Project I :Mustang II 1977-Cobra

Diverse projecten van leden

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
soulreaper
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 09 jul, 2008 09:55
Locatie: wachtebeke

Bericht door soulreaper »

goh die uitlaat dit lees ik als wetgeving

Uitlaat:

De uitlaatgassen mogen slechts worden afgevoerd door een inrichting welke behoorlijk geluiddempend, doelmatig en gasdicht is en waarvan de werking onderweg door de bestuurder niet kan onderbroken worden.
De uitmonding van die inrichting mag niet naar de rechterzijde van het voertuig zijn gericht. Alle voorzieningen moeten worden getroffen opdat de uitlaatgassen het voertuig niet kunnen binnendringen.

De uitlaadleiding en de knaldemper mogen zich niet op minder dan 10 cm van elke brandbare stof bevinden, tenzij zij doelmatig zijn beschermd.

De uitlaatleiding van een voertuig met benzinemotor moet geheel buiten de personenruimte zijn gelegen.

Deze laatste bepaling geldt slechts voor de voertuigen tot het verkeer toegelaten met ingang van 1 oktober 1971.

-----------------------------------------------------

maar oldtimers worden toch enkel gecontroleerd op

OLDTIMER
Wil men zijn wagen inschrijven onder een O-plaat (oldtimer) dan moet het voertuig een keuring ondergaan. Een voertuig voorzien van een O-plaat is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Bij voertuigen van na 1968 is er enerzijds een visuele controle van het remsysteem, anderzijds een controle van het chassisnummer geverifieerd met de documenten en wordt de aanwezigheid van een gevarendriehoek gecontroleerd. De nieuwe wetgeving voorziet eveneens in de controle van de stuurinrichting en de controle van de sleepinrichting(indien aanwezig).



Je zal eens naar groot keuringscenter ( Zwijnaarde) moeten bellen zullen je daar wel wat uitleg kunnen geven
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Ow dat wist ik niet,dus je kan gewoon zonder thermostaat rijden volgens jullie.Hoe wordt de motor dan op de juiste temperatuur gehouden,want dan kan het koelmiddel te koud worden,zal idd veel minder voorkomen in de zomer,maar dit is niet goed voor de levensduur van de motor en het verbruik.Als het koelsysteem goed werkt zal hij dan wel nooit te warm lopen omdat er al maximale doorstroom is.Ook zal het veel langer duren eer de motor is opgewarmd lijkt me,en de temperatuurmeter op het dashboard zal nooit een nauwkeurige aanduiding kunnen geven van de werkelijke temperatuur.

Heeft U mischien al veel problemen gehad met de thermostaat?

MVG Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

ik rij nu zonder thermostaat en de II koelt beter dan ooit tevoren. ik had enkel last van een bijna defecte waterpomp en die is vervangen. tevens is de niet helemaal meer goed werkende thermostaat eruit gehaald.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey Davy
bedankt voor de tekst,eindelijk wat duidelijkheid daarover
De uitmonding van die inrichting mag niet naar de rechterzijde van het voertuig zijn gericht.
Dacht al zoiets,dat is wel jammer,aangezien ik zeker 2 pijpen wil zal het dan toch een rechte lijn worden(jammer want vond het wel iets hebben,alleen moest het nog wat subtieler zijn dan het kanon dat er nu opstaat :) ) en ga ook niet eerst rechte steken en dan terug schuine na de keuring(of nog erger 1 rechte en 1 schuine zoals de vorige eigenaar voorstelde) want zo blijven we bezig en lopen de kosten ook onnodig op.

Dus nieuwe dubbele uitlaatlijn en direct dan ook maar nieuwe headers,
zal de baas maar al bellen of hij niet wat extra werk kan regelen,het zal nodig zijn :wink:

Ja inderdaad ze keuren alleen op die punten,maar kunnen ook afkeuren op alles wat ze onveilig vinden of onwettig is.Zal vandeweek eens bellen naar Zwijnaarde

mvg Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
Mustang68
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 14 jan, 2004 13:12
Locatie: Ermelo

Bericht door Mustang68 »

Je kunt wel rijden zonder thermostaat maar de motor komt dan niet goed op temp als het iets koeler is en of als je op de snelweg rijdt. Dus Harry snel terug plaatsen die termostaat.

