66 4 bak tellerkabel doet het niet
Moderator: Shelby GT-H
66 4 bak tellerkabel doet het niet
Hoi sinds kort heb ik een Mustang 1966 met 4 speed manual bak
Viel me al op dat kn teller het niet deed
Tellerkabel gebroken, nieuwe gemonteerd maar telker doet het niet. Kabel losgenomen uit bak, met het kunstof vertanding eraan. Heb het idee dat in de bak geen vertanding zit waarop de kunstof vertanding op ingrijpt.
Iemand hier ervaring mee of ideeen?
Gr Chris
Viel me al op dat kn teller het niet deed
Tellerkabel gebroken, nieuwe gemonteerd maar telker doet het niet. Kabel losgenomen uit bak, met het kunstof vertanding eraan. Heb het idee dat in de bak geen vertanding zit waarop de kunstof vertanding op ingrijpt.
Iemand hier ervaring mee of ideeen?
Gr Chris
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Net even eea opgezocht maar volgens mij zit er een kunstof tandwiel op die hoort bij een 3 speed automaat
Zie dat bij een 4 speed manual verschillende tandwielen verkocht worden, can 17 t/m 21 tands
Wie weet hoe ik erachter kan komen welke ik hebben moet?
Gr Chris
Zie dat bij een 4 speed manual verschillende tandwielen verkocht worden, can 17 t/m 21 tands
Wie weet hoe ik erachter kan komen welke ik hebben moet?
Gr Chris
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Kijken of dit wil via youtube filmpje linken:
https://www.youtube.com/watch?v=a3QYqczXEPk
https://www.youtube.com/watch?v=8Xeag_msfTg
https://www.youtube.com/watch?v=a3QYqczXEPk
https://www.youtube.com/watch?v=8Xeag_msfTg
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Bij een automaat loopt de vertanding van het tandwiel aan het kabeleinde (wat de bak in gaat) tegenovergesteld aan de vertanding van een 4 bak manual. De kabelingang zit bij de 4 bak manual dan ook aan de Passagierszijdezijde en bij een automaat aan de bestuurdersszijde.
Het tandwieltje op het uiteinde van de tellerkabel grijpt in een kunststof tandwiel wat om de uitgaande as zit in het staartstuk van de bak.
Om te controleren of dit tandwiel okay is of om het te vervangen kun je het staartstuk vrij eenvoudig demonteren, er zit verder niets in.
Het 2e Youtube filmpje is trouwens niet te zien aangezien de setting op "private" staat.
Michel.
Het tandwieltje op het uiteinde van de tellerkabel grijpt in een kunststof tandwiel wat om de uitgaande as zit in het staartstuk van de bak.
Om te controleren of dit tandwiel okay is of om het te vervangen kun je het staartstuk vrij eenvoudig demonteren, er zit verder niets in.
Het 2e Youtube filmpje is trouwens niet te zien aangezien de setting op "private" staat.
Michel.
Laatst gewijzigd door Gearz op za 22 aug, 2015 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Ben je zeker Michel ? Bij mij zit de aansluiting op de linkerzijde (bestuurderskant) en het is een C4Gearz schreef:De kabelingang zit bij een manual dan ook aan de bestuurderszijde en bij een automaat aan de passagierszijde.
Michel.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Michel,
dank voor de info.
Heb het 2e filmpje ook even gepubliceerd.
Als ik het zo kan zien zit er geen kunstof tandwiel op,
zou dus beteken dat de cardanas eraf moet, staartstuk demonteren en dan kunstof tandwiel monteren.
Iemand die weet wat hiervoor nodig is qua special gereedschap of is dat goed te doen met de auto op oprijbokken?
gr Chris
dank voor de info.
Heb het 2e filmpje ook even gepubliceerd.
Als ik het zo kan zien zit er geen kunstof tandwiel op,
zou dus beteken dat de cardanas eraf moet, staartstuk demonteren en dan kunstof tandwiel monteren.
