Startmotor probleem ??

Moderator: Shelby GT-H

Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

Ik heb even jullie raad nodig ,

Als ik de wagen koud start geen probleem .

Start ik de wagen als de motor warm is dan hoor je 1 seconde een knars bij het aanslaan van de motor

Kan dit aan een defecte startmotor liggen die niet snel genoeg terugschiet ?

Of moet ik het ergens anders zoeken ?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Gearz »

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit, is het een al wat oudere startmotor ?
Waarschijnlijk is je startmotor aan slijtage onderhevig of intern vervuild.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

Gearz schreef:Ik denk dat je aardig in de goede richting zit, is het een al wat oudere startmotor ?
Waarschijnlijk is je startmotor aan slijtage onderhevig of intern vervuild.

Michel.
Ik denk dat het idd een al wat oudere is ,
Het enige wat ik raar vind is dat deze het bij starten met koude motor het niet heeft , en bij starten met warme motor wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Gearz »

Interne componenten zijn aan uitzetten en krimp onderhevig afhankelijk van warmte, dit wordt versterkt door reeds aanwezige slijtage en vervuiling.
De klassieke symptomen van een verslijtende startmotor zijn goed starten bij koude motor en slecht of niet starten bij warme motor.
Het geluid wat je hoort kan ook nog te maken hebben met een combinatie van factoren waaronder bijvoorbeeld slijtage of beschadiging van vliegwiel of starter krans.
Ik gok in eerste instantie op een versleten startmotor.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

Gearz schreef:Interne componenten zijn aan uitzetten en krimp onderhevig afhankelijk van warmte, dit wordt versterkt door reeds aanwezige slijtage en vervuiling.
De klassieke symptomen van een verslijtende startmotor zijn goed starten bij koude motor en slecht of niet starten bij warme motor.
Het geluid wat je hoort kan ook nog te maken hebben met een combinatie van factoren waaronder bijvoorbeeld slijtage of beschadiging van vliegwiel of starter krans.
Ik gok in eerste instantie op een versleten startmotor.

Michel.
Moest het beschadiging vliegwiel zijn moet dat geluid dan niet constant zijn en gaat de auto dan niet schudden ?

En kan het vliegwiel beschadigd worden moest ik met deze startmotor blijven rijden ?

( kans is groot dat ik deze gewoon preventief ga vervangen hoor )
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door sjirafje »

Ik ga er even vanuit dat je een v8 met automaat (ik heb geen ervaring met de hand bak) hebt, zo ja dan kun je eenvoudig de startmotor loshalen (stroomkabel los, en 2 boutjes) als je dan ook even de inspectionplate los haalt dan kun je zowel de tandjes van de startmotor als die van de starterkrans visueel controleren. Zijn de tandjes van de startmotor versleten dan zou ik die zo snel mogelijk vervangen/reviseren om te voorkomen dat je de flexplate/vliegwiel moet vervangen (veel omvangrijkere klus).
Je kunt als je de startmotor los hebt ook meteen vervuiling weg halen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Gearz »

Meestal zijn de tandjes in dat geval iets ingeslagen op de plek waar de motor stilvalt en de startmotor aangrijpt.
Met een klein driekants vijltje kun je dan e.e.a mogelijk nog herstellen via het gat van de startmotor.
Ik denk dat je de starter toch als eerste verdachte moet zien.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

Juist een ritje gedaan ergens even gestopt en terug willen vertrekken de wagen starte maar toen ik gas gaf knarste hij gas gelost terug gas en weer knarste hij , 3 de keer niet meer .

Dan bij thuiskomen de wagen stilgelegd en direct willen starten en viel hij zelfs 2 keer stil 3 de keer starte hij .

Kan het zijn omdat de starter zwak aan het worden is dat deze dan stil valt ?

En als de krans van het vliegwiel beschadigd is , Kan deze verdraaid Worden of hoe moet dit dan opgelost worden ?

Want als ik een nieuwe starter steek gaat die toch ook terug beschadigd geraken ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door sjirafje »

Schroef die startmotor er eerst eens onder uit. Is echt maar een klusje van 10 minuten.

Als de starterkrans echt beschadigd is moet er een nieuwe vliegwiel/flexplate gemonteerd worden. Daarvoor moet de bak er onder uit en dat is geen fijne klus.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

sjirafje schreef:Schroef die startmotor er eerst eens onder uit. Is echt maar een klusje van 10 minuten.

Als de starterkrans echt beschadigd is moet er een nieuwe vliegwiel/flexplate gemonteerd worden. Daarvoor moet de bak er onder uit en dat is geen fijne klus.
Ik ga dit van de week doen :)

Als ik een andere starter bestel moet ik dan ergens op letten ?
Want ik zoek een high torque te nemen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door sjirafje »

Als je een nieuwe besteld let er dan goed op dat deze de juiste hoeveelheid tandjes heeft.

Ik heb ruim een jaar geleden een nieuwe startmotor gekocht en kon voor mezelf de meerprijs van een high torque niet verantwoorden. Hij start immers ook prima met de standaard startmotor en in de winter wordt hij toch niet gebruikt. Maar daar denken anderen misschien anders over.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Gearz »

Opletten dat de starter specifiek voor een automatic of manual transmission is.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Dakloos »

Controleer ook eens de bekabeling van de accu, via startrelais, naar de startmotor. Daar moet heel veel stroom doorheen. De kleinste weerstand in bijvoorbeeld een losse aansluiting resulteert al in een groot spanningsverlies.
Erwin

1966 convertible
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door Frederik812 »

Juist de starter er onderuit gehaald , dit is het resultaat :

Moet ik nu heel het tandwiel nakijken of schiet de starter er altijd op dezelfde plaats in?

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Startmotor probleem ??

Bericht door sjirafje »

Die starter zou ik zo in elk geval niet meer gebruiken!

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de hele starterkrans even controleren. De makkelijkste manier die ik kan bedenken is om dat te doen met een endoscoop. Die bestaan er ook in USB variant (vanaf een paar euro). Misschien ook wel ergens te lenen/huren.
En als dat niet gaat alle bougies er uit draaien en de motor op de krukas zelf draaien.

In principe kan de motor volgens mij op 8 punten stil vallen. Maar daar kan Gearz vast uitsluitsel over geven?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”