Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Ghost Rider »

Als jij een goeie accu hebt, een goeie dynamo en bekabeling zou een continue druppel lader helemaal niet nodig hoeven zijn. Kan geen kwaad, maar niet persé nodig.
Dat je in de winterdagen de accu op peil houd, das een ander verhaal. Maar als je er eens af en toe mee rijdt zou er eigenlijk helemaal geen probleem hoeven zijn.

Daarom zeg ik, meet even je laad circuit op.
Kunt wel zonder meer van alles gaan vervangen ( en het lijkt er echt wel op dat je accu dood is, maaaaar als je accu helemaal leeg is, zou je ook eigenlijk niet met een druppel lader maar met een gewone accu lader je batterij weer op 100% moeten krijgen. ) maar meten is weten. Hoeveel spanning geef je accu op DIT moment aan als je gewoon de polen van je accu neemt ?

Je gaf in het begin al aan dat je normaal altijd starten lopen hebt gehad... dat geeft mij ergens te kennen dat je accu het niet al langer slechter deed. Normaal ( lees vaak ) 'zie' je een accu achteruit gaan en is een accu zelden of nooit van de ene op de andere dag kapot. Dus, zou ik denken, werd hij de laatste keer tijdens het rijden wel bij geladen.

Wat je zou kunnen proberen is met een andere auto of accu over te starten zodat hij loopt, dan de start kabels weg en kijken of hij blijft lopen... en dan eens eerst gaan meten.

Hoop dat ik je hier mee toch een stukje kan helpen.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
mustangmicha65
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 18:47

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door mustangmicha65 »

Goedemorgen Niels,
Dank voor je reactie wederom!
Ik zal hem vanavond toch eerst eens proberen te meten. Vind het zelf ook wel een beetje vreemd dat ie in een keer deze kuren heeft. Doet ie anders nooooit :-)
Ik hou jullie op de hoogte.
Grtz Micha
'64 half Mustang convertible, rood met een wit dak
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Dieselhead »

Tja ik rij heel weinig tot niet daarom hangt mijn mustang ook vol continue aan de lader. Zeker in de winter is dat een wel slim om te doen.

Mijn ervaring is dat accu's gemiddeld zo 6 tot 7 jaar meegaan en dan worden ze minder.

En je zal het niet geloven ook ik heb met 2 daily drivers mee gemaakt dat de accu van de een op andere dag kapot ging. Eentje ontplofte dan sta je zeker raar te kijken. De andere was gewoon de volgende ochtend dood.

mijn druppel lader doet er 3 dagen over om een lege accu weer volledig vol te krijgen. Dit even ter info..

Maar zoals Niels al zegt meten is weten.

grtz Peter
Gebruikersavatar
mustangmicha65
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 18:47

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door mustangmicha65 »

Nou heren, here are the results:
1. Zonder druppellader, zonder eerst proberen te starten na een hele nacht en dag laden: 11.68 V.
2. Met druppellader, zonder starten: 14.06 V.
3. Zonder druppellader, proberen te starten... Zonder resultaat. De 'ratelende flipperkast'. Daarna gemeten: ca 11.12 V.
De lampjes op de druppellader zeggen me overigens ook niets. Zijn allemaal oranje. Mijn verstand zegt dat de accu waarschijnlijk dus nog niet volledig is opgeladen. Zie foto.

Wat is jullie conclusie? Het ontbreekt mij aan de nodige kennis zoals jullie inmiddels wel weten ;-)
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grtz Micha


Sent from my iPhone using Tapatalk
'64 half Mustang convertible, rood met een wit dak
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door edgar »

Zo te zien accu overleden.

Prik je meetsnoertjes eens direct goed op de accupolen en niet via de klemmen of er een beetje langs. En meet dan nog eens.

Ik heb een keer zoveel overgangsweerstand gehad tussen accupool en klem dat ik dacht dat mijn accu stuk was of 1 van de kabels. Maar rechtstreeks op de polen 'prikken' met de meetsnoertjes gaf toch een gezonde accu aan. Vonk trekken ging wel over de polen, niet via de klemmen. Na loshalen, schoonmaken, vaseline en terugmonteren heeft het weer tijden goed gewerkt.

Maar ik denk eerder dat je accu kapot is.

(mijn vader heeft ook eens een winter zijn accu de hele winter op een druppellader gehad en kon aan het begin van het seizoen de accu weer vervangen. Accu was nog geen twee jaar oud).
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door 66hipowannebee »

Mijn visie,stop er een zo groot mogelijke accu in die je op je plaat kwijt kan

of je moet een originalieteitsfreak zijn :lol:

groter is altijd beter,zeker bij wat kouder weer,of bij langer stil staan
met een zwaardere accu kan je wat langer doorstarten.

