koelvloeistof vervangen 302ci '69

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Cobretti »

Hallo,

De koelvloeistof is nog niet vervangen en dat wil ik graag eens doen.

- Welk merk/type koelvloeistof gebruik ik best (en welke zeker niet !!?)
- Hoe doe ik dat best ?

Thanks,
C. 8)
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Nico67 »

Als het niet nodig is en de motor heeft geen warmte probleem....lekker laten zitten die koelvloeistof waar die zit. En als je gaat vervangen zijn de koelvloeistoffen van goede kwaliteit tegenwoordig. En.....zeker geen water gebruiken :shock: maar dat weet iedereen uiteraard.
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Gearz »

Wat zit er nu in ?
Waarschijnlijk G10 of G11 (Groen of blauw) beste is dan daarmee verversen/bijvullen.
Onderste radiator slang los, leeg laten lopen, opnieuw afvullen, motor laten lopen en ontluchten en vervolgens op niveau brengen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Cobretti »

Gearz schreef: zo 15 apr, 2018 10:51 Wat zit er nu in ?
Waarschijnlijk G10 of G11 (Groen of blauw) beste is dan daarmee verversen/bijvullen.
Onderste radiator slang los, leeg laten lopen, opnieuw afvullen, motor laten lopen en ontluchten en vervolgens op niveau brengen.

Michel.
Dank voor de replies alvast,

Ik weet niet wat er nu inzit, maar is wat groen/gelig van kleur.
Het lijkt me allemaal niet dringend, maar ga het volledig verversen.
Enig idee van hoeveel liter het blok ophoudt ? Radiator en slangen is custom bij mij.

Flush ik best ook mijn blok en ook mijn radiator eens door voor ik opnieuw opvul ? gewoon met de tuinslang, backwards, forward ?
Moet ik met iets rekening houden ivm met de waterpomp. Zijn daar gekende problemen mee of daarentegen zeer robuust ?

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door saf1908 »

Nico67 schreef: zo 15 apr, 2018 09:51 Als het niet nodig is en de motor heeft geen warmte probleem....lekker laten zitten die koelvloeistof waar die zit. En als je gaat vervangen zijn de koelvloeistoffen van goede kwaliteit tegenwoordig. En.....zeker geen water gebruiken :shock: maar dat weet iedereen uiteraard.
Zo lang je auto niet met strenge vorst in aanraking komt is (gedestilleerd) water helemaal zo slecht nog niet. Het heeft de beste koeleigenschappen ten opzichte van koelvloeistoffen. In Amerika rijden ze gerust op een mix van 80% water en 20% antivries. Dat zou je dus altijd kunnen overwegen.

Maar zo lang je koeling genoeg hebt zou ik er standaard koelvloeistof in gooien. Let er wel op dat je bijvult met dezelfde kleur als wat erin zat.

En goed ontluchten is ook belangrijk. Krik je auto daarvoor op aan de voorkant (of rijd hem op een helling). Dan 15 min. laten lopen met de radiateurdop eraf en na openen van de thermostaat bijvullen tot de rand. Dop erop en klaar ben je.

Succes!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: zo 15 apr, 2018 15:30 Zo lang je auto niet met strenge vorst in aanraking komt is (gedestilleerd) water helemaal zo slecht nog niet. Het heeft de beste koeleigenschappen ten opzichte van koelvloeistoffen. In Amerika rijden ze gerust op een mix van 80% water en 20% antivries. Dat zou je dus altijd kunnen overwegen.
Los van de koeleigenschappen ten opzichte van (gedemineraliseerd) water met anti vries bevat koelvloeistof meer anti-oxidanten, gaat naast normale corrosie ook elektrolytische/galvanische corrosie tegen binnen het blok en radiateur, ligt het kookpunt hoger, heeft het een smerende eigenschap welke voor voldoende smering van de waterpomp zorgt en heeft het een langere levensduur.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door convertible70 »

Gearz schreef:
saf1908 schreef: zo 15 apr, 2018 15:30 Zo lang je auto niet met strenge vorst in aanraking komt is (gedestilleerd) water helemaal zo slecht nog niet. Het heeft de beste koeleigenschappen ten opzichte van koelvloeistoffen. In Amerika rijden ze gerust op een mix van 80% water en 20% antivries. Dat zou je dus altijd kunnen overwegen.
Los van de koeleigenschappen ten opzichte van (gedemineraliseerd) water met anti vries bevat koelvloeistof meer anti-oxidanten, gaat naast normale corrosie ook elektrolytische/galvanische corrosie tegen binnen het blok en radiateur, ligt het kookpunt hoger, heeft het een smerende eigenschap welke voor voldoende smering van de waterpomp zorgt en heeft het een langere levensduur.

Michel.
Hoe de Amerikanen over kwaliteit denken is genoegzaam bekend. Niet dus. Behalve transporteren van warmte geeft koelvloeistof de onmisbare eigenschappen corrosie tegen te gaan en waar nodig iets te smeren. Let ook op of je een alu radiateur en cilinderkoppen hebt want daar hoort beslist een ander koelmiddel bij.
Advies: goed spoelen en vullen met het juiste koelvloeistof. Voor de prijs hoef je het niet te laten. En als je dan toch bezig bent, vervang dan gelijk je thermostaat.

