Project I :Mustang II 1977-Cobra

Diverse projecten van leden

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Project I :Mustang II 1977-Cobra

Bericht door kts »

Hey

hier komt dus alles over mijn project,een mustang hatchback uit 1977.
Zal nog wel eens een inleiding met wat meer info over de wagen en de plannen tippen maar dat is voor later..
Hoop dat dit ook voor andere beginners intressant kan zijn



Vandaag de radiator en oliekoeler eruit gehaald,heb beslist om als eerst alle koelingselementen te vervangen.Zo kan er daar al niets meer misgaan(hopelijk toch).


De radiator hing maar vast met 2 half aangedraaide bouten,weer prachtig werk van mijn voorganger :roll:
Zo was hij wel snel los,dus we kunnen niet klagen hé.

Afbeelding

Had de radiator reeds meerdere malen gespoeld maar toch kwam er ook deze keer een erg bruine substantie uit.De radiator er langs onder uitgehaald en kon de kern zo eens goed bekijken.Daar was ook al serieus wat schade aan,dus dit ding kan gerust de container in.
De buizen zaten ook vol aanslag en ik hoop dan ook dat dit niet te ver in de motor is gedrongen :evil: .Iemand tips om dit na te gaan :?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De radiator had ook een elektrische ventilator aan de achterzijde,
deze zal vervangen worden door een Lincoln MarkVIII fan met switch naar het dashboard.De nieuwe radiator wordt een Griffin Pro series met gepaste afmetingen voor de grote fan.Ook een nieuwe edelbrock victor waterpomp zal zijn thuis vinden in de motorruimte,dan nog een nieuwe thermostaat en housing en oliekoeler en we zijn rond.Dit geheel zou ook in de verre toekomst de koeling van de sterkere motor :smt029 moeten verzorgen en lijkt me hier toch zeker wel krachtig genoeg voor.

Afbeelding

Een grote open ruimte is wat overblijft,voordat er nieuwe stukjes inkomen zal eerst de radiatorsupport wat opgekuist worden,maar hoe ik dat ga aanpakken moet nog bekeken worden.Ideeën steeds welkom

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kts op ma 10 aug, 2009 13:29, 7 keer totaal gewijzigd.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

heel mooie fotoreportage. kijk, daar hebben wij II-rijders wat aan! bedankt voor het delen, kts,

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey thanx Harry
Ik neem altijd erg veel foto's zodat ik weet hoe het allemaal terug in elkaar moet ;)
Al het werk aan de wagen zal hier dan ook uitgebreid beschreven worden met foto's en partnumbers,dan hebben jullie er ook wat aan en moet ik ook niet telkens een nieuw onderwerp openen moest ik een vraag hebben,wie intresse heeft kan dan gewoon hier volgen.

Groeten Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
Ratrod
Berichten: 2369
Lid geworden op: di 03 jan, 2006 19:23
Locatie: Middle of Nowhere, Friesland

Bericht door Ratrod »

Dit wordt een leuk topic om te volgen.

Gezien de slechte staat van de radiateur en de bruine troep, lijkt het erop dat er een 'pil' in gegooid is tegen het lekken. Een makkelijke, tijdelijke oplossing maar funest voor je koelsysteem en kachel.

Het beste is om je hele systeem goed door te spoelen. Ook het kachel circuit. behandel ze beide apart.

Sluit een tuinslang (aangesloten op de waterkraan) aan op de bovenste 'ingang' en een slang met een afsluitbare sproeier aan de onderste.

Eerst gewoon spoelen tot het water helder is. Daarna een paar keer druk opbouwen door de sproeier dicht te draaien en weer open.

Als je klaar bent kun je het blok drainen. Er moet ergens een plug zitten aan de linker kant van het blok. De kachel kun je uitblazen. Als alles schoon en leeg is, sluit je alles weer aan en vullen met koelvloeistof.

Er blijft altijd water achter. Dat komt vanzelf bovendrijven in de radiateur zodra hij even loopt. Gewoon laten afvloeien door de overloop.

Succes.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey bedankt voor de tips!
Die kan ik goed gebruiken :D

Hoe vaak gebruiken jullie de zelf verwarming van de mustang?Dacht er aan om die misch te verwijderen,wordt waarschijnlijk toch nooit gebruikt.

Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
DennisII
Berichten: 111
Lid geworden op: di 10 apr, 2007 19:05
Locatie: Kolhorn

Bericht door DennisII »

Zie daar dat stukje koelwater slang tussen de pomp en thermostaat huis met dat messing elleboogje en de 4 klemmetjes...
Kan je gewoon een orgineel gebogen slangetje voor bestellen via C&P.

Enne het Mustang II paartje hoort niet op stal te staan maar moet vrij rond kunnen rennen!

Schakelaar op je fan is lastig. Gebruik zelf een oude wasmachine thermostaat. Voeler zit in de radiator (gaatje boren, voeler er in en weer dicht solderen) kan je ook nog de temp instellen wanneer je wilt dat de fan aan gaat. Werkt perfect!

Zie dat je een kleine verdeel kap hebt, snap wel dat dan het 13" luchtfilter dan beter past maar Ford heeft de grote verdeel kappen modificatie gedaan om vonk overslag te voorkomen met de electronische ontsteking. Denk dat je motor wel een beetje beter zal gaan lopen als je de grote verdeelkap er weer op zet!

Ben wel jaloers op je serpetine belt. Staat bij mij nog op het verlanglijstje.

Succes
Mustang II 1978 302 V8 Targa.
Gebruikersavatar
Mustangdriver
Berichten: 2517
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 11:55
Locatie: Aalst Belgium
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Robin,

Leuk project ! Ik zou zeker de kachel niet afkoppelen, tenzij je enkel rijdt met goed weer. Ik vind zelf de beste resto die ik gedaan heb: de kachel. Ik rijd veel, ook voor en na het seizoen en dan is die kachel best aangenaam hoor.

