Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door mustang66coupe »

Aron66 schreef:Ik ben laatst bij de rdw geweest, voor het te laten schouwen dat de lpg verwijderd was
Ik heb ook de LPG verwijderd en moet dus ook nog naar de RDW daarvoor na de restauratie.
Wel een beetje bang dat ze de aantekening misschien weer verwijderen maar ik wacht het maar af :roll:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Foxy-Mustang
Berichten: 203
Lid geworden op: di 18 apr, 2006 23:45
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door Foxy-Mustang »

Leg voordat je naar het keuringsstation gaat een paar betontegels in je kofferbak, verlaag je bandenspanning achter en verhoog je bandenspanning aan de voorkant en je krijgt zo de 18.2 vermelding op het kenteken. Zo deed ik het met succes in ieder geval een paar jaar geleden.
Marcel
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door edgar »

grandmaster n schreef:Dat zeg ik, want eigenlijk zijn de 18.2 platen alleen toegestaan voor auto's met een eerste toelating van ná 1-1-1978..........
Nee, dat is pertinente onzin. Kijk op de site van rdw!

18.2 gaat over het formaat van de plaat. Die zijn kleiner dan de gewone platen. 18.2 mag alleen toegekend worden als op de door de fabrikant voorziene lokaties voor de kentekenplaat de grote niet passen, of er kans is op beschadigen omdat de alternatieve vierkante plaat te laag blijkt zitten. Op de early mustang modellen is door de fabrikant ruimte voorzien voor een enigzins vierkante plaat. Die steekt in veel gevallen aan de onderkant uit. Als dit te laag is (dat wordt gemeten op het keurstation), dan krijg je de aantekening voor een kleine plaat. Een langwerpige plaat mag / kan niet toegepast worden omdat het achterliggende plaatwerk niet vlak is achter de gehele ruimte die de kentekenplaat inneemt.

Dan de datum toelating 1-1-1978.

Als je voertuig een datum eerste toelating heeft van voor 1-1-1978 dan mag er een blauwe kentekenplaat afgegeven worden (oud-blauw in de volksmond). Je moet dan wel een zgn oldtimer kenteken voeren (2 groepen van 2 cijfers, 1 groep van 2 letters).

Toelatingsdatum heeft geen verband met 18.2 en vice versa.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door edgar »

en voor de visueel ingestelden:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... aten-.aspx

http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/2 ... 01#Bijlage

RDW pdf

Als je in het laatste pdfje zoekt op 18.2 kom je vanzelf bij de criteria. Naast de genoemde door de fabrikant voorziene ruimte geldt er een minimum hoogte van 30cm van onderkant plaat tot wegdek.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Foxy-Mustang
Berichten: 203
Lid geworden op: di 18 apr, 2006 23:45
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door Foxy-Mustang »

edgar schreef:
..........Naast de genoemde door de fabrikant voorziene ruimte geldt er een minimum hoogte van 30cm van onderkant plaat tot wegdek.
Precies! En laat nu juist dat laatste aspect van de regels heel eenvoudig zelf te manipuleren zijn. Kwestie van je auto tijdens de keuring achter te laten doorhangen, zodat je onder die 30 cm uitkomt. De inspecteur pakt een meetlatje en enkel dat is bepalend of je de 18.2 vermelding op je kenteken krijgt of niet.
Marcel
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door NordicDawn »

Ik heb een paar maanden terug de RDW eens een email gestuurd met de vraag:
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Alleen een beperkte plaatsingsmogelijkheid op de achterzijde van het voertuig wordt in de beoordeling meegenomen. Aan de plaatsingsmogelijkheid aan de voorzijde het voertuig zijn geen eisen gesteld.

Kentekenplaten model 18.2 (kleine platen) zijn alleen toegestaan bij import uit een EU-land of EVA-land en bij import als verhuisgoed, indien er in de bumper of carrosserie een originele fabrieksmatige nisvormige uitsparing is van ten minste 15 mm diep, waarin geen kentekenplaat van de reguliere afmetingen past. Bij een uitsparing die aan de onderzijde open is moet de bovenkant van de nis lager zitten dan 51 cm. Bij de mogelijkheid tot eenvoudige aanpassing (bv. verplaatsen van de kentekenverlichting) zijn geen 18.2 platen toegestaan.

Wanneer u denkt toch in aanmerking te komen voor een aantekening op het kentekenbewijs dan kunt u een afspraak maken met een keuringsstation van de RDW om dit opnieuw te beoordelen.
Voorkant wordt dus niet meegenomen, en aan de achterzijde 51cm (bovenkant kentekenplaat).
1970 Mustang Hardtop
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Bevestigen van Nederlandse kentekenplaat

Bericht door edgar »

Wat ook weer logisch is: europese typegoedkeuring of auto's voor europese markt dienen de mogelijheid te hebben om een kenteken met 'europese' maten te kunnen monteren. Dat hoeft niet het geval te zijn met voertuigen die voor andere markten geproduceerd worden.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “How to”