Speaker in AC vent

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
lolz129
Berichten: 134
Lid geworden op: di 16 sep, 2008 22:04
Locatie: biervliet

Speaker in AC vent

Bericht door lolz129 »

De vorige eigenaar van mijn mustang heeft dus speakers gebouwd in de AC uitgang. Ik heb al veel gezocht op zowel Nederlandse als engelse sites maar kan hier eigenlijk niks over vinden. Heeft iemand dit vaker gezien? Mijn AC is momenteel niet aangesloten (niet compleet) en wil dit wellicht later nog wel doen maar dit heeft nu geen prioriteit.

Nu ben ik aan het kijken waar ik speakers ga plaatsen in de mustang en ik lees veel dat mustang eigenaren zoeken naar een goede locatie voor speakers aan de voorkant van de auto. Origineel is er natuurlijk de dash speaker(s) die in het midden zit (waardoor je nooit echt stereo sound kan krijgen). Andere gangbare opties zijn de kickpanels en de deuren. Ik zie zelfs dat er in de a stijl speakers worden geplaatst en iemand die speakers achter zijn lucht inlaat heeft gebouwd (air vent).

Omdat de AC uitgangen best een prima locatie hebben voor speakers heb ik eens gekeken of het mogelijk is om er nieuwe speakers te plaatsen, maar het blijkt dat er alleen tweeters zouden kunnen passen. De diameter van de speaker (rond) kan maximaal 60mm zijn. Dan zou mijn setup als volgt zijn: 2 speakers in hoedenplank, dash speaker en 2 tweeters aan de voorkant.

Nu begrijp ik dat de meeste mustang eigenaren die een mustang hebben waar origineel AC in zat, het ook terug bouwen. Maar ik kan werkelijk niks vinden van iemand die speakers in de AC uitgangen heeft gebouwd. Is hier een andere reden voor?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Speaker in AC vent

Bericht door Mustangflip »

Lijkt mij meer iemand die creatief met de ruimte is omgegaan en keuzes heeft moeten maken. Dit kan er een zijn . Al zou ik hem persoonlijk nooit maken.

Mbt de speakers.

Bij mij zitten er speakers in de panelen die naast de stoelen zitten. De vorige eigenaar was zo vriendelijk geweest er alvast gaten in te zagen dus heb ik er maar speakers in geplaatst want die gaten waren niks. Die tweeters hangen onder het dashboard waar je zo bij kan en de subwoofer gewoon in de kofferbak. Het is vanzelfsprekend geen bose dolby surround geluid maar echt slecht is het niet. Heb wel een houten plaat later tussen de speakers en het paneel gezet want anders trilde het behoorlijk.

Radio ed staat bij mij trouwens toch weinig of niet aan want geniet liever van de "sound" van mijn auto.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Speaker in AC vent

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Ook bij mijn auto heeft de vorige eigenaar speakers gemaakt ik de "Quarterpanel".
Tegenwoordig zijn er Interior quarterpanels welke voorgevormd zijn voor de installatie van speakers
http://www.mustangsunlimited.com/Mustan ... stback.axd

Als je in je 1969-1970 Mustang een 8track had, dan had je speakers in de deuren.
Deze werden dan afgedekt met deze covers

http://www.mustangsunlimited.com/Mustan ... Cougar.axd
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Speaker in AC vent

Bericht door Eric »

Een klein zijsprongetje:

Speakers in je kickpanelen is een truuk die in car audio competities vroeger veelvuldig werd toegepast, omdat je daarmee met kleinste verschil in afstand van de speakers tot je oren hebt en daarmee de beste stereo imaging bereikt.

Tegenwoordig hebben we daar digitale time alignment voor natuurlijk, dus de positie van de speaker is inmiddels minder relevant geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”