Meer vermogen uit een V6 2,8 ?

Diverse projecten van leden

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Mustang68
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 14 jan, 2004 13:12
Locatie: Ermelo

Bericht door Mustang68 »

p.s. Het emissie verhaal vind ik een beetje vreemd voor amerika, waar alles met kannen tegelijk gaat..?
Waarom dacht je dat de meeste echte Muscle Cars van voor '70 zijn.
Verbruik en emissie zijn 2 verschillende dingen denk aan nox, co enz die buiten de co2 naar buiten komen nox ontstaan bij een hoge verbrandings temp. (hoge compressie) vandaar de lage compressie motoren.

Btw ik denk niet dat Wim het over een us of eu Carpi heeft maar over het blok uit een eu Capri met zijn us koppen enz er op. In de us Carpi zal hetzelfde blok als de mustang gezeten hebben.

Jacco
wim1987
Berichten: 21
Lid geworden op: za 23 jan, 2010 17:18
Locatie: Monnickendam

Bericht door wim1987 »

ik heb het inderdaad over een europeze capri blok.
wim1987
Berichten: 21
Lid geworden op: za 23 jan, 2010 17:18
Locatie: Monnickendam

Bericht door wim1987 »

Janse , in de tijd dat de mustang II uitkwam was het oliecrisis (heb ik me laten vertellen) Dat is ook waarom al die mustangs II veel al met een V6 zijn verkocht de eerste lichting van 74 75 werd alleen maar geleverd met een 2.3 4 cilinder of een 2.8 6 cilinder .Als het niet zo is mag iemand me verbetere.
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

mustang II was er ook al met een 302 v8 in "74. deze werd gebouwt en verkocht in mexico, later pas in de states. dit kwam door de emisie regels en er waren nog een issue's die opgelost moesten worden voordat de v8 ook in amerika verkocht kon worden.

er was een tijdje terug iemand op een ander forum, die de us koppen op een europesche 2.8 wou zetten en die vertelde dat de bij de 2e en 4e cilinder de in en uitlaat omgedraaid waren. ik ben hier vanmiddag eens op dit onderwerp, ingedoken en heb de de us en de europesche cilinder kopen vergeleken, maar de in en uitlaat kleppen staan op de zelfde plaats. het enige wat ik heb kunnen vinden is dat de lager vlakken en diameter groter zijn, het zelfde als met de europesche blokken na '76. dus in een europesche blok voor '76 past de nokkenas niet. en er zit verschil in de timing en graden van de nokkenassen. hellaas is er erg weinig goed informatie over te vinden. alleen comp cams maakt nog een paar nokkenassen voor dit blok, als ik het goed gezien heb.
Gebruikersavatar
janse
Berichten: 139
Lid geworden op: do 13 dec, 2007 17:19
Locatie: Alphen

Bericht door janse »

Wist ook niet dat er verschil zat in de europese 2.8's.. Maarja, 76.. t is ook een beetje voor mn tijd ;) Dat de inlaat versprongen vind k wel n interessant verhaal, nooit op gelet eigenlijk! Bekend is wel dat de inlaatspruitstukken niet over te zetten zijn vanwege de andere inlaat poorten aan de kop.

Mja nu snap ik t emissie verhaal eigenlijk wel. Ben een tijd geleden een keer naar de Us geweest en daar op de sloperij gaan kijken, stond er verbaast van dat er nog zoveel 4cyl stonden. Ook wel begrijpelijk dus. Jammer dat die amerikanen t niet doorgezet hebben eigenlijk. Dan hadden de amerikaanse autoproducenten t nu een stukje makkelijker denk ik. Maarja, als je eenmaal een v8 hebt wil je niet meer terug toch ;)

Zelf heb ik liever de 2.9's van scorpios, deze zijn een stuk betaalbaarder :P En ze hebben hydraulische stoters én je kunt nog op gas rijden ook als je zin hebt!
Maar dit laatste is eigenlijk niet echt on topic :$
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

als het niet gaat om de wagen standaard te houden, zijn de 2.9 12v en de 24v een iets beter keus. van die blokken heb ik er tig ingebouwt in capri's, kitcars en andere oudere fords.

er stond laatst nog een mustang ii tekoop met een 2.9 12v op marktplaats.

maar zoals ik zei, een iets betere keus, het probleem is dat voor de colone blokken de onderdelen ook steeds schaarser aan het worden zijn of de delen zijn duur. sommige delen zoals zuigerveren voor de 24v of distributie ketting, ketting geleiders en diverse andere delen zijn al bijna niet meer te krijgen. eigenlijk jammer, want het zijn fijne blokken.