Jacco
Gebruikersavatar
Ratrod
Berichten: 2369
Lid geworden op: di 03 jan, 2006 19:23
Locatie: Middle of Nowhere, Friesland

Bericht door Ratrod »

78ghiaT5 schreef:Bij mijn Silver Ghia is het thermostaatje onlangs door Ton BlingBling verwijderd en je kunt er verder gewoon mee rijden. Zo'n storingsgevoelig apparaatje is alleen heel handig als je in de winter veel rijdt, maar welke Mustanger doet dat? Ik niet in elk geval.

Harry
Gezien de populariteit van de Winterrit zijn er genoeg die in de winter ook rijden met hun Mustang.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gebruikersavatar
soulreaper
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 09 jul, 2008 09:55
Locatie: wachtebeke

Bericht door soulreaper »

zou zeggen voor meer vragen wijs ik u door naar Wegcode super site met alle regels kwa keuring en andere auto zaken.

zou zeggen voor je nieuwe koopt of maakt, bel eerst naar de keuring voor meer uitleg, zei zijn degene die hem moeten goed- afkeuren
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey

Had vanochtend eerst de keuring een mailtje gestuurd en kreeg snel een email om hen eens terug te bellen.Moet zeggen waren heel vriendelijk,had gedacht dat ze dit soort vragen al beu zouden zijn :)

Wat blijkt je mag geen 'tuning' doen op een oldtimer,de wagen zal dan direct terug naar huis gestuurd worden wist de keuringsmedewerker me te vertellen.De uitlaat naar rechts mag tot op 30°,maar het moet allemaal zo van het fabriek zijn.

Nu maken ze het wel al te gek vind ik,wat als je uitlaat kapot is,dan mag je er geen betere op monteren dus.En je moet maar 1 keer laten keuren daarna kan ik doen wat ik wil,maar dan moet er wel eerst een uitlaatlijn onder.Wat moet ik nu doen,ergens de originele uitlaatlijn van een II zoeken en die monteren voor de keuring?en deze erna weer afsmijten en vervangen door iets deftig...

Zal morgen hier in Sint-Niklaas een langs het keuringsstation passeren eens horen wat zij zeggen.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
soulreaper
Berichten: 893
Lid geworden op: wo 09 jul, 2008 09:55
Locatie: wachtebeke

Bericht door soulreaper »

als je kijkt naar de topic " got rubber" zie je daar die falcon staan met een O-plaat en daar is niet veel origineel aan.
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

@KTS

NIET vragen en NIET in de pot roeren... gewoon gaan en laten keuren en je weet van niets. Dat is nog altijd het beste... :wink:

T'is maar een oldtimerkeuring he' meneer... :oops:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Ja idd vond het ook al heel raar,denk dat de uitvoering van die officiële regels wel met een korreltje zout mag genomen worden.Anders moet ge uw auto wegsmijten als er iets kapot is aan de uitlaat en er geen stukken meer te krijgen zijn.Ga gewoon de hele lijn naar achter steken en zwart verven dan valt het ook niet direct op dat alles nieuwe is en past ook mooi bij de toekomstig look.

@soulreaper:Hehe ja idd weinig stock zo te zien,maar denk ook niet dat ze die zo de keuring hebben binnengereden.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Iemand ervaring met goed adres om in Belgie of net over de grens een
uitlaatlijn op maat te laten maken?

groeten Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey laatste 2 dagen weer wat kunnen doen.Beslist om de servopomp te verwijderen,zo kan ik wat gemakkelijker werken in de motorruimte,de oliefilter was anders bijna onbereikbaar en heb al genoeg draden en buizen rondslingeren.Power steering zie ik meer als een luxe dus dat kan ik nu wel missen tot hij helemaal inorde staat,en dat duurt nog wel een tijdje.De bedoeling is ook er meer een sportwagen voor circuit van te maken dus wat meer 'feeling' met de weg kan geen kwaad.

