ontsteking 302ci

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Er worden standaard inderdaad 2 verschillende veertjes gebruikt. De rede daarvoor is in jou link al uitgelegd. Dus daar hoef je, je niet druk over te maken.

Als ik het goed heb, heb ik zelfs nog een set veertjes in de kast liggen kompleet met de rotor as en een grondplaat. Dat heb ik ooit eens uit een versleten verdeler gehaald.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Vandaag verdeler samengebouwd, alles netjes gesmeerd en nieuwe nylon sluitringetjes gebruikt onder de gewichten.

Het lijkt nu allemaal perfect te passen, maar ben toch niet helemaal zeker of ik dit nu goed heb. Ik vind de centrifugaal hoekverdraaiing verrassend weinig. En enkel de 'light' spring doet z'n ding, de 'heavy' spring lijkt niks te doen. De gewichtjes bereiken 'einde slag' nog voor de 'heavy spring' kan beginnen aantrekken. Probleem is dat ik niet het juiste voorbeeld/handleiding/tekening heb dus ik vogel het zelf een beetje uit.
Sowieso ga ik het op deze manier al eens testen. Mogelijks dus met onvoldoende centrifugaal vervroeging, dat lijkt me geen kwaad te kunnen om hiermee van start te gaan...

En dan het belangrijker probleem van de dag. Ik krijg de verdeler voorlopig niet gemonteerd.
Posities heb ik juist, extra verdraaing vanwege de schuine vertanding is Ok, maar de hex as van de oliepomp wil er maar niet in.
Die lijkt een klein beetje schuin te zitten en lijnt daardoor niet perfect op met de verdeleras. Hoekpositie vd oliepomp-as moet nog steeds juist zijn, maar zit dus enkel wat schuin... :smt102 . Ik had al gevreesd dat het wat een gewriemel ging worden :). Het was intussen donker en ga het met daglicht wel eens verder proberen.
Iemand tips hiervoor ? Uiteinde hex onderaan verdeler goed inoliën of zo ? Truuk door 'em even te starten doe ik liever niet en lijkt me ook niet de juiste oplossing... zie op 5:15 -> https://www.youtube.com/watch?v=FHX1yXVyIMg

Greets,
C. 8)

foto met gemonteerde vacuumvervroeging
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

tja... ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar... -> https://www.ford-trucks.com/forums/9635 ... eated.html

deze truuk proberen ? -> https://www.ford-trucks.com/forums/1069 ... st14569628
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Het lijkt nu allemaal perfect te passen, maar ben toch niet helemaal zeker of ik dit nu goed heb. Ik vind de centrifugaal hoekverdraaiing verrassend weinig. En enkel de 'light' spring doet z'n ding, de 'heavy' spring lijkt niks te doen. De gewichtjes bereiken 'einde slag' nog voor de 'heavy spring' kan beginnen aantrekken.
Het lijkt maar zo dat die dikke veer niks doet. Je kunt de vervroeging alleen maar controleren als de verdeler gemonteerd is met je lamp of met een kast om de losse verdeler te testen.
En dan het belangrijker probleem van de dag. Ik krijg de verdeler voorlopig niet gemonteerd.
Posities heb ik juist, extra verdraaiing vanwege de schuine vertanding is Ok, maar de hex as van de oliepomp wil er maar niet in.
Soms moet diverse keren proberen voordat de olie pomp as erin schiet. Je zou ook de krukas met de hand iets kunnen verdraaien en als de as er in gaat de krukas weer op nul kunnen zetten en controleren of de verdeler op de juiste positie zit. Het risico dat je een tandje verkeerd gaat is op deze manier wel weer hoger en dan moet je het opnieuw doen.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Bedankt Capri ! :smt023

Verdeler zit erin :D . Alles goed ingeölied en plots kwam alles op z'n plaats.
Ontstekingsvolgorde nog eens gecheckt.
Motor start en draait ok.
Stationair toerental wijzigt met draaien van de verdeler, ik heb 'em voorlopig op ongeveer zelfde positie als voorheen vastgezet.
Strobo toont me een paar dingen :

