Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Moderator: Shelby GT-H
Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Mensen,
Ik ben er achter gekomen dat mijn dynamo (van ‘66) de accu niet meer op laat (ik heb de accu na t rijden altijd aan de acculader hangen).
Ik kan mij niet voorstellen dat een dynamo snel doorgebrand is, etc.
Is het niet vaak een kwestie van open maken alles schoonmaken/reviseren?
Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel met foto’s?
Bedankt
Ik ben er achter gekomen dat mijn dynamo (van ‘66) de accu niet meer op laat (ik heb de accu na t rijden altijd aan de acculader hangen).
Ik kan mij niet voorstellen dat een dynamo snel doorgebrand is, etc.
Is het niet vaak een kwestie van open maken alles schoonmaken/reviseren?
Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel met foto’s?
Bedankt
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Externe spanningsregelaar?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Is de externe spanningsregelaar niet alleen voor de overige elektrische systemen in de auto?
Ik dacht dat de dynamokabel (+) direct aan het startrelay zit en op die schroefaansluiting daar ook direct de (+) kabel naar de accu loopt.
Ik dacht dat de dynamokabel (+) direct aan het startrelay zit en op die schroefaansluiting daar ook direct de (+) kabel naar de accu loopt.
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Aanvulling: de overige elektrische zaken in de auto zoals radio en ruitenwisser werken gewoon goed.
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Heb je een acculader met laadmeter? Zo kan je bij draaiende motor zien of hij echt niet laad.
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Goed idee. Ik zal dit eens checken.
Iemand ervaring met schoonmaken/revisie van dynamo?
Iemand ervaring met schoonmaken/revisie van dynamo?
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Die spanningsregulator is wel degelijk nodig voor het laden van de accu. Zonder deze regulator laad de accu ook niet bij.
Je kan de borsteltjes vervangen maar de kans is ook groot dat het de regulator zelf is.
Een testje die je heel even kan proberen is de kabel van de voltage regulator afhalen en de F (field) op de generator doorverbinden met + van de accu en de B+ loskoppelen. Met een volt meter dan de B+ meten (met de andere kant op de massa) en dan zou de generator tussen de 14.5 en 18V moeten leveren (+-1500 rpm). Doet ie dit, dan is de regulator kapot.
(de shop manual zegt dat je ook gewoon een Volt meter op de accu kan zetten en connector van de regulator af kan halen en de F door kan verbinden met B+ op de generator maar dan krijgt je accu mogelijk 18V. Ik hou daar niet zo van.)
Je kan de borsteltjes vervangen maar de kans is ook groot dat het de regulator zelf is.
Een testje die je heel even kan proberen is de kabel van de voltage regulator afhalen en de F (field) op de generator doorverbinden met + van de accu en de B+ loskoppelen. Met een volt meter dan de B+ meten (met de andere kant op de massa) en dan zou de generator tussen de 14.5 en 18V moeten leveren (+-1500 rpm). Doet ie dit, dan is de regulator kapot.
(de shop manual zegt dat je ook gewoon een Volt meter op de accu kan zetten en connector van de regulator af kan halen en de F door kan verbinden met B+ op de generator maar dan krijgt je accu mogelijk 18V. Ik hou daar niet zo van.)
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
OK Peer, veel dank voor de tips! Ik ga dat direct proberen zodra ik terug ben van vakantie.
Die volt regulators zijn denk ik vrij standaard. Een goede replica halen bij Adams of een andere shop in NL die je kan aanbevelen?
Die volt regulators zijn denk ik vrij standaard. Een goede replica halen bij Adams of een andere shop in NL die je kan aanbevelen?
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Ik zou voor een moderne electronische gaan ipv een ouderwetse mechanische. Ik ben zelf voor een Standard Motor Products VR166T gegaan. Kost een 10-tje in de VS. Inclusief verzendkosten was ik 16€ kwijt.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Heb afgelopen week een spanningsregelaar bij www.startenladen.nl gekocht. Die werkt prima.
Incl. Verzenden €22,-
Incl. Verzenden €22,-
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Zelf ga ik liever voor een ACDelco, zou een beter merk moeten zijn voor 4 euro extra. Maar waarschijnlijk is dit meer gevoel dan wijsheid
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Bedankt mannen voor alle tips. Bij terugkomst vakantie ga ik eea uitzoeken.
Wat ik wel wil proberen is de auto zoveel mogelijk origineel te houden. Vandaar dat ik zoveel mogelijk items eerst probeer schoon te maken/te repareren. Engine en transmissie zijn nl ook nog matching met de auto.
Wat ik wel wil proberen is de auto zoveel mogelijk origineel te houden. Vandaar dat ik zoveel mogelijk items eerst probeer schoon te maken/te repareren. Engine en transmissie zijn nl ook nog matching met de auto.
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
Mensen,
Ik heb wat zitten meten aan de dynamo bij draaiende motor: geen spanning op de 2 aders van de kabel direct van de dynamo (naast de 3e ader die aarde is).
Ik zie geen aparte spanningsregelaar, kan het zijn dat deze direct op of in de dynamo zit?
Ik wil de dynamo later reviseren door een goed bedrijf wat er verstand van heeft (dynamo ziet er origineel uit, dus van 1966). Hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen? Enig idee wat zo’n revisie ongeveer kost?
Bedankt!
Ik heb wat zitten meten aan de dynamo bij draaiende motor: geen spanning op de 2 aders van de kabel direct van de dynamo (naast de 3e ader die aarde is).
Ik zie geen aparte spanningsregelaar, kan het zijn dat deze direct op of in de dynamo zit?
Ik wil de dynamo later reviseren door een goed bedrijf wat er verstand van heeft (dynamo ziet er origineel uit, dus van 1966). Hebben jullie tips waar ik dit kan laten doen? Enig idee wat zo’n revisie ongeveer kost?
Bedankt!
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20
Re: Falende dynamo (‘66): schoonmaken/reviseren?
spannings regelaar zit bij de 65/66 modellen links voor naast de radiator
- Swordfish79
- Berichten: 828
- Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20