dat is 1 van de redenen waarom ik mijn (ex) zwarte capri omgebouwt heb naar een 5.0 ho v8. daar zijn alle onderdelen gewoon van te krijgen en goedkoop. (en het extra pk's en koppel van de v8 is mooi meegenomen)
Gebruikersavatar
Loken
Berichten: 337
Lid geworden op: di 02 feb, 2010 14:06
Locatie: Lebbeke

Bericht door Loken »

@john, ik ben ook bezig met de restoratie van mijn II, met v6 motor.
Als hij klaar is wil ik ook gaan zien hoe ik extra vermogen aan de v6 kan geven... mss kan je hier een "how to" posten? met welke stukken we nodig hebbe?
[i]Mustang Convertible 64 1/2 289
Mustang mach 1 1970 (for sale / under construction)
[/i]
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey,
wel intressant onderwerp,
iemand wat informatie hoeveel een 2.9 blok aankan want bij veel van die turbokits is blijkbaar geen interne verandering nodig(ie forged pistons...).Daarom vroeg ik me af of het niet mogelijk is een standaard 2.9i met versterkte koppakking en arp bouten op te bouwen maar dan met SC ipv turbo.Ik denk dat een Eaton M45 wel zou kunnen werken
Sprintex zou vroeger zo'n kit gemaakt hebben maar vind er niet veel over

Voor de 2.8 vind je hier een how-to http://www.therangerstation.com/tech_li ... mance.html
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

technics maakt nog turbo kits voor de 2.9 12v, maar boven de 240 pk moeten de zuigers vervangen worden en worden de koppen aangepast. boven de 260 pk ook de drijfstangen en bouten.

af en toe vind je nog wel een een 2.9 turbo kit op ebay. meestal de tt 225 kit, maar vaak zijn ze niet kompleet, meestal is de regel unit er niet bij en die heb je nodig voor de ontstekking en de extra injectoren. en nieuw is die vrij duur.

een ander probleem met de turbo's en een 2.9 is dat de koppen scheuren bij de uitlaten. het gietijzer kan door de kop constructie zijn warmte niet kwijt. bij lage druk is het niet direct een probleem, maar boven de 0.6 bar wel.

een Eaton M45 is te klein. je hebt een m62 of beter een m90 nodig wil je boven de 3500 toeren nog druk kunnen maken, zonder te veel warmte te creeren of de blower te hard te laten lopen.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey bedankt
das ook niet de moeite boven 240pk dan aangezien andere zuigers en drijfstangen echt enorm duur zijn(1000€ voor 6 pistons :roll: )

Was eens aan het kijken wat nu de mogelijkheden voor mijn wagen zijn qua motorisatie maar nu pas viel het me echt op hoe moeilijk de crossmember zit.Bij de V8 die eruit kwam zat het diepste punt van het carter vanvoor,is dit ook zo bij de 2.8 V6 of 2.9?Of is er een verschil tussen het amerikaanse en europese carter?

Afbeelding

Bij een 24V bv. zit bij het carter vanachter het grootste deel dus denk dat dit door de crossmember niet zou passen.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

er is verschil tussen de carters van de v6. by de u.s 2.8 zit het diepste punt aan de voorkant van het blok. de europesche v6 hebben het diepste punt van het carter aan de achterkant.

je heb de carter en de olie pick up nodig van een mustang II v6. en die moet je ook nog aanpassen voor de olie terugvoer van de koppen van de 24v.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey,
Ondanks uw goede raad omtrent de 24V,blijft dit blok me toch enorm aanspreken en denk dat hoewel deze motor moeilijker en relatief duurder zal uitkomen ik veel contenter ga zijn met het eindresultaat dan een V8.

Heeft u mischien nog wat informatie over de nodige aanpassingen aan het carter?Die mustang II 12V die overtijd tekoop stond op marktplaats zou dan dezelfde aanpassing zijn ondergaan als ik het goed begrijp want daar zit het grootste carterstuk toch ook aan de achterzijde.

Een BOB(met aftermarket of BOA ecu) met US 2.8 carter en oliepickup en T5bak zou dus in de mustang II moeten passen?
Wat is een goede prijs voor een BOB blok met 135000 km zonder water pomp en elektronica?
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

kts schreef:Hey,
Ondanks uw goede raad omtrent de 24V,blijft dit blok me toch enorm aanspreken en denk dat hoewel deze motor moeilijker en relatief duurder zal uitkomen ik veel contenter ga zijn met het eindresultaat dan een V8.