Ik heb een vriend mustangdriver met een 74GHIA die in Hamme woont. Misschien moeten we eens langskomen en een boompje opzetten over mustangs.......

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

16th Flanders Mustang Event, zondag 23 juni 2013

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite

http://www.mustangdrivers.be/webdesign.html
Gebruikersavatar
soulreaper
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 09 jul, 2008 09:55
Locatie: wachtebeke

Bericht door soulreaper »

Ziet er mooi uit.

maar waarom maak je geen thermostaat om je ventilator te regelen?

Schema

als je de led veranderd door vb een octocoupler en dan een relais sturing dan kan je de ventilator automatisch laten aangaan als de motor warm word.
Is maar een idee


Doe zo verder!
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey leuk dat jullie zo spontaan reageren

@DennisII
Dat stukje tussen waterpomp en thermostaathuis wordt zeker nog vervangen als ik die stukken en het inlaatspruitstuk erop zet,want ziet er inderdaad niet uit.De verdelerkap komt uit een Accel high performance kit(#ACCEL8220 ze hadden niets anders meer op stock)samen met een nieuwe rotor,heb ik juist vervangen dus ga het nog even laten zitten.Staat op de doos dat het wat extra eigenschappen heeft tegen overslag,maar in welke mate deze werken weet ik niet.Hoe past een grotere kap dan op de distributeur?

@DennisII en Soulreaper
Over de regeling van de fan:
Wel dat was men eerste idee omdat ik echt zwaar gruwel van elektrisch werk,en dat me het gemakkelijkste leek maar is idd een slechte oplossing.De kans is te groot dat ik hem dan eens vergeet op te zetten.Beter alles van de eerste keer deftig inorde brengen,dus met thermostaat.



@Mustangdriver
Daar heeft u wel een punt,heb nu de bedoeling om alleen met erg zonnig weer te rijden,maar als ze inorde staat zal de verleiding om wat meer te rijden misch te groot worden en dan is het wel handig.. ga er nog eens over nadenken.Het zijn vooral de 2 buizen doorheen de firewall die me storen want wil de motorruimte graag zo clean mogelijk krijgen.Heb u ook nog een PM gestuurd.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
Ratrod
Berichten: 2369
Lid geworden op: di 03 jan, 2006 19:23
Locatie: Middle of Nowhere, Friesland

Bericht door Ratrod »

Mustangdriver schreef:Ik vind zelf de beste resto die ik gedaan heb: de kachel. Ik rijd veel, ook voor en na het seizoen en dan is die kachel best aangenaam hoor.
+1
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gebruikersavatar
DennisII
Berichten: 111
Lid geworden op: di 10 apr, 2007 19:05
Locatie: Kolhorn

Bericht door DennisII »

Hoort een tussenstuk tussen de verdeler en de kap met natuurlijk ook een grotere rotor.
Heb even geen foto's wel een voorbeeld op MP:

http://link.marktplaats.nl/267758195

Enne kachel laten zitten hoor, wel lekker als je onverwachts een bui op je dak krijgt en je je voorruit kan ontwasemen. Anders binnen ook wissers inbouwen...
Mustang II 1978 302 V8 Targa.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Ok de kachel blijft zitten :oops:
en normaal zou deze rotor en kap wel goed moeten werken,
kan het later nog altijd veranderen moest dat nodig blijken.

Afbeelding

Vandaag de waterpomp binnengekregen
Het is dus een Edelbrock Victor high-performance waterpomp #8843 met cast finish die ik wat goedkoper heb kunnen kopen.Dit is een specifieke pomp voor de mustang II en sommige 351's.Was niet echt onder de indruk van de afwerking,maar met wat schuurpapier waren alle ruwheden snel weggewerkt.Nu nog de gepaste bouten(ARP) en pulley zoeken en dan kunnen we deze installeren.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey

weten jullie mischien hoe het zit met uitlaten voor de oldtimerkeuring in Belgie?Ik heb al gehoord dat uitstekende uitlaatstukken niet mogen aan de zijkant omdat dit gevaarlijk zou zijn voor voetgangers... :?
Voor ik de andere kant laat samenlassen(zit maar 1 kant op momenteel,heb wel alle andere stukken liggen) en eronder steek zou ik hier graag wat meer duidelijkheid over hebben hoewel deze setup maar tijdelijk is,anders is het voor niets geweest als het dan niet mag.

Afbeelding

Afbeelding
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

De vordering gaan traag door veel werk voor school,maar heb vandaag het thermostaathuis gedemonteerd,en verwachte dan ook een thermostaat aan te treffen hierachter maar daar was geen sprake van,ben ik nu helemaal fout of ontbreekt die?Als het echter correct is wat ik denk voorspelt dit niet veel goeds,ben hierdoor wel serieus in de war..

Afbeelding

De ingang van het inlaatspruitstuk bevatte ook weer de reeds gezien bruine pap en dit keer wel in grote hoeveelheid,maar een ander inlaatspruitstuk is besteld en zal samen met de waterpomp geïnstalleerd worden zodra ik wat tijd vrij heb,dus hierover maak ik me niet echt zorgen.

Afbeelding


groeten
Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

Bij mijn Silver Ghia is het thermostaatje onlangs door Ton BlingBling verwijderd en je kunt er verder gewoon mee rijden. Zo'n storingsgevoelig apparaatje is alleen heel handig als je in de winter veel rijdt, maar welke Mustanger doet dat? Ik niet in elk geval.

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Plaats reactie

Terug naar “Project”