https://www.youtube.com/watch?v=a1yo0K4xIHA
Hier moest ik toch even van slikken
De as van de oliepomp kan bij small block Fords blijkbaar in het blok vallen bij demontage verdeler.
Ik heb niets gemerkt maar ga dit toch eens goed moeten bekijken of alles nog op z'n plaats zit.
Het moet bij inbouw ook perfect zijn want mijn oliedrukmeter werkt niet (tijdelijk uitgebouwd omdat die mijn nieuwe oliefilter raakte)
Zou ik op n andere manier kunnen 'zien' dat mijn oliepomp goed werkt ?
ook deze vond ik interessant ->
http://www.stangtv.com/tech-stories/ele ... e-details/
(onderaan artikel) Hodgdon brought up Ford distributor gears,”Small Block Fords have historically been one of the toughest applications in which to make a gear “live” due to engine oiling design. They also have the smallest distributor gear in the industry, and the oil splash may not be sufficient.”
Ik ben maw tevreden over mooi centraal slijtagepatroon van mijn verdelertandwiel.
ik zie ook geen shims, wat me doet vermoeden dat mijn koppen nog onbewerkt zijn.
Maar dat gaat mss wat ver -> er kan bvb ook een nieuw verdelertandwiel opgezet zijn.
Bij demontage van mijn verdeler had ik blijkbaar beter wat merktekens gezet. My bad.
Wél heb ik zeer gedetailleerde foto's van hoe
alles precies gepositioneerd stond. Dus ik denk dat ik alles opnieuw correct erin krijg. Het wordt wel een precisiewerkje met die oliepompstang hex en bijkomende verdraaiing tgv schuin lopende tandflank. Tandwiel eerst goed inoliën met de motorolie heb ik gelezen.
-> Kan ik verwachten dat ik de oliepomp in het blok moet verdraaien ? hoe vlot draait die as ? Ik ben er nog niet aangeweest.
-> Wat als ik 1 tand ernaast zit ? Ik tel 15tanden, dus dan zit ik er 360°/15 = 24° ernaast. Die fout zou ik op basis van mijn foto's absoluut moeten zien. Maar hoe erg zou het zijn om 1tand verkeerd te starten, kan dit opgevangen worden na inbouw door de verdeler dan te draaien ? Of moet het absoluut juist zijn... Graag jullie mening.
Ik weet dat er 2 methodes zijn.
1/ inbouw in bestaande motor op basis van positie (wat ik dus zou doen)
2/ inbouw startende van 0 met bepaling TDC (lijkt me nogal veel werk, aangezien mijn harmonic balancer is verdraaid, pistonstop maken met oude bougie,...)
Als 1/ niet lukt wordt het sowieso 2/ natuurlijk.
Wellicht doe ik ermee verder in weekend van 6jan.
Prettig eindejaar alvast
Greets,
C.