Motor loopt niet stationair

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
bartk92
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 mar, 2022 12:14

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door bartk92 »

Arondg schreef: wo 26 jul, 2023 16:11 Betreft: Mustang 1965 - Holley carburateur 4160

Hoi allen,

Wanneer ik de motor probeer te starten, lukt dit alleen als ik het gaspedaal voor de helft in trap. Zo loopt hij dan ook prima, maar zodra ik het gaspedaal helemaal loslaat, begint de motor te stotteren en valt hij uit..

Ik heb de carburateur al helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet met een revisieset, de brandstofpomp is nieuw, het brandstoffilter is nieuw, ik heb het ‘idle circuit’ uitgeblazen met perslucht maar nog steeds geen succes.. en volgens mij is met het vacuüm ook niks mis.

Heeft iemand dit ook ervaren en of weet je dit op te lossen?
Dan hoor ik het graag!

Ps: Mocht je in de buurt van bergen op zoom wonen en op korte termijn langs kunnen komen? Heel graag! Ik kom er niet meer aan uit.. :(

Mvg, Aron
Het is hierboven ook al gezegd, maar stationair toerental afgesteld met de stelschroef?
Staat de ontstekening wel goed?

Heb je bij het reviseren de 'main body' van de carburateur ook gecontroleerd op vlakheid? Anders is er een kans dat ie valse lucht aanzuigt tussen de pakking door. Heb ik zelf een keer gehad met een Holley 4160. :wink:
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Dakloos »

Arondg schreef: wo 26 jul, 2023 16:11
en volgens mij is met het vacuüm ook niks mis.
Is dat werkelijk zo? Even (laten) controleren en je weet zoveel meer!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dakloos schreef: zo 30 jul, 2023 09:49
1970TwisterSpecial schreef: zo 30 jul, 2023 04:11 - Bij stuurbekrachtiging, naar de ronde platte cilinder van stuurbekrachiging
Ik neem aan dat je "rembekrachtiging" bedoeld Ronald :wink:
ja natuurlijk :oops:
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Arondg »

Big_fun_58 schreef: za 29 jul, 2023 22:50
Arondg schreef: za 29 jul, 2023 18:47 Met deze stand van de stelschroeven krijg ik hem helaas niet gestart zonder gas bij te geven.
Ja, maar heb je de schroeven daarna (al lopend) juist afgesteld?
Als je dat niet doet dan loopt hij nooit lekker..
Ik heb de auto stationair laten lopen door middel van het verstellen van de schroef die de afstand van het gaspedaal bepaald. Wanneer ik nu aan de mengselschroeven draai gebeurt er niks met het toerental..
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Big_fun_58 »

Arondg schreef: di 08 aug, 2023 14:38 Ik heb de auto stationair laten lopen door middel van het verstellen van de schroef die de afstand van het gaspedaal bepaald. Wanneer ik nu aan de mengselschroeven draai gebeurt er niks met het toerental..
Dat is heel raar. Draai eerst allebij de schroeven een 3 slagen los. Als je aan de stationairmengsel schroeven draai (laten we zeggen verder indraaien) dan moet het de motor telkens een stukje harder gaan draaien (als hij harder dan 1000 toeren draait dan kan door middel van de gaspedaalschroef hem steeds weer op normaal stationair toerental zetten). Op een gegeven moment merk je dat het toerental iets (!) terugloopt. Dan staat hij nèt iets te arm. Schroef dan 1 achtste slag terug en dan staat deze (voorlopig) goed.
Dan naar de andere kant en net zolang switchen totdat, bij het geringste draaien, het toerental terug loopt.
Als je een vacuummeter heb dan kan je hetzelfde doen maar dan niet naar de toeren luisteren maar op het hoogst mogelijke vacuum afstellen.
Ik hoop dat je hier wat aan heb.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Rmustang
Berichten: 191
Lid geworden op: za 23 jul, 2011 17:17

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Rmustang »

Goedemorgen.

Misschien heeft u iets aan het topic in de onderstaande link. De symptomen die u beschrijft komen mij bekend voor.

Bij mij was het de pakking tussen de holley en de spacer te smal en te dun.

viewtopic.php?t=30074

Groeten Roy
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Dakloos »

Arondg schreef: di 08 aug, 2023 14:38 Wanneer ik nu aan de mengselschroeven draai gebeurt er niks met het toerental.
Ook niet als je de mengselschroeven helemaal dicht draait ? Grote kans dat je dan een vacuümlek hebt
Erwin

1966 convertible
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door edgar »

Dakloos schreef: wo 09 aug, 2023 09:44
Arondg schreef: di 08 aug, 2023 14:38 Wanneer ik nu aan de mengselschroeven draai gebeurt er niks met het toerental.
Ook niet als je de mengselschroeven helemaal dicht draait ? Grote kans dat je dan een vacuümlek hebt
Of throttle plates staan zo ver open dat carburateur op transitie circuit draait.

Startwaarde:
Throttleplates zover opendraaien met stationair toerental schroef totdat maximaal (!) een vierkant zichtbaar is van transferslot. Is het zichtbare deel langwerpig, dan ben je eigenlijk te ver. Om dit in te stellen moet je carburateur loshalen en van onderkant af bekijken.
Mengselschroeven 3 slagen uit. Dan is mengsel sowieso te rijk en weet je dat je slechts 1 kant op hoeft te draaien (naar binnen) voor hoger vacuum signaal.

Voor instellen, koppel gaspedaalstelsel nog niet aan. Ik maak uit je verhaal niet op hoe jij je stationair toerental instelt. Met de schroef op de carburateur of maak je je stangenstelsel korter of langer. Dit laatste is niet de juiste manier. Ik lees uit je verhaal namelijk dit: "verstellen van de schroef die de afstand van het gaspedaal bepaald".

Op youtube is het kanaal van thunderhead289 zeer interessant. Genoeg info daar te vinden hoe een holley afgesteld kan worden.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Arondg »

Hallo allen.

Ik wou even laten weten dat de holley carburateur eraf is gegaan en een Edelbrock carburateur er terug voor in de plaats is gekomen. Ik kreeg het afstellen echt niet voor elkaar en met de nieuwe carburateur startte de motor gelijk en loopt hij als een zonnetje.

In ieder geval bedankt voor alle reacties en de hulp.

Mvg, Aron
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door edgar »

Als de edelbrock het goed deed, wat was het achterliggende idee om het avontuur met de holley aan te gaan?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Motor loopt niet stationair

Bericht door Arondg »

edgar schreef: ma 14 aug, 2023 17:47 Als de edelbrock het goed deed, wat was het achterliggende idee om het avontuur met de holley aan te gaan?
Ik heb de edelbrock carburateur pas gekocht nadat ik het afstellen van de holley niet voor elkaar kreeg!
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”