Het maakt qua eind ratio niet uit of je een 3 of een 4 bak hebt, beide draaien in het hoogste verzet een gelijk aantal toeren (1:1), pas bij een 5 bak maakt het ten opzichte van een 3 of 4 bak een verschil.Chris1977 schreef:Heb wel een handgschakelde 4 bak( geen 3), weet niet of dit meespeelt.Heb er nog niet mee op snelweg gereden maar vond hem in 80- km zone niet bijzonder hoog in toeren rijden.
Nog tips om bv aan een ander differentieel te komen, of zou je de bestaande moeten ombouwen met andere tandwielen?
Zowel bij een 3 als 4 speed draait in de hoogste versnelling de uitgaande as van de transmissie met gelijke snelheid aan de krukas (prise-direct), bij een 5 speed draait de uitgaande as sneller dan de krukas (*over-drive).
(*behalve bij bijv. een Richmond 5spd manual waar de 5 een 1:1 ratio heeft)
Als je de eindratio wil veranderen dan zou je tandwielen kunnen vervangen door een andere ring & pinion, een 4 speed loopt het mooist met een 3.25 tot 3.50 ratio, vervangen van het complete differentieel is niet direct nodig.
Michel.