5R55S transmissie problemen

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2005 t/m 2014

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
larsjous
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 jan, 2022 18:17

5R55S transmissie problemen

Bericht door larsjous »

Goedemorgen!

Helaas... in dit prachtige paasweekend is de Mustang opgehouden met schakelen. De 2e en 5e versnelling worden niet meer gepakt en na een tijdje komt de computer met P0755 (PCB malfunction), P0732 (versnelling 2 onuiste verhouding) en P0735 (versnelling 5 onjuiste verhouding). Het alom bekende probleempje van de 5R55S automatische transmissie.

Mogelijke problemen zijn;
- Solenoidblok defect waardoor de druk niet goed verdeeld word
- PCB elektronisch defect waardoor de solenoid niet goed wordt aangestuurd
- Te laag olieniveau of verontreinigde olie (deze laatst nog gecheckt, toen schoon en voldoende op peil)
- Verstopte kanalen
- O/D band versleten of gebroken
- OF... O/D servo gebroken, gescheurd of zeg het maar.

Nu wordt in 90% van de gevallen deze problemen veroorzaakt door de servo. Deze is van inferieure kwaliteit en het design van Ford is rondom deze servo gestuurde bakken om te huilen. Gelukkig zijn de servo's van buitenaf goed bereikbaar en daarom gemakkelijk en goedkoop om te vervangen.

Is er iemand met ervaring omtrent het vervangen van deze servo? Bak vertoonde vooraf geen problemen met selecteren van versnelling 2 of de overdrive en hield de versnellingen goed vast. Dit zegt mij dat de O/D band niet afgesleten is, ik heb niet meer gereden na de problemen. Bovendien is het probleem zo plots ontstaan dat ik mijn geld inzet op een gebroken O/D servo en dit ook een goed startpunt is, daar deze niet lastig om te bereiken is.

Zijn jullie het eens met bovenstaande constatering? En kan ik inderdaad de servo zo van buitenaf verwijderen en een nieuwe plaatsen? Of verschuift er iets in de bak zodra ik deze servo loshaal? Daarnaast zie ik online veel mensen die het gat uitboren en een grotere pakking plaatsen omdat deze door gebruik afslijt. Omdat ik geen problemen ervaarde wil ik mij hier nog niet aan wagen en een standaard onderdeel terugplaatsen om te zien of dit het probleem oplost.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij bevestigen dat ik op de goede weg zit? En mensen die dit zelf gedaan hebben; heb je de bak gedemonteerd of aan de motor laten zitten? :P
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 5R55S transmissie problemen

Bericht door petersdappie »

Hoeveel km heeft de bak gelopen? Wanneer voor het laatst is de bak gespoeld? (Flushen?)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
larsjous
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 jan, 2022 18:17

Re: 5R55S transmissie problemen

Bericht door larsjous »

Hoi Peter,

155 dkm, bak is zover ik weet niet geflushed. Bij het peilen laatst geen gekke dingen gezien, kwam helder rode olie uit.

Groet Lars
larsjous
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 jan, 2022 18:17

Re: 5R55S transmissie problemen

Bericht door larsjous »

Het zal vast aan mij liggen, maar dit forum lijkt niet erg actief....

Inmiddels wat onderzoek gedaan en prijzen opgevraagd bij tranmissiebedrijven. Ruime 3000 euro voor een complete revisie is het aanraden van iedereen. Extreme prijs waarbij alle aan slijtage onderhevige delen vervangen worden.

Maar ik wil echt eerst die servo's vervangen. Ik lees overal dat de bussen uitslijten waardoor er ruimte op de pin komt. Ben nu een bedrijf tegengekomen die servo's met o-ringen voor de afdichting van (eventueel) uitgesleten bussen verkoopt. á 220$ toch vriendelijker geprijsd dan een complete revisie en een leuke klus omdat die servo's van buiten de tranmissie te vervangen zijn.

Lees via deze website over de servo's en hoe je ze kunt bestellen: https://www.fordservoboretransmissionfi ... n.com/blog
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: 5R55S transmissie problemen

Bericht door petersdappie »

De olie kan naar mijn idee na 155 dkm niet goed meer zijn ook al lijkt dat zo. Ik zou de bak laten spoelen en hopelijk heeft hij geen schade. Toen ik mijn mustang 8 jaar geleden kocht had ik soortgelijk probleem. Ik rij nu nog steeds en geen probleem meer. Elke automaat zou na 120 dkm gespoeld moeten worden om revisie te voorkomen. Maar alles kan stuk natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Plaats reactie

Terug naar “2005 - 2014”