Iemand die weet wat hiervoor nodig is qua special gereedschap of is dat goed te doen met de auto op oprijbokken?
gr Chris
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Bij mij ook emiel 65'r.Tweety schreef:Ben je zeker Michel ? Bij mij zit de aansluiting op de linkerzijde (bestuurderskant) en het is een C4Gearz schreef:De kabelingang zit bij een manual dan ook aan de bestuurderszijde en bij een automaat aan de passagierszijde.
Michel.
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Ehhhhh...jullie hebben gelijk jongens da's waar, sorry heb ze net door elkaar gehaald en omgedraaid, was in de war met de T5 die 'm weer aan dezelfde kant heeft zitten als de automaat.
Dus, voor de duidelijkheid (zal de eerdere post aanpassen).
Bij een automaat loopt de vertanding van het tandwiel aan het kabeleinde (wat de bak in gaat) tegenovergesteld aan de vertanding van een 4 bak manual. De kabelingang zit bij de 4 bak manual dan ook aan de Passagierszijdezijde en bij een automaat aan de bestuurdersszijde.
Michel.
Dus, voor de duidelijkheid (zal de eerdere post aanpassen).
Bij een automaat loopt de vertanding van het tandwiel aan het kabeleinde (wat de bak in gaat) tegenovergesteld aan de vertanding van een 4 bak manual. De kabelingang zit bij de 4 bak manual dan ook aan de Passagierszijdezijde en bij een automaat aan de bestuurdersszijde.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Zo te zien is het tandwiel inderdaad spoorloos, vreemd.Chris1977 schreef: Als ik het zo kan zien zit er geen kunstof tandwiel op,
zou dus beteken dat de cardanas eraf moet, staartstuk demonteren en dan kunstof tandwiel monteren.
Iemand die weet wat hiervoor nodig is qua special gereedschap of is dat goed te doen met de auto op oprijbokken?
Demontage van het staartstuk is vrij simpel, aandrijfas los, bouten los waarmee hij aan de bakbehuizing vastzit en je trekt zo het hele zaakje naar achteren en er af.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Nou snap ik ook waarom er zon digitale snelheidsmeter( fiets clip on ding) opgezet is onder het tellerhuis, dit is niet even een quick fix zoals ik dacht.
Denk dat die bak erachter weg geweest is en iemand heel erg pissed off geweest is toen die weer ging rijden.....
Nou ja dat gaan we wel weer klaarmaken. Moet er alleen achter zien te komen wat er qua onderdelen nodig is. Zal eens kijken maar als iemand weet wat er exact opmoet hou ik me aanbevolen.
Thanks voor de tips!
Denk dat die bak erachter weg geweest is en iemand heel erg pissed off geweest is toen die weer ging rijden.....
Nou ja dat gaan we wel weer klaarmaken. Moet er alleen achter zien te komen wat er qua onderdelen nodig is. Zal eens kijken maar als iemand weet wat er exact opmoet hou ik me aanbevolen.
Thanks voor de tips!
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Als je gewoon een standaard ratio achteras hebt (2.80-3.25) dan moet je een 7 tooth drive gear (zwart) om de uitgaande as van de bak hebben.
De driven gear op de teller kabel kan hier dan vervolgens op worden aangepast om tot een juiste meetweergave te komen.
In deze link vind je een vrij correcte calculator om uit te rekenen wat je exact nodig hebt.
http://www.classic-cougar.com/tools/spe ... docalc.php
Michel.
De driven gear op de teller kabel kan hier dan vervolgens op worden aangepast om tot een juiste meetweergave te komen.
In deze link vind je een vrij correcte calculator om uit te rekenen wat je exact nodig hebt.
http://www.classic-cougar.com/tools/spe ... docalc.php
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Heb voor de zekerheid differentieel eruit gehaald, eerst assen eraf te halen zodat ik gelijk even remmerij etc na kan kijken. Ziet er verder goed uit gelukkig.
