Claxon zekering blijft doorbranden

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ActionHank
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 feb, 2009 12:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door ActionHank »

Hi,

met de lampen ben ik goed geholpen, nu hopelijk de claxon.

Het volgende is er aan de hand. Soms kwam er een knarsend geluid uit mijn stuurkolom, als ik aan het rijden was en bijvoorbeeld richtingaanwijzer aanzette. Op een later moment wilde ik de claxon gebruiken (andere wegpiraten waarschuwen) en deed deze het niet. Wat bleek, het glazen 20a zekeringetje doorgebrand. Vervangen en alles werkt weer.
Tot een zeker moment de claxon eens bleef hangen. dus twee minuten teringherrie tot ik de dop er af trok, en een van de connectors los haalde. wat blek, een van de drie veertjes was een beetje lam (uitgaan zetten door de warmte) en de claxon begon ineens contact te maken. een dag later nieuwe veertjes er in gezet, connector er weer op...niets. zekering checken en idd doorgebrand. nieuwe er in.
Tijdje rijden, weekje later, claxon doet het niet. inderdaad, nieuwe zekering er in en hij deed het weer.

Maanden later heb ik (zoals eerder benoemd) een relais er tussen gezet. Niet zozeer om dit euvel op te lossen (omdat ik lampen belangrijker vond) maar ik nam het wel me in het project. Maar toch, weer twee zekeringen er doorheen.

Nu kan ik een paar dingen doen:
- zwaardere zekeringen er in zetten, maar dat lijkt me echt het domste idee (haynes zegt ook 20a, ik durf dus niet naar 25 of 30 te gaan)
- kolom uit elkaar halen (staat sowieso op mijn lijstje omdat contactslot niet goed terug draait) en kijken waar er sluiting is
- claxon constructie op het stuur nog eens goed nalopen op sluiting
- jullie reacties afwachten omdat dit een typisch gevalletje 'heb ik ook gehad moet je dit dat zus en zo doen'

het is niet het standaard stuur overigens maar deze:
http://mcqueen.autoalbum.nl/system/phot ... C00347.jpg

ik hoop dat ik makkelijk verder kom na jullie oordeel :lol:
Trotse eigenaar van een 1973 Mustang Grande.
Oprichter van www.mustang-rijden.nl, ontwikkeld om dromen waar te maken!
Adviseur bij Saarloos Advies, verkoop en marketing advies voor de zzp'er en MKB'er.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Ando »

Als je er een relais tussen hebt gezet loopt de hoofdstroom niet meer door de knop van je claxon. Daar kan het smelten van de zekering dus niet door veroorzaakt worden, die hoef je dus niet uit elkaar te halen. Even er vanuit gaande dat je de schakelstroom over een andere zekering hebt lopen, anders gaat het hele verhaal niet op.

Als de schakelstroom van dezelfde zekering komt zou je eens kunnen testen met een andere schakelstroom, tijdelijk met een zwevende zekering. Maar omdat het zoals je zegt wel een maand kan duren voordat de zekering er uit gaat is dat niet echt een optie denk ik.

Als eerste zou ik de bedrading en contacten dan controleren, dus ook in de stuurkolom.

Lastige dit, zekering kan er maar beter gelijk uit vliegen...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Ando »

Ha, zo'n Grand Steering Wheel had ik ook. Ging best lang goed totdat ik met mijn knie een beetje lomp hard tegen het stuur stootte. Dop vloog er af, verdween ergens onder een stoel en de claxon bleef loeien. Zekeringen bleven er overigens wel gewoon in..

