1966 V8 automaat - over naar injectie (en evt. blower/turbo)

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

1966 V8 automaat - over naar injectie (en evt. blower/turbo)

Bericht door rrommel »

Hi - ik heb recent een Mustang 1966 V8 cabrio gekocht - na een fikse check/onderhoudsbeurt (er was geen historie - importauto) is de auto nu betrouwbaar en vooral veilig. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging (dubbel), electronische koelfan, schijfremmen vernieuwd en remolie vervangen, nieuwe ledingen voor koeling etc. - en een automaatbak revisie. Dit ding blaast.

Foto:
https://www.dropbox.com/s/itb4mtcq17xqw ... p.jpg?dl=0

Foto van de motor zoals ik hem kreeg:
https://www.dropbox.com/s/aeug3qpfi4lj2 ... .jpeg?dl=0
Edelbrock spullen (geen idee wat het allemaal is), MSD-ontsteking - geen idee of er iets gedaan is aan nokkenas etc.

Op de laatse foto is het ook nog een rommeltje aan draden - inmiddels allemaal netjes weggewerkt - het is een plaatje nu.
Auto rijdt super - koud starten - redelijk. Verbruik 1:4 / 1:5 - met mijn zware voet ;-) kan het slechter.

Idee is nu er injectie van te maken - zuiniger, meer kracht, beter starten ... Ik wil graag nog wat meer power (trekkracht - niet qua topsnelheid) maar op meer benzineverbruik zit ik niet te wachten. Garage heeft het over een blower (ik neem aan turbo - NOOB hier) - samen met dat injectie systeem.
Ik heb het niet gehad over het verbruik met die combinatie - iemand tips/opmerkingen over dit alles?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 V8 automaat - over naar injectie (en evt. blower/turbo)

Bericht door Gearz »

Een blower is wat anders dan een Turbo, Turbo's worden aangedreven door uitlaatgassen, een blower/supercharger door een getande riem vanaf de krukas. Het verbruik met een blower zal zeker toenemen.
De vraag is ook of de huidige motor nou wel zo geschikt is voor een blower.
Zo te zien heb je nog de originele gietijzeren koppen, ik denk dat de drijfstangen, zuigers etc. dus ook nog allemaal origineel zijn.
Lijkt me geen goed idee om daar zomaar klakkeloos een blower op te gaan schroeven.
Mocht je toch een blower willen, dan eerst een gesmede krukas, sterkere drijfstangen en zuigers er in en een set koppen die beter ademen.

Als je meer power en betrouwbaarheid wil binnen een redelijk budget, zou ik eerder denken aan aluminium koppen, (GOEDE en geen goedkope meuk).
evt een set andere zuigers (flattops), het blok laten zero decken en een op de koppen en intake afgestemde nokkenas plaatsen.
Het injectiesysteem is een goed idee, je kunt daar kits voor kopen welke in de plaats van de carburateur op het inlaatspruitstuk geschroefd worden.
Neem aan dat er al een set uitlaatheaders gemonteerd zit ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”