Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 28-4-2024 Update

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE

Bericht door grandmaster n »

Die kachel ziet er echt top uit met FORD erop!!!!

gr
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE

Bericht door Limburger »

DennisStang schreef: za 14 jan, 2023 18:27 Heel mooi om te zien! Volg dit project al vanaf het begin en het is elke keer weer mooi om te zien hoe het verloopt en hoe jij dingen aanpakt.

Keep on posting! :D
Leuk om te horen! Dan volg je al even :shock: :lol:
grandmaster n schreef: ma 16 jan, 2023 12:50 Die kachel ziet er echt top uit met FORD erop!!!!

gr
Dat vond ik ook :)
Gebruikersavatar
GuyNL
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 08 dec, 2013 21:41
Locatie: Kerkrade

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE

Bericht door GuyNL »

Mooi dat het project weer running is :ok: Je ideeen en uitvoering zijn top!
- 1970 Mach 1 -
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-1-2023 UPDATE

Bericht door Limburger »

Na wat stappen vooruit toch een grote terug moeten zetten om daarna weer beter vooruit te kunnen. Toen ik het frame liet coaten, moest ik me zo haasten om het weg te krijgen zodat het met een grote partij mee kon. Dat ik compleet over de motorsteunen heen gekeken heb en deze zo heb laten coaten :| . Ze zijn gemaakt door iemand zonder armen en gelast door iemand die de gaskraan dicht had staan en toevallig blind was.

Nu ik zover ben dat het voorfront erop kan dacht ik, nu kan ik die motor en nog relatief snel en makkelijk uit. Dus zo gezegd zo gedaan, stroppies eraan wat schroeven en hijsen maar.
Image

Even een mal gemaakt zodat ze op dezelfde plek weer terug komen, echter 2,5cm hoger om wat meer speling te krijgen nu het makkelijk aan te passen is. Hier is ook het werk van de begaafde lasser te zien :bann: Vraag me niet hoe ik dit gemist heb maar het is zo :?
Image

Na een poosje slijpen en schuren.
Image

Bussen gemaakt van 30mm as, gat in geboord en in de mal gemonteerd.
Image

Wat 3mm plaat in stukken geslepen en er wat van gemaakt.
Image

Image

Remleiding ook even gefikst, en wat met een spuitbus rond gezwaaid :lol:
Image

Image

Zo gaan we weer gestaag verder waar we gebleven waren. Even een tussen projectje.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE

Bericht door sjirafje »

Wat een tegenvaller, mooi dat je het zelf netjes hebt kunnen oplossen!
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE

Bericht door Big_fun_58 »

Mooi opgelost. Ziet er netjes uit. Ik begrijp je frustraties als je zoiets ontdekt.... :D
Succes met je project! :v:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE

Bericht door Limburger »

Ja blij dat ik het toch gedaan heb, was stiekem toch ff werk maar is toch 100x netter zo.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 5-2-2023 UPDATE

Bericht door Swordfish79 »

Mooi werk!!
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-2-2023 UPDATE

Bericht door Limburger »

Swordfish79 schreef: do 09 feb, 2023 09:47 Mooi werk!!
Thx!

Korte update dit keer, nu de motor en bak er toch uit was en in de kraan hing. Gauw de transmissie pan eronderuit gehaald, de verf zat er niet lekker op en ik heb er geen aflaatplug in gemaakt. Dus mijn spare transmissie ff afgestoft en daar de pan vanaf gehaald. Hier een plug in gelast met wat hulp van een maat. Even goed gestraald en afgelakt.

Image

Image

Image

Motor ligt er weer in. Morgen weer de nodigen dingen aansluiten en even kijken of ik mijn uitlaat wat moet aanpassen omdat ik de motor wat omhoog gezet heb.
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 11-2-2023 UPDATE

Bericht door Limburger »

Afgelopen tijd erg druk met werk gehad dus nagenoeg niks aan de auto kunnen doen. Toch hier en daar wat tijd gevonden om een belangrijk punt af te werken. Had tijd terug een nieuw setje verlagingsveren gescoord hier in Nederland van een mede F100 eigenaar, 3'' Verlagingsbladveren inclusief extended rear spring shackles voor achter. Na wat heen en weer vragen op interpret hoe achter te verlagen zonder andere veren te moeten kopen of in het chassis te moeten slijpen de achterste veren gedemonteerd en hier 3 bladveren uitgehaald.

Voor het monteren van de verlagingsveren.
Image

En erna:
Image

En na wat hobbyen achter gefikst. Moet alleen nog even busjes draaien die in de extended shackles gaan die miste ik nog.
Image

Image

Even kijken of ik vandaag nog wat elektra kan afwerken.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 2-7-2023 Update

Bericht door grandmaster n »

Er blijft iig wel schot n de zaak !
Lekker op je eigen tempo.

gr
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update

Bericht door Limburger »

Besloten me zelf wat te jagen en wat deadlines gezet. 14 December keurings afspraak gemaakt bij de RDW en ga 1 december hier in de buurt even naar een garage waar ik samen met de APK keur meester er even omheen loop of ik iets gemist heb en hij misschien nog opmerkingen heeft.
Als dit gedaan is moet ik nog paar dingen fine tunen en passen die niet perse nodig zijn voor de keuring en wat dingen tweaken en daarna gaat hij uit elkaar en op weg naar de spuiter.
Maar eerst een flinke waslijst wat afgewerkt moet worden voor deze tijd!