Differentieel heeft 37 tanden op het grote tandwiel, en 9 op de kleine wormwiel.
Zou betekenen ratio van 4,11 op de achteras. Kan dat kloppen?
De uitgaande as op het differentieel kun je die makkelijk loshalen om keerring te wisselen en weer monteren.
Lees op youtube etc dat je special gereedschap nodig hebt maar weet niet zeker of dat voor deze uitgaande as geldt.
gr Chris
Differentieel heeft 37 tanden op het grote tandwiel, en 9 op de kleine wormwiel.
Zou betekenen ratio van 4,11 op de achteras. Kan dat kloppen?
De uitgaande as op het differentieel kun je die makkelijk loshalen om keerring te wisselen en weer monteren.
Lees op youtube etc dat je special gereedschap nodig hebt maar weet niet zeker of dat voor deze uitgaande as geldt.
gr Chris
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
kleine update:
cardanas eraf gehaald, staartstuk versnellingsbak eraf gehaald.
Weet nu waarom die teller het niet doet: die zwarte ring is middendoor gebroken en lag in het staartstuk.
nu nieuwe scoren bij Jaarsma in Hartwerd en dan de hele zaak weer monteren.
cardanas eraf gehaald, staartstuk versnellingsbak eraf gehaald.
Weet nu waarom die teller het niet doet: die zwarte ring is middendoor gebroken en lag in het staartstuk.
nu nieuwe scoren bij Jaarsma in Hartwerd en dan de hele zaak weer monteren.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Klopt, dat is een 4.11 Ratio, Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je dat überhaupt wel wil.Chris1977 schreef: Differentieel heeft 37 tanden op het grote tandwiel, en 9 op de kleine wormwiel.
Zou betekenen ratio van 4,11 op de achteras. Kan dat kloppen?
4.11 is in de states populair bij dragracers, stoplichtracers etc. ,voor snelweggebruik echter absoluut ongeschikt, een hoog verbruik en veel te hoge toeren (met voortijdig motorslijtage ten gevolge). Afijn, het is maar waar je 'm voor wil gebruiken uiteraard.
Als je de 4.11 rear ratio behoud zul je tevens een ander tandwiel om de uitgaande as moeten monteren, de zwarte zal namelijk een te grote afwijking hebben om te kunnen corrigeren.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 66 4 bak tellerkabel doet het niet
Michel dank voor je reactie.
Heb differentieel er net weer onder maar gelukkig cardanas nog niet...
Hebt wel een punt aangezien ik een handgeschakelde bak heb hoef ik niet zo nodig hoog in toeren te rijden, Mustangs zijn al niet zo fuelefficient...
Heb wel een handgschakelde 4 bak( geen 3), weet niet of dit meespeelt.Heb er nog niet mee op snelweg gereden maar vond hem in 80- km zone niet bijzonder hoog in toeren rijden.
Nog tips om bv aan een ander differentieel te komen, of zou je de bestaande moeten ombouwen met andere tandwielen?
Mijn differentieel zag er qua slijtage best OK uit, zitten net nieuwe seals op maar aangezien hij nu toch uit elkaar ligt beter maar direct goed doen.
gr Chris
Heb differentieel er net weer onder maar gelukkig cardanas nog niet...
Hebt wel een punt aangezien ik een handgeschakelde bak heb hoef ik niet zo nodig hoog in toeren te rijden, Mustangs zijn al niet zo fuelefficient...
Heb wel een handgschakelde 4 bak( geen 3), weet niet of dit meespeelt.Heb er nog niet mee op snelweg gereden maar vond hem in 80- km zone niet bijzonder hoog in toeren rijden.
Nog tips om bv aan een ander differentieel te komen, of zou je de bestaande moeten ombouwen met andere tandwielen?
Mijn differentieel zag er qua slijtage best OK uit, zitten net nieuwe seals op maar aangezien hij nu toch uit elkaar ligt beter maar direct goed doen.
gr Chris