headers erop of eraf bij inbouwen?

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door klaas60 »

Goedemiddag. binnenkort stoppen we het blok terug waar het hoort. We hebben de headers (tri-y) alvast geprobeerd en vastgesteld dat montage het fijnst is op de werktafel. Maar..... levert dat geen probleem op tijdens het inbouwen of is het beter de headers naderhand aan te bouwen. Tips en tricks welkom...

Dank, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door peer »

Dat zijn longtubes toch?

Dan zou ik zeggen eraf, dat is een stuk makkelijker. Ik weet niet of je bijvoorbeeld je rembekrachtiging, hoofdremcilinder en stuurhuis al gemonteerd hebt zoja, dan zeker eraf. Maar zelfs in een lege motorruimte maak je het jezelf een stuk moeilijker met die longtubes.
En meestal hebben ze nog wat extra 'handwerk' nodig om te passen (afhankelijk van de rest van de setup handbak/automaat, bellhouse type, merk header) en dat doe je liever zonder blok er aan vast ;)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door peer »

Ik lees nu je andere topics door.

Het is een handbak, heb je de longtubes al gepast met bellhouse erop? zoniet, probeer dat even, ik had nogal wat extra werk om die header passend te krijgen met de bellhouse. (ik heb volgens mij dezelfde headers) maar ik heb dan ook wel een grotere koppeling dan standaard en dus ook een groot formaat belhouse.

--hersel-- ik zag dat je de juiste koppelings hefboom besteld hebt :)

Dus mijn ervaring is, laat ze er nog even af bij het plaatsen van de motor, het geeft je ook net iets meer ruimte om de motor te bewegen zonder dat ze de shocktowers raken.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door Gearz »

Ik hang in het geval van longtubes meestal het blok in de takel net een stuk boven de motorsteunen en schuif dan de headers er aan weerskanten naast voordat ik vervolgens het blok in de motorsteunen laat zakken. Als je het blok er eerst in hangt krijg je vaak de headers er niet meer lekker in, bij Try-Y headers zal dit wel meevallen, die zijn toch een stuk compacter.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Headers KLEM tussen de zijkanten (voorheen hoe monteren)

Bericht door klaas60 »

Die dti-y headers bleken niet eenvoudig gisteren. Maar ze zitten erin. Echter aan beide zijden klem tussen de verdikking die daar zit in de shocktower. Ik ben benieuwd of dit al eens eerder hier is langs gekomen en hoe dat dan werd opgelost. Motor een stukje omhoog? Headers eraf en een deukje erin slaan? Deuk in de shock tower verdikking proberen te maken?
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Het makkelijkst zijn de headers aan te passen.
Natuurlijk is het een beetje afhankelijk van de diameter van de headers hoeveel invloed het heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=azPKIjxmmdU
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door klaas60 »

Leuk filmpje. Ik denk dat ik m er maar af haal voor ik m een tik geef.....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

try-y headers tegen binnenscherm

Bericht door klaas60 »

Heeft iemand hier tri-y headers en zelf ervaring met ''aanlopen'' tegen de shock tower?

Ik ben benieuwd of:
latere motorsteunen iets hoger zijn?
Iemand de shock tower aan de binnenzijde heeft ingedeukt (en hoe moeilijk dat was)?

Ik wil eigenlijk de motor er niet meer uithalen..................
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: try-y headers tegen binnenscherm

Bericht door Mustang24 »

klaas60 schreef: Iemand de shock tower aan de binnenzijde heeft ingedeukt (en hoe moeilijk dat was)?
Ik denk dat dat niet haalbaar is, daar een deuk inslaan...

Ik heb wel een gat in mijn shocktower, omdat anders de MC er niet inging door de grotere rembooster (4 schijven).

Maar dat is er met zo een ronde zaag uitgezaagd... :mrgreen: :roll:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door klaas60 »

Oef, die grotere rembooster ligt te wachten in de werkplaats en ik heb m er nog niet bijgehouden. Ik hoop niet dat 't blok er toch uit moet!

Heb gekozen voor alleen schijven voor omdat daar 't meest van de remkracht vandaan moet komen maar heb wel een booster/cilinder gekocht die 4 disks aankan. Weet jij of de disks achter een groot verschil maken?

groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:Heb gekozen voor alleen schijven voor omdat daar 't meest van de remkracht vandaan moet komen maar heb wel een booster/cilinder gekocht die 4 disks aankan.
Hoofdremcilinders voor disc-drum en disc-disc zijn wezenlijk verschillend.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door Mustang24 »

klaas60 schreef:Weet jij of de disks achter een groot verschil maken?
Klaas, stoppen doe ie als de beste, alsof je een anker uitgooit... maar.....
Bij alles is een maar.... als het gewoon schijven zijn, zonder extra kleine trommel, ga je problemen hebben met de handrem.
Die werkt al jaren niet meer bij mij (de auto bedoel ik :wink: ) omdat die rechtstreeks op de schijven pakt.
Afhankelijk van het merk werkt het wel goed.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: headers erop of eraf bij inbouwen?

Bericht door klaas60 »

Ah, dank voor de tip. We gaan 't eerst maar even met de trommels achter proberen. Kijken of ie recht wil blijven bij hard stoppen....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Plaats reactie

Terug naar “How to”