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Cobretti »

Ik hoop maar dat alles nog OK is bij mij, is allemaal nog niet opengeweest.
Maar heb alvast geen overheating problemen.

Een thermostaat komt in verschillende (temperatuur)types, en foutief omgekeerd monteren schijnt een (zware) klassieke fout te zijn.
Welke type heb ik nodig bij mijn standaard 302 ? 160-180F ?

https://www.youtube.com/watch?v=utYAIlz5R00
https://www.youtube.com/watch?v=kNrBud_Fh-8
https://www.youtube.com/watch?v=NYwJ7pfiS7c

Hergebruik ik gewoon het thermostaat huis ?
'k ga er (opnieuw) meer werk mee hebben dan gedacht. :lol:

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door saf1908 »

180 graden Fahrenheit is aanbevolen en het thermostaathuis kun je hergebruiken, normaal gesproken. Ik zou ook direct de thermostaat vervangen en vergeet daarbij geen thermostaathuispakking te bestellen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Gearz »

Als je corrosie of roestputjes in het thermostaathuis ziet dan vervangen, pakking monteren met een dun laagje kit werkt het beste. Denk er aan dat als je een afsluitklep in je kachelslang hebt zitten dat je deze open zet met ontluchten.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustengske
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 11:31
Locatie: Sittard

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Mustengske »

Moet je eigenlijk je koelvloeistof vervangen door een ander type, wanneer je overgaat van gietijzeren (inlaatspruitstuk, koppen, enz.) naar aluminium onderdelen?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Cobretti »

convertible70 schreef: ma 16 apr, 2018 16:53 ... Let ook op of je een alu radiateur en cilinderkoppen hebt want daar hoort beslist een ander koelmiddel bij...
Mustengske schreef: wo 18 apr, 2018 11:30 Moet je eigenlijk je koelvloeistof vervangen door een ander type, wanneer je overgaat van gietijzeren (inlaatspruitstuk, koppen, enz.) naar aluminium onderdelen?
Ja dus.
Hoe belangrijk dit is kan ik moeilijk inschatten, maar logisch is het zeker.

Iemand een bepaald voorkeur merk en type van koelvloeistof ?
- voor alu koppen
- voor gietijzeren koppen

Mijn ervaring is als ik met die specifieke vragen ga aankloppen bij de lokale autohandel, dat ze je steeds weer met grote ogen aankijken 'wat vraagt die nu' en dat ik meestal niet geholpen ben en tijd verlies. Gelukkig zijn er leuke fora met specialisten :P

thanks, C. 8)
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door mustang66coupe »

Tja, en wat doe je dan met gietijzer blok/koppen en aluminium radiator :lol:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Dakloos »

mustang66coupe schreef: vr 20 apr, 2018 15:21 Tja, en wat doe je dan met gietijzer blok/koppen en aluminium radiator :lol:
en koperen kachelradiator!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: koelvloeistof vervangen 302ci '69

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef: vr 20 apr, 2018 15:48
mustang66coupe schreef: vr 20 apr, 2018 15:21 Tja, en wat doe je dan met gietijzer blok/koppen en aluminium radiator :lol:
en koperen kachelradiator!
Ook daar is een schijnbaar relatief simpele oplossing voor.

Het probleem zit 'm in de verschillende metalen welke onderling vaak in combinatie met verontreinigingen binnen het koelsysteem elektrolytische/galvanische corrosie veroorzaken waardoor het ene materiaal vaak invreet op het andere door onderling spanningsverschil tussen positief en negatief geladen delen binnen het systeem, de meest zachte materialen lossen hierdoor als het ware als eerste op door corrosie.
In koperen radiateurs lossen bijvoorbeeld de soldeerverbindingen op of het aluminium vreet weg daar waar het tegen gietijzer aan ligt, ook de goedkopere aluminium radiateurs waarvan het koelblok er met epoxy in is gemonteerd ipv middels het z.g.n aluminum brazing proces gaan vaak lekken of gaan narigheid vertonen.

Door plaatsing van een zogenaamde zinc (of magnesium) anode in het koelsysteem ga je dit grotendeels tegen aangezien dit materiaal zachter is dan al het andere waardoor dit de galvanische corrosie weghoudt bij je duur betaalde "performance" delen.
Je kunt een anode plaatsen ipv het aftapkraantje of je koopt een radiateurdop met een anode er aan.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Afbeelding

https://www.radiatorexpress.com/product ... _id=223233
Afbeelding


https://www.northernfactory.com/knowled ... ficialcaps

Ik heb er nu een paar jaar eentje inzitten, aluminium radiateur, koppen, intake, waterpomp etc. met gietijzer onderblok en G12 koelvloeistof.
Het zit niets in de weg en voor het geld hoef je het ook niet te laten.

G12 gaat prima met aluminium delen aangezien er geen silicaten (zouten) inzitten zoals bij G11 en ook weer in G12++ c.q G13.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”