- het oude verfmerkteken op mijn harmonic balancer, komt nu wél overeen met timingtab : -6° BTDC bij stationair. Had ik niet verwacht, maar lijkt me dus OK.
- centrifugaalvervroeging werkt, maar opvallend minder dan vroeger, exact zoals ik had verwacht. Ben niet zeker of het OK is.
- vacuumvervroeging werkt niet. Dat had ik niet verwacht. :cry:


Ik ga de vacuumvervroeging opnieuw moeten bekijken. Zal niet veel mee miszijn, het is uit elkaar geweest en niet speciaals gezien, mogelijks dat Pertronix schroefje opnieuw wat te diep. Ik had het maar op voorhand moeten testen hé :roll:
Ik ga me verder informeren rond de centrifugaalvervroeging : hoeveel graden zou daar moeten inzitten ?
En ik ga dan eens zoals het hoort TDC bepalen, voorlopig op m'n oude balancer.

Het duurt allemaal wat lang, maar kan maar in beperkte periodes eraan verderwerken, en ik leer wel een en ander bij natuurlijk.
Wordt vervolgd :)
Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Ando »

Cobretti schreef:Bedankt Capri ! :smt023

Verdeler zit erin :D . Alles goed ingeölied en plots kwam alles op z'n plaats.
Ontstekingsvolgorde nog eens gecheckt.
Motor start en draait ok.
Stationair toerental wijzigt met draaien van de verdeler, ik heb 'em voorlopig op ongeveer zelfde positie als voorheen vastgezet.
Strobo toont me een paar dingen :

- het oude verfmerkteken op mijn harmonic balancer, komt nu wél overeen met timingtab : -6° BTDC bij stationair. Had ik niet verwacht, maar lijkt me dus OK.
- centrifugaalvervroeging werkt, maar opvallend minder dan vroeger, exact zoals ik had verwacht. Ben niet zeker of het OK is.
- vacuumvervroeging werkt niet. Dat had ik niet verwacht. :cry:


Ik ga de vacuumvervroeging opnieuw moeten bekijken. Zal niet veel mee miszijn, het is uit elkaar geweest en niet speciaals gezien, mogelijks dat Pertronix schroefje opnieuw wat te diep. Ik had het maar op voorhand moeten testen hé :roll:
Ik ga me verder informeren rond de centrifugaalvervroeging : hoeveel graden zou daar moeten inzitten ?
En ik ga dan eens zoals het hoort TDC bepalen, voorlopig op m'n oude balancer.

Het duurt allemaal wat lang, maar kan maar in beperkte periodes eraan verderwerken, en ik leer wel een en ander bij natuurlijk.
Wordt vervolgd :)
Grts, C. 8)
Als je aan het vacuumpotje zuigt, beweegt de hevel dan? Het komt vaker voor dat de potjes lek zijn...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Ando schreef: zo 14 jan, 2018 18:49 Als je aan het vacuumpotje zuigt, beweegt de hevel dan? Het komt vaker voor dat de potjes lek zijn...
Ja de hevel beweegt, maar ik moet wel hard zuigen :P
En zelfs dan vind ik de bewegingsuitslag ook zeer klein.

Vandaag het bovenste gedeelte met de roterende plaatjes nogmaals volledig losgedaan.
Ik vond ze te stroef roteren tov elkaar.
Reden was niet het Pertronix schroefje, dat zit goed.
Reden was de verbinding tussen de 2 plaatjes met het kogeltje dat onder te hoge veerspanning stond (zie eerste foto hieronder)
Ik heb het wat losser gemaakt, en de rotatie is nu zeker soepeler.
Ik kan het ook niet té los maken, want dan valt het kogeltje eruit.

Resultaat van dit alles :
Verdeler op zich is OK, maar de vervroegingen werken niet feilloos
- vacuumvervroeging werkt nog steeds niet perfect, de bewegingsuitslag lijkt me erg beperkt
- centrifugaalvervroeging werkt perfect, maar de vervroeging lijkt me erg beperkt.

Ik kom telkens weer tot hetzelfde probleem. Ik heb geen voorbeeld van hoe dit alles zou moeten zijn. Ik ga voort op logica en internetinfo, maar heb hier geen ervaring mee. Tijd om er iemand bij te halen met ervaring lijkt me. Komend weekend doe ik er wellicht mee verder.
Mijn Pertronix2 ombouw "15min werk" had ik me toch anders voorgesteld.

