Rally-Pac probleem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hoz71
Berichten: 11
Lid geworden op: do 21 apr, 2022 08:29
Locatie: Schijndel

Rally-Pac probleem

Bericht door hoz71 »

Hallo,

Vorig jaar heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en een hele mooie Mustang uit 1965 gekocht, waar ik nog steeds érg blij mee ben.
De auto heeft o.a. een Rally-Pac, waarvan het klokje het bij aankoop al niet meer deed, maar dat vond ik niet zo'n probleem.
(Deze schijnen snel kapot te gaan?) De toerenteller deed het namelijk wél gewoon.
Tót na 3 ritjes de naald van de toerenteller ook ineens tijdens het rijden terugviel en onderin "bleef hangen".

Omdat de auto toch nog terug moest naar de garage is hij daar nagekeken qua aansluiting, maar het lijkt hem in de Rally-pac zelf te zitten.
(Wanneer ze een andere gewone toerenteller aansluiten doet deze het namelijk gewoon en hij heeft het wél gedaan)

De toerenteller van de Rally-Pac doet wel iets, maar de naald blijft beetje trillend onderin hangen en dat is het dan :(
De Rally-Pac is uit elkaar gehaald maar aan de elektronica is zo niets te zien van buitenaf.

Ik laat nu tijdelijk een andere (gewone) toerenteller monteren en zoek eigenlijk iemand die het ding voor me kan repareren of wellicht weet
wat een oorzaak zou kunnen zijn.

Een ander Rally-Pac is behoorlijk prijzig en momenteel moeilijk te krijgen denk ik.
Dus ik kan nu wel proberen een andere Rally-Pac aan te schaffen, maar wellicht is het maar een kleinigheid die door een elektro hobbyist of iemand met veel verstand van Rally-Pac zo is gevonden.

Ben zelf geen sleutelaar helaas, dus hopelijk kan iemand me wijzer maken of helpen?

Groeten, Thomas
65 Mustang
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Zou het niet iets van een draadbreuk kunnen zijn ?
Hoe hebben ze met een andere toerenteller getest ? rechtstreeks op de bobine ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door Swordfish79 »

De vraag is. Is het een origineel rallypack of een repro ?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door edgar »

Om te verhelderen:

Origineel werd de toerenteller in serie in het ontstekingscircuit opgenomen. Daarvoor zit er onder/achter het dashboard in de ontstekingsdraad een onderbreking (stekkertjes) voor het stuk weerstandsdraad (pink wire genoemd). Zonder rallypac zitten deze aan elkaar. Met origineel rallypac zit deze tussen / aan deze twee stekkers gekoppeld. Het circuit loopt door de rallypac toerenteller.

Aftermarket zijn er twee uitvoeringen:
1) als origineel; zit in serie aangesloten
2) via aparte draad naar de bobine. Dit is hoe moderne of aftermarket toerentellers ook aangesloten worden.

Je zegt dat ze een andere, gewone, toerenteller aangesloten hebben. En dat die wel werkte. Dan zal deze via 1 draad direct aan bobine aangesloten moeten zijn.

Belangrijk nu om te weten:
a) foto van je rallypac en de aansluitingen die er aan zitten om verder te kunnen zien welke uitvoering het is
b) aansluiting ontsteking; loopt er een extra draad buiten je kabelboom om van je bobine terug naar je interieur waar je rallypac op aangesloten zit.
c) hoe heeft het aangesloten gezeten
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
mustangman
Berichten: 377
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
Locatie: Zuid Nederland
Contacteer:

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door mustangman »

Heren technique,

De rally-pac van Thomas is via mij naar naar mijn collega verhuisd die dagelijks hobbymatig met elektronica bezig is. Hij heeft alle componenten op de print (het is een afther market versie) nagemeten en deze kloppen allemaal. Alleen de trafo aan het begin geeft sluiting (primaire zijde). Hij wil graag weten of er iemand een zelfde rally-pack heeft omdat hij moet weten wat de primaire weerstand is. Deze versie word gelijk als de originele aangesloten, in serie met de bobine.
Hopelijk kan iemand ons hier mee helpen. Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Mustangman

California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door Swordfish79 »

Ik heb een aftermarket rally pack. Altijd welkom om te komen meten.
Hopelijk hoeft er niets gedemonteerd te worden?
Gebruikersavatar
mustangman
Berichten: 377
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 15:33
Locatie: Zuid Nederland
Contacteer:

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door mustangman »

Bedankt voor het aanbod. Misschien zou je zelf de weerstand kunnen meten tussen de 2 draden die naar de toerenteller gaan. Je dient dan wel vooraf een draad af te koppelen zodat je "echt" de weerstand op de toerenteller meet. Alvast bedankt voor je reactie en hulp tot zover!
Mustangman

California Special 1968 Lime Gold, Shelby GT350 1966 recreation (363ci)
SOLD: Shelby GT350 1968, CJ 428 1968 1/2, Fastback GT 1968, Boss 302 1970, GT 2005, coupe 1995, GT coupe 1965, convertible 1968
Gebruikersavatar
hoz71
Berichten: 11
Lid geworden op: do 21 apr, 2022 08:29
Locatie: Schijndel

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door hoz71 »

Bedankt voor de reacties en Reiny voor de
moeite tot nog toe. Wordt zeer gewaardeerd :smt023
65 Mustang
Gebruikersavatar
PeterHoogeveen
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 03 jan, 2014 13:29
Locatie: Gouda

Re: Rally-Pac probleem

Bericht door PeterHoogeveen »

De weerstand moet inderdaad erg laag zal omdat de tacho werkt op de stroom die door de trafo loopt (naar de ontsteking) (in serie). Denk niet dat de trafo het probleem is.
Met vriendelijk groet,

Peter Hoogeveen
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”