Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Hallo allemaal,

Allereerst fijne feestdagen. Vandaag was het redelijk mooi weer en wilde mijn Mustang van stal halen. Ik heb de Mustang een paar maanden in mijn bezit en wil lekker rijden. Vier weken geleden heb ik de Mustang rijdend weggezet. Het starten ging na drie keer vrij aardig. Vandaag kreeg ik de Mustang niet aan de praat. Heb van alles gedaan. Op het moment van starten en ik laat de sleutel los, dan stort het geluid in elkaar. Als ik start en het gaspedaal ingedrukt hou, dan hoor ik de motor flink geluid maken, alleen zodra ik de sleutel los laat, stopt de motor meteen. De acties die ik heb uitgevoerd zijn:

- sleutel omdraaien, twee keer het gaspedaal indrukken en starten
- tijdens het starten pompen
- tijdens het starten het pedaal ingedrukt houden

Na een uur was ik er wel klaar mee. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt.

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Gearz »

Lijkt er een beetje op dat de ontsteking wel spanning krijgt via het "start" circuit maar niet via het "run" circuit.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Dank je wel. Hoe is daar achter te komen? Wil vandaag remmenreiniger in de carburateur spuiten.


Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Gearz »

Ik weet niet of ik je goed begrijp.
Wat gebeurd er ? Wat is "het geluid" ?
Slaat de motor aan en valt weer uit als je de sleutel los laat of slaat de motor helemaal niet aan ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Klopt dat laatste. Zodra ik de sleutel loslaat valt de motor weer uit. Vandaag nog een paar keer getest en een aantal keer de sleutel omgedraaid en toen gebeurde er helemaal niets. Ik heb de dealer gesproken en volgende week wordt de Mustang opgehaald.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Gearz »

Afgaande op hoe jij het schrijft en er vanuit gaande dat er genoeg brandstof in de tank zit, kan het nooit veel zijn en zou je het zelf moeten kunnen verhelpen.

De spanning naar de ontsteking gaat via twee verschillende circuits, eerst via eentje welke tijdens het starten 12V naar de bobine stuurt, welke vervolgens na aanslaan van de motor wordt overgenomen door het "run/primary" circuit dat via een weerstandsdraad/resistance wire loopt en 6 tot 9 volt naar de bobine blijft sturen om de motor te laten draaien na het starten, waarschijnlijk zit in dat laatste circuit bij jou het probleem.

Een vrij simpele check is om een losse draad te pakken en deze vast te maken aan de + op de bobine, de andere zijde hou je tijdens het starten op de + pool van de accu, blijft de auto nu wel lopen als je de contactsleutel weer los laat? Zo ja, dan zit er ergens iets mis in de bedrading van het primary circuit of de resistance wire is naar de filistijnen.

Wat je ook kunt testen, zet de sleutel in het contact slot eens in de "on" positie en meet of er spanning staat op de bobine op de + (of bat) aansluiting, dit zou ergens tussen de 6 en 9 Volt moeten zijn (sleutel niet te lang zo laten staan als je een contactpunt ontsteking hebt!).
Als je geen spanning meet dan zit er een probleem of slecht contact in de bedrading of in het contactslot. Meet je echter wel spanning, dan heb je waarschijnlijk een heel andersoortig probleem. Als je knipperlichten en de fan blower van de kachel het wel doen dan is het contactslot meestal wel OK.
Check vervolgens ook alle contactjes op het startrelais en de bobine, zit er ergens roest of iets los ?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk in jouw geval maar als je een auto hebt met een originele toerenteller dan kan ook daar wel eens het probleem in zitten, een defecte toerenteller geeft exact dezelfde symptomen.

Afbeelding

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Wat geweldig dank je wel!!!!! Morgen ga ik er weer naar toe met hulp. Ik print dit uit en laat het je weten. Nogmaals dank je wel!
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Hoi Michel,

Dankzij jouw en je omschrijving hebben we het euvel gevonden. De bobine en accu verbonden met elkaar en toen deed de motor het weer. Morgen ga ik op onderzoek uit waar de draadbreuk zit!

Nogmaals dank je wel!

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Robinski »

Het is toch geweldig dat iemand op deze manier via een forum voor gelijkgestemden geholpen kan worden!
Schitterend! Chapeau! :cowboy: :cowboy:
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Robinski schreef: do 28 dec, 2017 18:55 Het is toch geweldig dat iemand op deze manier via een forum voor gelijkgestemden geholpen kan worden!
Schitterend! Chapeau! :cowboy: :cowboy:
Je wil niet weten hoe blij ik ben!
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Robinski »

CabrioDennis schreef: do 28 dec, 2017 19:06
Robinski schreef: do 28 dec, 2017 18:55 Het is toch geweldig dat iemand op deze manier via een forum voor gelijkgestemden geholpen kan worden!
Schitterend! Chapeau! :cowboy: :cowboy:
Je wil niet weten hoe blij ik ben!
Ik geloof je op je woord!
Geniet er van!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Cobretti »

Je moet het niet alleen kénnen, je moet dit ook nog kunnen neerschrijven.
Sterke post Gearz :up: . CabrioDennis is geholpen en gelukkig :up:
Gebruikersavatar
CabrioDennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 20:23

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door CabrioDennis »

Nog een kleine vraag. Kan het kwaad als ik deze draad tijdelijk zo laat zitten?
Gebruikersavatar
PietBoon
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 10:15

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door PietBoon »

CabrioDennis schreef:Nog een kleine vraag. Kan het kwaad als ik deze draad tijdelijk zo laat zitten?
Beter er af halen!! Anders krijgt je bobine de hele tijd stroom

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Mustang 66 start niet meer na 4 weken stalling

Bericht door Cobretti »

CabrioDennis schreef: do 28 dec, 2017 20:46 Nog een kleine vraag. Kan het kwaad als ik deze draad tijdelijk zo laat zitten?
Dag Dennis,

Starten doe je met 12Volt (startcircuit).
Rijden doe je met 6 tot 9Volt (runcircuit). Deze 6 tot 9Volt wordt verkregen door een weerstand in het runcircuit, de zogenaamde 'balast'.

Tijdelijke draad rechtstreeks van accu naar bobine laten zitten kan geen kwaad lijkt me, maar enkel tijdens het rijden en enkel voor korte tijd.
Contactpunten, condensor en bobine zijn normaliter ontworpen voor 6 tot 9 Volt en zullen opwarmen en sneller slijten als je op deze 12volt blijft werken.

Terug naar je probleem :
Er is dus zeker iets mis in je runcircuit, mogelijks is je balast defect.
Ik zou dat nu als eerstvolgende controleren.

Wat interessante filmpjes voor je :
https://www.youtube.com/watch?v=PCs5gAZBbxU (bevat ook info voor balast resistor test)
https://www.youtube.com/watch?v=ec7gSyVrh4g (part 1 tem 4, zeer leerzaam)
https://www.youtube.com/watch?v=pWxJmbm5V3s (korte balast resistor test)

Greets,
C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”