help wanted, pcv 390 blok

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

help wanted, pcv 390 blok

Bericht door Robinski »

<t>Hallo allemaal,<br/>
Wie heeft er ervaring met pcv kleppen? Met name voor een 390. Deze klep was niet aangesloten en ik merk dat er hier en daar wat olie uit het blok komt waar het niet hoort. Ik had em aangesloten maar dit leidde tot een groot vacuum lek met alle gevolgen van dien. Voorlopig de vacuumslang afgedopt om te kunnen rijden. Nu heb ik de pcv gedemonteerd, ook het klepje zelf en er wat mee geexperimenteerd. Het is een feite een terugslagklep waarvan de veer sterk genoeg, of beter gezegd licht genoeg, moet zijn om de klep met vacuum dicht te trekken en zodoende het “vacuumlek” te dichten.<br/>
Echter vind ik de veer nogal stevig en volgens mij kan dit nooit door vacuum dichtgetrokken worden. De pcv is volgens mij ook niet origineel (NoVo PA53).<br/>
<br/>
Ik vind erg weinig info mbt deze pcv, ik denk dat ik een ev42 moet hebben met C4AZ-6A666-A als part number.<br/>
Ik had hiervoor graag bevestiging gehad. het kan nl ook een ev50 zijn. De shop manual (Haynes) helpt ook niet.<br/> :censored:

ik wil komende zondag graag naar de TMCN meeting in Venray en het zou mooi zijn als dit dan opgelost was... :roll:

Vraag 1: klopt bovenstaande info mbt sterkte van de veer? dit is denk ik de reden waarom er een vacuumlek was<br/>
Vraag 2: kan het zijn dat het klepje anders gemonteerd moet worden? (Zie foto) waarmee het probleem dus ook opgelost kan zijn. de veer aan de andere kant van de plunjer<br/>
Vraag 3: heeft iemand zoiets liggen?</t>

andere opmerkingen of zienswijzen zijn meeeeer dan welkom! :ok:

mijn dank is alvast groot!!

Image

MANIFOLD PA53 staat hier
Image

zo heb ik hem uit elkaar gehaald, met de veer dus boven de plunjer, maar dan zal naar mijn inzien de plunjer nooit de bovenkant raken en dus nooit sluiten. zonder veer velt de plunjer exact op zijn plek en sluit ie perfect af.
Image

kan het zijn dat ie zo om gemonteerd moet worden? als de pcv dan rechtop gemonteerd wordt valt de plunjer open (op de veer) en als ik er dan aan zuig, komt de plunjer omhoog en sluit ie af...
Image


Image
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: help wanted, pcv 390 blok

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Robin
Heb je hier iets aan

http://mansfieldmustang.com/EnginePCV.html

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: help wanted, pcv 390 blok

Bericht door Robinski »

Hallo Willem, deze had ik gisteren al eens bekeken maar blijkbaar niet goed genoeg....☺️
Het zou dan volgens deze tabel de C7OZ6A666A moeten zijn. Daar heb ik nu even op gezocht maar kan het onderdeel bij de reguliere leveranciers niet vinden. Beschikbaarheid is niet echt hoog geloof ik.

Weet iemand een adresje? Hier of in de states?

Bedankt Willem!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: help wanted, pcv 390 blok

Bericht door NordicDawn »

Voor gebruikte onderdelen ga ik altijd naar West Coast Classic Cougar. Wellicht proberen waard?
1970 Mustang Hardtop
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”