Greets,
C. 8)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Korte update.
Gisteren opnieuw beziggeweest met de verdeler. En ja..
Oorzaak van te beperkte vacuumvervroeging heb ik gevonden. :D :D :D

Het Pertronix steunplaatje botst tegen het verticale schroefje waarmee de beide roterende platen vastzitten...
Zie goed bovenaan de foto van destijds met Pertronix steunplaatje gemonteerd :
-> Afbeelding

Dat ik daar al die tijd heb overheen gekeken.
Ik maar demonteren, testen en bekijken waaraan het kon liggen zonder rekening te houden met dat steunplaatje :roll:

Ik ga nog zien hoe ik het oplos, daarvoor had ik gisteren de tijd niet meer.
Ofwel Pertronix steunplaatje aanpassen, ofwel verzonken schroefje, ofwel beide.

Ben in elk geval tevreden, ik verwacht alvast de vacuumvervroeging in orde te krijgen.

Greets,
C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Het Pertronix steunplaatje botst tegen het verticale schroefje waarmee de beide roterende platen vastzitten...
Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen die dit soort ombouwsetjes ingebouwd hebben, hier over heen kijken en helemaal niet in de gaten hebben dat hun ontsteking vervroeging niet goed meer werkt.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

capri v8 driver schreef: zo 28 jan, 2018 20:52 Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen die dit soort ombouwsetjes ingebouwd hebben, hier over heen kijken en helemaal niet in de gaten hebben dat hun ontsteking vervroeging niet goed meer werkt.
Ja, dat zet je aan het denken :)

Nu, Pertronix heeft wel heel erg hun best gedaan met deze set. Zie foto's hieronder.
Hun steunplaat raakt iets aan beide kanten heb ik nu gemerkt, met als gevolg dat de vacuumvervroeging slechts zeer beperkt werkt.

-> ene zijde heb ik het shroefje vervangen door verzonken type + de boring afgeschuind + de roterende plaat voor de zekerheid tikje bijgevijld
-> andere zijde heb ik het lipje bijgevijld

Pertronix plaatje draait nu mooi vrij. Enkel de kabeltjes zullen wat weerstand geven tegen de rotatie, maar daar kan ik weinig aan doen denk ik, en is eigen aan dit syteem. Nog niet met strobo kunnen testen (tijd was op), maar mechanisch is dit alvast in orde en loopt alles mooi gesmeerd.
Geen idee hoeveel vacuum er nodig is (heb geen vacuumtester), maar door gewoon aan het darmpje te zuigen krijg ik er wel beweging in, maar niet zoveel.

Ik heb een mooi Mitutoyo toestelletje in leen voor eindelijk nauwkeurig BDP te bepalen.
Is echter voor 14mm bougies ipv mijn 18mm.
Op zoek gegaan naar verloopstukje, 3 winkels afgeschuimd, maar blijkt niet zo courant verkrijgbaar.
Iemand een idee waar ik hier kan aangeraken ?

Thanks !
C. 8)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

Verloopstukje gekocht, draadeinde was te kort... maar ga het aanpassen zodat ik het toch kan gebruiken. Een mens blijft maar bezig :roll:
Maar OK, ik ga het binnenkort allemaal proper kunnen nameten.

Voor de toerentalvervroeging gezien dat er slechts 5° vervroeging in zit op de verdeleras, ofte 10° op de krukas.
Als je de gewichtjes uit mekaar duwt tot tegen de aanslag, dan heb je toch een zicht op de vervroeging juist ?
Ik moet het nog nameten met strobo. Kan ik hetzelfde verwachten ?
Ik zeg al lang dat ik dit veel te weinig vind, maar zie er werkelijk niets verkeerds aan.

Zie foto's :
Afbeelding

Afbeelding

Hieronder link toegevoegd met wat typische grafiekjes, toch allemaal veel meer dan 10°.
http://forums.vintage-mustang.com/vinta ... 302-a.html

Any thoughts ?
Greets,C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

Het gaat om de totale vervroeging. Dat is ook wat die grafiekjes je laten zien.

10 graden van de vaste voorontsteking, 10 graden van de centrifuaal ververvroeging en x graden van de vacuum vervroeging = x aantal graden.

