Werking Oliedruk Meter

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Undeaddad
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 06 sep, 2021 11:33
Locatie: Heythuysen

Werking Oliedruk Meter

Bericht door Undeaddad »

Beste mensen ik heb de volgende vraag;

Vorig jaar heb ik een Mustang Coupe GT uit 1966 aangeschaft met een 289 motor welke geheel gereviseerd is.
Auto rijdt heerlijk echter valt mij iets vreemds op aan de werking van de oliedrukmeter.

Normaal gezien zou deze (volgens mijn bescheiden kennis hierin) moeten oplopen bij een hoger toerental en dalen bij een lager toerental.
Bij is dat precies andersom.

Dus al ik 80 km ga rijden neemt de oliedruk af en ga ik weer 50 rijden dan loopt deze weer op naar normaal.
Bij aankoop gaf men in de winkel aan dat de oliedruk was gecontroleerd en dat dit prima was en dat ik mij dus geen zorgen behoefte te maken.
Nu lees ik veel over het feit dat de meters vaak niet helemaal correct werken maar ik vind het toch een ongemakkelijk idee.
Is het wellicht mogelijk dat de bedrading naar de meter wellicht verkeerd aangesloten zijn?

Iemand hier ervaring mee en in welke hoek ik dit waarschijnlijk moet zoeken?

Groet en dank,

Ronald
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door Dakloos »

De oliedrukmeter is net als de benzine en de temperatuurmeter op dezelfde wijze aangesloten. Er staat 5 volt op de + van de meter, de - gaat via de sensor naar massa. De sensor (weerstand) waarde varieert tussen ongeveer 5 en 73 Ohm. 5 Ohm is volle uitslag, 73 Ohm is geen uitslag. De meters werken op uitzetting door warmte van de stroom die er doorheen loopt en reageren daarom wat traag. In de praktijk blijkt dat vooral de aftermarket sensoren erg onnauwkeurig zijn dus meer dan een indicatie is het niet.

Ik heb ooit een keer een compleet verkeerd werkende sensor losgehaald en geprobeerd te kalibreren met een compressor:

Afbeelding

Afbeelding

Heb inmiddels na 14 jaar en 15000 kilometer 3(!) tankvlotters versleten die alle 3 qua nauwkeurigheid nog niet in de buurt komen van een originele!!
Erwin

1966 convertible
Undeaddad
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 06 sep, 2021 11:33
Locatie: Heythuysen

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door Undeaddad »

Dank voor je antwoord maar is het dan niet vreemd dat hij eigenlijk verkeerd om aangeeft, dus laag als het hoog moet zijn en andersom?
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door richard66coupe »

Dat lijkt me toch wel vreemd en niet logisch.
Zakken de andere meters (temp en benzine) ook onderuit als de oliedrukmeter onderuit gaat?
Dit is wel het onderzoeken waard om te kijken of er niet een olie doorstroom probleem is bij de aanzuiging oid. Misschien is het het simpelst om eens een andere sensor te proberen.
Undeaddad
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 06 sep, 2021 11:33
Locatie: Heythuysen

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door Undeaddad »

Temperatuur meter geeft wel aan maar weinig maar zakt niet.
Benzine meter zakt heel goed maar dat heeft een andere reden :-)

Bedrijf waar ik haar gekocht geeft aan dat er voldoende druk zowel stationair als bij 3000 toeren is.
Ik zal dat nog eens onafhankelijk test om inderdaad uit te sluiten dat er iets met pomp of doorloop is.

Dank voor het meedenken in ieder geval
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Je kan natuurlijk een test kunnen doen door een mechanische meter ipv de sensor te kunnen monteren,
Zo kan je zien of de waardes van de meter in de dash kloppen
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Undeaddad
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 06 sep, 2021 11:33
Locatie: Heythuysen

Re: Werking Oliedruk Meter

Bericht door Undeaddad »

Goed idee, dank voor het meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “How to”