Modificatie die ik heb gedaan kun je op mijn website terug vinden. Relais heeft zo'n stuur zeker nodig, printbaantjes zijn bagger voor zo'n grote stroom.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
ActionHank
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 feb, 2009 12:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door ActionHank »

Wederom dank voor jullie berichten. Ik zal eens wat testjes doen met de bedrading van de stuurkolom
Trotse eigenaar van een 1973 Mustang Grande.
Oprichter van www.mustang-rijden.nl, ontwikkeld om dromen waar te maken!
Adviseur bij Saarloos Advies, verkoop en marketing advies voor de zzp'er en MKB'er.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Ando »

Voor wat betreft het stuur: http://mustang66.perronwei.nl/stuur.aspx
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Kornelis
Berichten: 277
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 18:32
Locatie: Steenwijk

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Kornelis »

Ik heb ook zo een stuur. De claxon loeit alleen als je de drukknop op het stuur indrukt. De veertjes zorgen ervoor dat je contactpunten uit elkaar blijven. Als je veertjes goed zitten en hij gaat toch claxoneren dan kan dat niet aan de drukknop liggen.
Vanaf de drukknop lopen er draadjes door de stuurkolom die ook nog wel eens beschadigd zijn door slijtage van de ommanteling. Dan heb je sluiting en smelt je zekering.
Een andere optie is dat je claxon sluiting maakt.Als je nog de orginele claxons hebt is dit een mogelijke oorzaak. Als je er nog twee in hebt zitten zou je er een kunnen loskoppelen en kijken of het dan verholpen is. Zo niet , dan de andere loskoppelen en de eerste weer aansluiten.

Succes ermee!
1966 Ford Mustang coupé V8

De minima magnus scintilla nascitur ignis

Kor
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Ando »

Veertjes? Bij mij zat er maar 1 veer in het midden van de knop. Maar misschien zijn er verschillende uitvoeringen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
ActionHank
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 feb, 2009 12:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door ActionHank »

Hi,

Het is weer even afwachten wat dit oplevert, maar het volgende viel me op:
De draad in de stuurkolom was inderdaad beschadigd en het leek er op dat dat kwam door een hele lichte speling op het stuur enzo dus de kabels 'sneed'. Opnieuw bekabeld en stuur vast gezet. Het hele claxon mekaniek nog eens gepolijst en ontvet. De drie veertjes op de drie bouten waren teneinde. Nu drie ijzerdraden zelf omgebogen en geïsoleerd. Alles weer vestgeZet en het gaat tot nu toe goed

Dank voor de hulp zover!
Trotse eigenaar van een 1973 Mustang Grande.
Oprichter van www.mustang-rijden.nl, ontwikkeld om dromen waar te maken!
Adviseur bij Saarloos Advies, verkoop en marketing advies voor de zzp'er en MKB'er.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door Ando »

ActionHank schreef:Hi,

Het is weer even afwachten wat dit oplevert, maar het volgende viel me op:
De draad in de stuurkolom was inderdaad beschadigd en het leek er op dat dat kwam door een hele lichte speling op het stuur enzo dus de kabels 'sneed'. Opnieuw bekabeld en stuur vast gezet. Het hele claxon mekaniek nog eens gepolijst en ontvet. De drie veertjes op de drie bouten waren teneinde. Nu drie ijzerdraden zelf omgebogen en geïsoleerd. Alles weer vestgeZet en het gaat tot nu toe goed

Dank voor de hulp zover!
Heb jij op elke bout een veertje? Ik had er alleen eentje in het midden. De banen waar de contacten oven glijden kun je beter wat invetten, dan slijten ze minder. Beetje zuurvrije vaseline erop.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
ActionHank
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 feb, 2009 12:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Claxon zekering blijft doorbranden

Bericht door ActionHank »

Dank voor je tip!

Ja bij mij drie veertjes, maar dat zegt niets hoor. Deze mustang is door twee mensen voor mij opgeknapt en een ieder had zijn unieke aanpak daar in, net als ik vrees ik hahaha
Trotse eigenaar van een 1973 Mustang Grande.
Oprichter van www.mustang-rijden.nl, ontwikkeld om dromen waar te maken!
Adviseur bij Saarloos Advies, verkoop en marketing advies voor de zzp'er en MKB'er.
Plaats reactie

Terug naar “How to”