Met de veertjes ( zwaarder of lichter) bepaal je eigenlijk hoe snel de centrifuaal vervroeging werkt. En met de bushing of het verbuigen van veer bevesting kun je meer of minder vervroeging bereiken.

Om precies te zien wat de vervroeging doet kun je dit alleen controleren op een lopende motor of je zult iemand moeten vinden die nog een machine heeft om de vervroeging te kunnen testen.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Dakloos »

Maximaal 10 graden centrifugaal vervroeging is wel erg weinig!
capri v8 driver schreef: di 20 feb, 2018 09:26 of je zult iemand moeten vinden die nog een machine heeft om de vervroeging te kunnen testen.
Ik ken wel iemand :wink: maar die woont niet echt in de buurt.....

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: ontsteking 302ci

Bericht door Cobretti »

Bedankt alweer voor de reacties !

Dat is een heel leuk toestel dat je daar hebt dakloos :D

Heb eens verder rondgeneusd en bij Duraspark verdelers is het laagste aantal graden centrifugaalvervroeging nog steeds 16°, met 8L reluctor arms
https://www.modmotortech.com/forums/int ... guide-598/

10° op mijn Bosch zou dus weinig zijn.
Maar is het mss te achterhalen in een Bosch verdeler cataloog of het standaard inderdaad toch 10° is ?
Identificatienummers op mijn verdelerhuis =
BOSCH made in Australia
9 230 063 802
U-TFU 8 -> ARD OOF-12127-B


Ik vind over deze verdeler geen detailinfo, tenzij op deze Australische website (met Holden V8's) waarop de centrifugaal vervroeging wordt uitgelegd. De foto's op deze pagina tonen identieke internals en centrifugaalgewichtjes als bij mij. :D
http://holdenpaedia.oldholden.com/DISTRIBUTOR_TIMING

Ik denk nog steeds dat de verdeler op mijn blok de originele is.
Als ik de rotorarm ID bvb google kom ik opnieuw bij nrs uit die op Australisch Ford Fairlane 302 V8's zaten, zijnde idd mijn motor.
Dus de puzzel lijkt telkens toch weer te kloppen. Maar slechts 10°centrifugaalvervroeging op deze motor in die auto blijf ik raar vinden...

Vraag me af of ik het systeem kan aanpassen en of dat überhaupt zou hoeven ? Ik lees iets over "slots verlengen" ; bij Capri hieronder "met de bushing of het verbuigen van veer bevesting". Verbuigen van de veerbevestiging -> duidelijk. Bushing aanpassing begrijp ik niet meteen.

Maar goed, ik zal binnenkort eens zeer goed meten met de strobo of het idd slechts 10° is en dan zien we wel weer.
Ik hoor dan wel of ik dit inderdaad beter wijzig.

Grts,
C. 8)
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: ontsteking 302ci

Bericht door capri v8 driver »

De eerste link die je geeft gaat over de verdelers van een 6 cilinder. De 2e link over een duraspark verdeler.

Als je had gezocht op ford 302 v8 distributor mechanical advance curve dan was je al diverse diagrammen tegen gekomen en had je ook kunnen zien dat de mechanische vervroeging max 10 tot 11 graden is bij een standaard v8 verdeler met contact punten. Als ik het goed heb begonnen ze na '73 verdelers met contact punten te maken die meer mechanische vervroeging hebben. Dit om de lagere compressie van de motor te compenseren. Daarna stapt ford over op de duraspark verdelers.

De meeste latere contact punten en duraspark verdelers hebben 2 sloten 1 voor 10 graden en 1 voor 15 graden. Sommige gaan tot 18 graden. Maar goed je hebt geen latere contact punten of duraspark verdeler maar een autolite single point verdeler (onder licentie ook gemaakt door bosch) en deze is door zijn contructie begrenst op 10 graden en daar valt niet veel aan te veranderen. Het enigste wat je hier kunt veranderen zijn de sterkte van de veertjes. Met lichter veertjes bereikt de mechanische vervroeging sneller zijn maximum. Bij een vrij standaard motor kan dit ook betekenen dat deze sneller pingelt, dat is iets wat je moet uit proberen. Iedere motor reageerd anders op dit soort wijzigingen.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”