden wielen evenredige is (fixed value) zonder dat er echter een 100% lock is waardoor er normaal bochten (door slip in de frictie plaatjes) gedraaid kan worden. Voordeel van dit type LSD is dat ze relatief betaalbaar zijn, effectief en uitermate geschikt voor vele (non-dragrace) applicaties. Het nadeel is dat de clutch plaatjes na verloop van tijd verslijten en vervangen dienen te worden.

Een Tru trac (true traction) unit is een zogenaamde "gear type" LSD wordt o.a gemaakt door Eaton (Eaton Detroit), dit soort LSD noemt men ook wel een Torque Sensing Differential of automatic torque splitting differential. In dit type LSD zitten geen clutchplates maar tandwieltjes "parallel-axis helix gears" die ervoor zorgen dat het differentieel normaal zoals een open differentieel functioneert totdat de snelheid tussen de twee wielen onderling begint te verschillen, in dit geval zal er meer aandrijving gestuurd worden naar het wiel met de meeste grip terwijl het andere wiel eveneens nog steeds wordt aangedreven. Zodoende kan er een situatie ontstaan waar er een verdeling van bijvoorbeeld 70/30% of 60/40% etc. ontstaat, echter blijven beide wielen aangedreven. Groot voordeel van dit type LSD is dat er geen frictie toevoegingen aan de olie toegevoegd hoeft te worden en dat de componenten nagenoeg onderhouds arm zijn.
klaas60 schreef:Welke eindoverbrenging raden jullie me aan?
Als achteras ratio zou ik een 3.00 tot max 3.25 kiezen, mede met het oog op de afstanden die je denkt te gaan afleggen in combinatie met de toploader en zijn 1.00 final ratio (4e versnelling). Een 3.50 of numeriek hogere eindoverbrenging geeft je al snel een hoger (irritant?) toerental op de snelweg bij kruissnelheden.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Goedemorgen Michel,

Het is deze 4-bak geworden omdat de originele 3-bak ons in de eerste versnelling in de steek zou laten. Al zonder andere eindoverbrenging die nodig is om met normaal toerental op de snelweg te kruisen tussen 120 en 140 km/h. Next step up met weinig modificaties is dan de 4-bak toploader. Onze zoektocht leverde niet veel anders op dan de bak die we nu hebben. Budget speelt ook een rol trouwens.

Zo op het eerste gezicht zit er 1000 dollar verschil tussen de twee sper oplossingen die je voorstelt. Daar ga ik nog eens verder induiken. Dank voor je uiteenzetting.

Groet en fijn weekeinde, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Plaats reactie

Terug naar “How to”