C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris1977
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 16 aug, 2015 21:42
Locatie: Assen

C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door Chris1977 »

Hallo,

Van mn 1968 Mustang cabrio heb ik afgelopen winter de C4 bak gedemonteerd en door revisiebedrijf na laten kijken.
Nu valt me volgende op:
als ik heel rustig optrek is er niets aan de hand, bak schakelt keurig.
Laat ik de auto vanuit stilstand iets sneller optrekken dan schakelt ie na 2 seconden ineens terug( denk kickdown..) en dan schakelt ie direct weer op.
heb even eronder gekeken maar zie op zich niets vreemds. kickdownkabel hangt losjes en gaat straks staan bij volgas( maar bij optrekken zeker geen volgas).
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ander punt is dat bij koude start de choke niet werkt( deed ie eerder wel, ff tijdje in verhoogd toerental lopen). mischien dat dat met elkaar te maken heeft?

Alvast bedankt voor eventuele tips.

vr gr,

Chris
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door sjirafje »

De c4 gebruikt het motor vacuüm om de schakelmomenten te bepalen. Controleer daarom eerst of er misschien een lek is in het vacuüm systeem. Het kan ook zijn dat de vacuümmodulator achter op de bak stuk/lek is.

Je kunt tijdelijk de kickdown (op de carburateur) loskoppelen zodat je bij het testen beter kunt beoordelen wat de bak doet.

Test ook eens of het vacuüm van de motor wel hoog genoeg is. Mogelijk zorgt een verkeerde afstelling van de carburateur of de ontsteking voor een te laag vacuüm.

De choke wordt open gezet door het warm worden van de koelvloeistof en sluit als de motor weer afkoelt, dat heeft in principe niets te maken met de automaat.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door Gearz »

sjirafje schreef: vr 19 mei, 2023 11:15 De choke wordt open gezet door het warm worden van de koelvloeistof en sluit als de motor weer afkoelt, dat heeft in principe niets te maken met de automaat.
Afhankelijk van het type carburateur wordt de (automatische) choke bediend door een opgekruld bi-metaal dat elektrisch wordt aangestuurd of door een choke tube vanaf het uitlaat spruitstuk welke de carb een signaal geeft als de uitlaat heet wordt.
De choke heeft niets van doen met de koelvloeistof.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door sjirafje »

Gearz schreef: za 20 mei, 2023 11:03
sjirafje schreef: vr 19 mei, 2023 11:15 De choke wordt open gezet door het warm worden van de koelvloeistof en sluit als de motor weer afkoelt, dat heeft in principe niets te maken met de automaat.
Afhankelijk van het type carburateur wordt de (automatische) choke bediend door een opgekruld bi-metaal dat elektrisch wordt aangestuurd of door een choke tube vanaf het uitlaat spruitstuk welke de carb een signaal geeft als de uitlaat heet wordt.
De choke heeft niets van doen met de koelvloeistof.

Michel.
Bij mijn carburateur loopt er toch echt een koelvloeistof leiding langs dat bi-metaal om hem op te warmen en is er volgens mij niets anders wat de choke aanstuurt. Is de choke van de 68 zoveel anders dan die op de 65?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door Gearz »

sjirafje schreef: za 20 mei, 2023 11:33 Bij mijn carburateur loopt er toch echt een koelvloeistof leiding langs dat bi-metaal om hem op te warmen en is er volgens mij niets anders wat de choke aanstuurt. Is de choke van de 68 zoveel anders dan die op de 65?
Weet je wel zeker dat het een koelvloeistofleiding is?

1965 Mustang 289 Choke Tube

Image

Image


Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: C4 schakelt ineens terug bij optrekken

Bericht door sjirafje »

Dit word wel een een beetje off topic, maar er zit bij mij een beugeltje aan de behuizing van het bi-metaal die de koelvloeistof slang tegen de behuizing van het bi-metaal drukt. Anyway we zijn het er over eens dat de werking van de choke niet wordt beïnvloed door de automaat. Andersom kan een choke die niet open gaat wel effect hebben op het schakelgedrag, maar dat komt door dat de motor dan niet goed loopt. Je kunt eventueel de choke handmatig zo afstellen dat hij altijd helemaal open staat als je denkt dat dat de oorzaak is (maar dat vind ik niet voor de hand liggend).
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”