Afbeelding

De servopomp zal geruild worden met een forumlid tegen het manuele rack-and-pinion stuk van de II,zo kunnen we beiden voortwerken aan onze wagens :)

De buizen die van de servopomp kwamen waren wel wat moeilijker te verwijderen.Hiervoor moest het uitlaatspruitstuk aan de bestuurderskant eraf,om dat weg te krijgen moest het kleppendeksel ervan.En dan nog was er maar heel weinig ruimte.Voordeel is dat zo de headers eens goed konden bekeken worden.

Afbeelding

Dit blijken 66'+ stukken te zijn adhv de casting nummers
Als iemand hier intresse in heeft,wil wel ruilen want er komen Hooker super competition headers op binnekort.



Afbeelding

De waterpomp kon er dus ook af en de nieuwe victor komt vandeweek in de plaats.Eerst zal alles wat worden opgekuist,zou eigenlijk die wateringangen eens moeten uitspoelen want ze zitten vol met de gekende bruine pap,maar hoe ik dit kan doen zonder het ganse blok nat te maken is me nog een raadsel.

Afbeelding

Al de bereikbare plekjes waar wat roest opzat met staalborsteltje aangepakt,daarna zag het er al wat beter uit.Foto's daarvan volgen nog...

Jammer genoeg is de steunbalk onder de radiator er helemaal aan.Serieuze gaten en ook roestvorming maken dat dit stuk geen lang leven meer beschoren is.Denk dat de beste oplossing hiervoor gaat zijn om de hele radiator support eens goed op te schuren,en nieuwe stuk in te laten lassen op die plek,samen met de nieuwe radiatorsteunen.Daarna kan er een vers laklaagje over met de hand.Zo kan het er weer een tijdje tegen tot het tijd is om de hele motorruimte te herspuiten.

Afbeelding

Bijna vakantie en hoop dat het dan wat gaat vorderen...

Till next time
Robin
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Bericht door peer »

kts schreef:Hey

Had vanochtend eerst de keuring een mailtje gestuurd en kreeg snel een email om hen eens terug te bellen.Moet zeggen waren heel vriendelijk,had gedacht dat ze dit soort vragen al beu zouden zijn :)

Wat blijkt je mag geen 'tuning' doen op een oldtimer,de wagen zal dan direct terug naar huis gestuurd worden wist de keuringsmedewerker me te vertellen.De uitlaat naar rechts mag tot op 30°,maar het moet allemaal zo van het fabriek zijn.

Nu maken ze het wel al te gek vind ik,wat als je uitlaat kapot is,dan mag je er geen betere op monteren dus.En je moet maar 1 keer laten keuren daarna kan ik doen wat ik wil,maar dan moet er wel eerst een uitlaatlijn onder.Wat moet ik nu doen,ergens de originele uitlaatlijn van een II zoeken en die monteren voor de keuring?en deze erna weer afsmijten en vervangen door iets deftig...

Zal morgen hier in Sint-Niklaas een langs het keuringsstation passeren eens horen wat zij zeggen.
Ik lees dit nu pas maar dit is grote onzin wat de beste man aan de lijn heeft verteld. Ik heb niet al te lang geleden mijn racewagen de dag nadat deze 25 werd gekeurd als oldtimer. Deze wagen is verlaagd tot 6 cm boven de grond, heeft slicks met de notitie "for competition use only" en de uitlaat is alles behalve orgineel, bij de keuring zat er nieteens een demper onder. Ik kwam bij de keuring en 10 minuten later stond ik buiten met een goedgekeurd papiertje in mijn hand...
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Ha ok leuk om te horen,ik maak me weer veel te veel zorgen dan.Was vooral omdat de motor niet origineel is,dat ik ze geen aanleiding wou geven om serieus te beginnen zoeken.Maar heb idd al van veel mensen gehoord dat het allemaal zo nauw niet steekt.

Nuja de uitlaat ligt er ondertussen al af,en ga het van de eerste keer deftig doen in RVS waarschijnlijk.Dan moet ik me daar de volgende jaren al geen zorgen meer over maken.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
Plaats reactie

Terug naar “Project”