Upgrade 289 2v naar 4v

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door BullitTV »

Hi,

Ik heb een vraag met betrekking tot headers voor een 289 blok ('68). Binnenkort gaat mijn motor uit de auto gehaald worden omdat de auto strakgemaakt en gespoten gaat worden (incl motorruimte). Ik ga het blok dan ook weer in de originele blauwe kleur spuiten en wil wellicht meteen wat performance upgrades doen. Ik heb al een nieuwe carb (4 barrel) en intake manifold combinatie gezien om hiermee te beginnen, echter zit ik te twijfelen of ik de stock headers ook zal vervangen. Nu is de vraag, wat is aanbevolen qua headers? Ik zie verschil tussen painted, nickel plated en keramisch. Ik zat zelf aan nickel plated tri-Y te denken als ik ook de headers zou aanpakken, het moet engigzins binnen de perken blijven qua budget maar hoeft ook niet het alles goedkoopsts te zijn.

Wat is jullie advies?
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

Gelijk een vraag: welke carburateur heb je op het oog? Voor een standaard 289 zou ik niet verder gaan dan 600cfm met vacuum secundaries.

Headers: ceramisch gecoat. Blijft netjes en scheelt enorm in de warmte-uitstraling onder je motorkap. Ga geen headers intapen, dat heeft op de lange duur problemen (lekkage). Longtubes zijn het beste voor meer koppel op een laag toerental maar geven ook vaak problemen met de grondspeling. Kijk ook of er geen problemen ontstaan met startmotor en stuurbekrachtiging. Let er op dat de plaat waarmee de headers tegen de cilinderkoppen geschroefd worden niet te dun is. Je loopt dan het risico op kromtrekken en lekkage.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door BullitTV »

Het zou om een Edelbrock 1405 gaan. Dit in combinatie met een Edelbrock 2121 intake.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

1405 is een goede carburateur, groter zou ik niet gaan. Wil je echt flink meer vermogen of is een PK of 20 meer wel genoeg?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Gearz »

Als je verder geen interne upgrade plannen hebt zou ik het een beetje behoudend aanpakken, niet te grote carb voor een kleine originele 289, een 500cfm is zelfs al prima, een intake welke van stationair tot 5500 RPM effectief is als je een automaat hebt,bijvoorbeeld een Edelbrock Performer 2121, een Weiand street Warrior of iets van die gading, in het geval van een handbak iets in de 1500-5500rpm range.
Long tubes, mid length, tri-Y, shorties, het verschil in type headers maakt bij een verder std. blok niet zo heel veel uit, wat wel uitmaakt is de diameter van de primaries, zorg dat deze niet te groot zijn, zeker niet groter dan 1 5/8 inch, en dat de collector diameter overeenkomt met de diameter van je uitlaatpijpen. Keramisch gecoat maakt inderdaad een enorm verschil in hittestraling onder de kap.
Met een paar simpele upgrades geeft het blok toch al snel een wat potenter gevoel.

Maar, als je het blok er dan toch uit hebt, wellicht een iets hetere nokkenas zodat het blok net iets levendiger wordt ?
Elektronische verdeler ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

Tja, als je een beetje budget hebt zou ik gaan voor een setje koppen, intake, carburateur, nokkenas, headers, dubbele uitlaat en electronische ontsteking. Dan heb je een mooie combi die een stuk lekkerder loopt dan standaard. Blijf wel uit de buurt van de goedkope koppen (E-Street), dat is echt zooi.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Mustang24 »

En als kers op de taart een Supercharger er op... :mrgreen: :ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

Mustang24 schreef:En als kers op de taart een Supercharger er op... :mrgreen: :ok:
Tja, dat zou kunnen, maar dat maakt het plaatje wel een stuk duurder..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door BullitTV »

Ando schreef:1405 is een goede carburateur, groter zou ik niet gaan. Wil je echt flink meer vermogen of is een PK of 20 meer wel genoeg?
Als ik deze upgrade ga doen is dat wel om meer vermogen te krijgen inderdaad, anders zou ik het geheel achterwegen laten en enkel de motor weer schoon maken en een kleurtje geven. Ik vind de investering te groot om te doen zonder een leuke vermogens winst :wink:
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

TedVlemmings schreef:
Ando schreef:1405 is een goede carburateur, groter zou ik niet gaan. Wil je echt flink meer vermogen of is een PK of 20 meer wel genoeg?
Als ik deze upgrade ga doen is dat wel om meer vermogen te krijgen inderdaad, anders zou ik het geheel achterwegen laten en enkel de motor weer schoon maken en een kleurtje geven. Ik vind de investering te groot om te doen zonder een leuke vermogens winst :wink:
Wat wil je aan vermogenswinst? Met carburateur en uitlaat houd het met 20pk extra wel op. Kijk anders eens naar de dynosheets op het forum. Op mijn 289 zat een 600cfm Edelbrock, tpm intake, stage 2 nokkenas, longtube headers en dubbele uitlaat met absorptie dempers. Dan zie je het resultaat. In mijn geval waren de standaard koppen wel de meest beperkende factor. Een setje Edelbrocks met de kleine kleppen kun je er zo op zetten zonder verdere aanpassingen en levert je dan wel zo"n 30pk extra.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door BullitTV »

Ik ga eens goed onderzoeken wat nu de precieze winst kan zijn. Ik wil er geen racer van maken, want zo rij ik toch niet, en indruk maken op passagiers doe ik zo ook al :). Ik heb het er momenteel niet voor over om naast het strak zetten en spuiten van de auto, en motorruimte, om nog eens een dikke €1000 kwijt te zijn voor 'enkele' PK's winst.

Als het nu zo zou zijn van dat ik van (op papier) +-200pk naar +- 300pk zou gaan met deze aanpassingen dan was het wel leuk geweest natuurlijk, maar dat is niet zo begrijp ik.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

TedVlemmings schreef:Ik ga eens goed onderzoeken wat nu de precieze winst kan zijn. Ik wil er geen racer van maken, want zo rij ik toch niet, en indruk maken op passagiers doe ik zo ook al :). Ik heb het er momenteel niet voor over om naast het strak zetten en spuiten van de auto, en motorruimte, om nog eens een dikke €1000 kwijt te zijn voor 'enkele' PK's winst.

Als het nu zo zou zijn van dat ik van (op papier) +-200pk naar +- 300pk zou gaan met deze aanpassingen dan was het wel leuk geweest natuurlijk, maar dat is niet zo begrijp ik.
Om 50% aan vermogen te winnen moet je flink wat doen. Meer dan alleen 'bold on' oplossingen.
Ik wil je ook niet ontmoedigen, maar als je 'm zo nu standaard op de rollenbank zou zetten mag je blij zijn als daar 150PK uit komt...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door BullitTV »

Als het niet minder is, maar het voelt als 500 ;) Hij loopt in de huidige status wel lekker in ieder geval
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Gearz »

Ga gewoon voor die headers, 4V intake en carb upgrade, het geeft zeker voor het gevoel en de beleving al een heel verschil. Who cares wat er op een dyno uit komt rollen als het je puur om het rijplezier te doen is. Er zijn er bij die plakken er een paar stickers op en claimen al 500 PK . :lol:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Upgrade 289 2v naar 4v

Bericht door Ando »

Gearz schreef:Ga gewoon voor die headers, 4V intake en carb upgrade, het geeft zeker voor het gevoel en de beleving al een heel verschil. Who cares wat er op een dyno uit komt rollen als het je puur om het rijplezier te doen is. Er zijn er bij die plakken er een paar stickers op en claimen al 500 PK . Afbeelding

Michel.
Een paar goede stickers is nooit weg...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”