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Dakloos »

66hipowannebee schreef:Mijn visie,stop er een zo groot mogelijke accu in die je op je plaat kwijt kan

of je moet een originalieteitsfreak zijn :lol:

groter is altijd beter,zeker bij wat kouder weer,of bij langer stil staan
met een zwaardere accu kan je wat langer doorstarten.

Tonie
+1! Dikke kabels en goede aansluitingen is ook een pré. Ik heb destijds zelf de accukabels gemaakt maar me een beetje vergist qua dikte. Ze waren iets te dik maar het grote voordeel is dat de startmotor niet weet waar die het moet zoeken als ik de sleutel omdraai :lol: .

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door edgar »

66hipowannebee schreef:Mijn visie,stop er een zo groot mogelijke accu in die je op je plaat kwijt kan
Kijk dan niet alleen naar Ah waardes maar vooral naar CCA. Dat bepaalt je startcapaciteit.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
mustangmicha65
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 18:47

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door mustangmicha65 »

Hi Tonie, ik ben geen originaliteitsfreak maar dat had je vast al gezien :-) dus wat mij betreft kan er wel wat meer in..
Maar de hamvraag is: hoeveel Ah kan ik er überhaupt maximaal inproppen? Ik heb nu 60Ah.
Ik overweeg sowieso om de kabels/klemmen te vervangen zoals Peter al had aangegeven. Z'n optie voor rood en zwart spreekt mij wel aan en ziet er gewoon goed uit. Als ik dan de heavy duty neem dan moet dat toch wel aardig zijn lijkt
me.

En Edgar, ook na herhaaldelijk meten hetzelfde.
Wat ik wel vreemd vond, is dat de stroom langzaam terug liep in een paar minuten. Begon bij 11.90 en langzaam in een paar minuten, stap voor stap terug naar 11.80. Daarna heb ik de 'stroomafsluiter' omgezet (dus stroom onderbroken) toen 'schoot' de waarde naar 12.02.

Grtz Micha


Sent from my iPhone using Tapatalk
'64 half Mustang convertible, rood met een wit dak
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Ghost Rider »

Die druppel lader doet niks af aan je start spanning... Je meet nu alleen hoeveel spanning dat je lader aangeeft ( is eigenlijk niet interessant nu ).
Wat doet die massa schakelaar daar een eindje verder op in je motor ruimte, met die rode sleutel... wat schakelt dit, neem aan de massa. Niet om het probleem elders te zoeken of het je lastiger te maken, maar een goeie massa is ook essentieel dus die moet ook 100% zijn.
Terug bij af, grote kans dat je accu de zaak verstoort hoor. blijf ik nog effe bij.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door edgar »

mustangmicha65 schreef:is dat de stroom langzaam terug liep in een paar minuten
Spanning zal je bedoelen.

Kennelijk heb je nog verbruikers aan staan. Deur open, sigaretteaansteker die blijft hangen, handschoenenkastjelampje, underhood lights, undertrunklid lights? Alarmsysteem?

Of je platen zijn misschien kromgetrokken (door druppellader?) en is de accu intern kortgesloten. Maar dan zal je niet op een spanning van bijna 2volt per cel uit komen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
mustangmicha65
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 18:47

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door mustangmicha65 »

Voor zover ik begreep Niels, is dat de hoofdschakelaar die de stroom onderbreekt. Die heb ik er dus vrij recent op laten zetten om a) de stroom er 'volledig' af te krijgen ivm kortsluiting en B) ietsje diefstal-vertragend.
Het is dus puur een kabel onderbreker, meer niet.
Tot voor kort heb ik dus helemaal geen accu problemen gehad, het was van het een op ander moment.

En Edgar, inderdaad de spanning [SMILING FACE WITH SMILING EYES] (zei de expert ;))
Ik kan overigens zo op t oog geen spanning-verbruikers vinden. Alles staat voor zover ik kan constateren keurig uit.

Grtz Micha

PS super dat jullie zo behulpzaam zijn!! Erg waardevol als je er weinig verstand van hebt.. Topforum!


Sent from my iPhone using Tapatalk
'64 half Mustang convertible, rood met een wit dak
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Dakloos »

mustangmicha65 schreef:Ik kan overigens zo op t oog geen spanning-verbruikers vinden.
Stroomverbruikers Micha :wink:
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door Ghost Rider »

:lol:
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
mustangmicha65
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 18:47

Re: Mijn 64half wil ineens niet meer starten..

Bericht door mustangmicha65 »

:lol: :lol: :lol: (dit is niet echt mijn terrein :wink: )
'64 half Mustang convertible, rood met een wit dak
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”