Oliemeter? Motorgeluid?

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Carlo
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 jul, 2022 23:33

Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door Carlo »

Dag liefhebbers, ik heb vorig jaar een mustang v8 coupe uit 1964 gekocht. Heb er een paar keren lekker mee gereden. Onlangs nog rembekrachtiging laten maken, maar nu lijkt zich een serieus probleem te openbaren. En aangezien ik meer liefhebber dan techneut ben, vraag ik hier maar eens om raad. Ik reed vorige week na zo’n 50km cruisen naar huis en merkte 2km voor aankomst thuis dat het olielampje brandde. Aangezien ik bijna thuis was, reed ik nog even door, maar hoorde ook een ander motorgeluid….Ai! Alarm! Thuis meteen afgezet. Olie gepeild, was ietwat weinig, maar niet geheel droog. Liter erbij gegooid, nog eens gestart. Startte weliswaar, maar nog steeds geen goed geluid en snel weer uitgeschakeld. Klinkt niet goed denk ik en ik zie de euro’s al langzaam verdwijnen. Wat denken jullie? Ik krijg nu vast te horen dat ik meteen had moeten stoppen, maar dat weet ik al….😜
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door JaCo »

Olielampje aan = oliedruk weg of erg laag => te weinig of geen smering => lagerschade => dure reparatie.

Succes verder,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door Big_fun_58 »

Eerst maar eens de oliepan eronder uithalen en kijken wat je daarin gaat vinden.
Als je metaal schilfers vindt (of wel erg metalic uitziende olie) dan verder kijken wat er aan de hand is (zelf kijken of een iemand met ervaring).
Dan weet je pas of je geluk of pech heb.. :wink:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door peer »

Je hebt er niet veel aan want je weet het zelf ook al, olie lampje aan is meteen stoppen en olie peilen, laag olie peil kan je nog aanvullen anders sleepdienst bellen.
Olie lampje en raar geluid is echt het slechtste wat je kan doen want er is echt iets mis. Als eerste verliezen je lifters druk en hoor je de kleppen, als je onmiddelijk stopt heb je kans dat het nog goed komt, maar doorrijden met een raar geluid is bijna zeker flinke schade, denk aan lagers (krukas en nokkenas) en met een beetje pech ook je lifters enz.
Carlo
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 jul, 2022 23:33

Re: Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door Carlo »

Klinkt weinig hoopvol. Vrijdag gaat hij naar de mustanggarage in België. We zullen zien….
Carlo
Berichten: 8
Lid geworden op: do 07 jul, 2022 23:33

Re: Oliemeter? Motorgeluid?

Bericht door Carlo »

De mustang is afgeleverd in de (mustang)garage in Belgie. De vakman aldaar heeft geluisterd en vond het minder erg klinken dan verwacht. Vrijdag krijg ik de uiteindelijke diagnose, maar hij gaf aan dat een motorrevisie zomaar op kan lopen tot 10.000€. Een bedrag waarvan ik nogal schrik en waarvan ik me afvraag of het een juiste inschatting is. Heeft iemand van jullie daar ervaring met een motorrevisie?
Het is een v8 (longblock meen ik dat hij zei…)
Plaats reactie

Terug naar “Technische Database”