Heeft u mischien nog wat informatie over de nodige aanpassingen aan het carter?Die mustang II 12V die overtijd tekoop stond op marktplaats zou dan dezelfde aanpassing zijn ondergaan als ik het goed begrijp want daar zit het grootste carterstuk toch ook aan de achterzijde.

Een BOB(met aftermarket of BOA ecu) met US 2.8 carter en oliepickup en T5bak zou dus in de mustang II moeten passen?
Wat is een goede prijs voor een BOB blok met 135000 km zonder water pomp en elektronica?
wat is een goede prijs? er is een tijd geweest dat je jonge blokken en nieuwe blokken voor een paar honderd euro kon kopen. maar die tijd is al ver achter ons. nu betaal je al snel 6 tot 800 euro voor een kaal 24v blok met veel kilometers. blokken met minder dan 150 d kilometer is een zeldzaamheid op het moment en dus ook duur. het grootste probleem zijn de ketting geleiders, die allemaal, en ik heb nog geen uitzondering gezien, bij 150 d kilometer versleten zijn. en die zijn bijna niet meer te krijgen. al heb ik nog wel een adres in engeland.

je kunt eens bellen met rene van fordparts heerlen Tel: 0614279529. met een beetje geluk kan hij nog aan goede boa's komen.

een t5 achter een 24v is een goed idee, maar je moet wel de t5 bellhouse en de gaffel hebben van een u.s v6. die vind je hier bijna niet, dus word weer zoeken in de states of een nieuwe bestellen bij Burton in engeland. een t5 is geen plug en play, er moet nog wat aangepast worden om alles passend te krijgen. hou er rekening mee dat de t5 bak in honderde varianten gebouwt is. de veiligste keus is een t5 uit een 4.0 v6 mustang.
Gebruikersavatar
kts
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 13:45
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door kts »

Hey capridriver al hartelijk bedankt voor de vele antwoorden,heeft me al enorm geholpen.Ik weet een BOB staan zonder waterpomp en elektronica met 130000 km die ik voor minder dan 400 meekan nemen op een halfuurtje van mij thuis dus dat lijkt dan wel een goede prijs hé.

Het mustang II V6 carter en oliepickup zouden er dus zo op moeten passen?De olieterugvoer van de koppen aanpassen hoe gebeurt dat juist?

Bij topbossperformance hebben ze een bellhousing en adapterplaat voor de T5 passende te maken.
http://www.topbossperformance.co.uk/#/t ... 4530582483

dus wat er niet of moeilijk te krijgen is
*zuigers en zuigerveren
*kettinggeleiders
nog iets waar ik op moet letten?

Door een BOA kabelboom en computer te gebruiken of een aftermarket ECU zou ik de PATS en VIS systemen van de BOB moeten kunnen omzeilen,zo kan ik ook een handbak ipv de typische automaatbak installeren.Voordeel is ook dat het blok sterker is en de juiste nokkenassen er al inzitten.

Tis maar dat ik zeker wil zijn dat alles gaat werken voor ik hier een blok aanschaf en halverwege de revisie merk dat er iets niet past.
Mustang II 1977 - Cobra - Raven Black - 302ci V8
Focus II 2005 - Sport - Machine Grey - 2.0 TDCI
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Bericht door capri v8 driver »

ik zou eerst eens bellen of de waterpomp nog te krijgen is, de bob gebruikt een andere waterpomp dan de 2.9 12v en de boa 24v. hou er rekening mee dat bijna alles van de boa/bob moeilijk te krijgen is. ford heeft bijna niks meer op voorraad. de rede daarvan is dat er maar 7000 blokken gemaakt zijn per jaar. dus de verkoop snelheid van onderdelen is er niet, dus doet ford zich er ook geen moeite voor.

het carter moet aangepast worden, er moeten 2 olie afvoer kanalen op gemaakt worden. je kunt kijken hoe het bij de carter van de bob gedaan is.

de boa ecu en de kabelboom kun je op de bob gebruiken, je hebt een rpm window switch nodig voor de vis klep. ik heb goede ervaring met de msd rpm window switch, die werkt namelijk ook met een edis ontsteking.

ook de boa is alleen met automaat geleverd, maar je kunt de ecu relais laten schakelen ipv de solinoids van de bak om foutmeldingen te voorkomen. een aftermarket ecu werkt ook, al heb je wel een testbank en een goede operator nodig, die de ecu goed kan programmeren.
Plaats reactie

Terug naar “Project”