Relais voor de fan geïnstalleerd. Bij het maken van de motor kabelboom hebben we een stekker klaar gelegd waar ik de aansturing van de relais vanaf krijg zodat de motor ECU de fan relais gaat aansturen bij de koelwatertemperatuur die ik instel.
Afbeelding

De stationair regel klep moest ook nog aangesloten worden op de het luchtfilterhuis. Met het originele luchtfilterhuis wat bij deze motor hoort zal het met een stukje slang er gewoon opgestoken zitten maar omdat ik een ouwe stijl luchtfilter gebruik moest ik weer beetje knutselen. Omdat deze klep lucht toevoert achter de gasklep moet dit gefilterde lucht zijn en dus binnen de luchterfilter vandaan komen. Hier dus met wat buig werk een pijpje tussen gebogen, past mooi tussen het filterhuis en de inlaat en naast de TPS sensor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen door 2,5 week op vakantie geweest in Canada, daar een mooie 2023 f150 gehuurd. Liep mooi met 450pk onder de kap.
Afbeelding

Garage flink opgeruimd voor een feestje en na het feestje weer door!
Afbeelding

Front erop gehangen, echter kwam ik erachter met het laatste stuk dat ik niet lekker uitkwam, en nu ik dit typ ben ik bezig hem compleet op nieuw uit te lijnen (plaatwerk cabine etc) deze pickups zijn nogal precies als het gaat om het monteren van de neus. Heeft zijn tijd nodig en dient wel gewoon precies gedaan te worden wat ik dus niet echt gedaan had de eerste keer...
Afbeelding

Na het even staan merkte ik toch dat er een klein druppeltje aan de diff deksel hing iedere keer. Vond ik beetje maf wat had dit gemonteerd met nieuwe pakking maar dacht kan dit toch niet maken als hij naar de rdw gaat. En omdat de steekas keerringen ook ligt lekte als hij weer tijdje stond wou ik deze ook even mee pakken. Toen ik de diff deksel eraf had en de steekassen er al uit had keek ik naar het diff en dacht ik hmm lijkt me wat speling te hebben, en jawel wat speling op de lagers. Dus ook maar complete diff eruit gepakt.

Nieuwe steekas lagers en retaining rings.
Afbeelding

Pignon en kroonwiel zien er gelukkig nog keuring uit, aan de linkse kant was 1 shim om het lager uit te shimmen gebroken, waardoor vermoedelijk de voorspanning weg is gegaan en er wat speling opgekomen is. Merkte ook op dat op de astandwielen wat veel axiaal speling hadden, de satelliet tandwielen met conische ringen zagen er prima uit (op het werk hebben we wel eens gehad dat deze conische ringen wegslijten bij zwaar gebruik). Na langzoeken naar de juiste maat shims voor de astandwielen en ze uit eindelijk niet gevonden te hebben worden ze inmiddels op maat gemaakt, en hoop ik ze begin volgende week te hebben.
Alles ligt klaar, heb nieuwe lagers en afstel shims voor het diff weer af te stellen in de huis etc zodat de as er weer onder kan.
Afbeelding

Deze shims worden gemaakt.
Afbeelding

Tijdens het opslaan van de achterraam was deze gebroken. Gelukkig kon de beste man die bij ons op het werk de trekker ramen komt plakken een mal maken van de raam en deze nieuw laten maken. Dus ook deze zit er weer in.
Afbeelding

Zo werken we gestaag naar 1 december en daarna naar 14 december.
Gebruikersavatar
Limburger
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 okt, 2013 20:35

Re: Ford F-100 1953 -Frame-off rebuild- 15-11-2023 Update

Bericht door Limburger »

Veel gebeurt in een korte tijd, goed en slecht.

Met sinds de laatste update nog 2 weken te gaan voor de vóór keuring was het toch wel werken geblazen om hem klaar te maken zover als ik geplant had.
Nieuwe wiellagers en ook nieuwe askeerringen:
Afbeelding

Nieuwe shims latendraaien zoals in de vorige post vermeld.
Afbeelding

Differentieel opnieuw afgesteld.
Afbeelding

Via een mede pickup eigenaar een mooie nieuwe deksel kunnen krijgen.
Afbeelding

Wat dingen afgewerkt op elektronisch vlak, zoals deze marker lights, zoals geleverd in dun plaat draadgetapt en vast gezet. Ik vond dit nogal een pruts optie dus heb het verbeterd.
Waarom duren dingen zolang bij jouw? Nou hierdoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koplamp kabelbomen gemaakt, deze komen in een doos op het frame bij elkaar waar ze aan de voertuig kabelboom gekoppeld worden:
Afbeelding

Afbeelding

Zover heeft de pickup bij mij nog niet in elkaar gestaan dus motivatie hadden we genoeg.
Afbeelding

Blijft een prachtige voorkant.
Afbeelding

Ik was niet tevreden over de achter velgen en heb ze 1,5inch smaller laten maken. Zo paste ze mooier in de spatborden, ik heb af gewogen een compleet andere set velgen aan te schaffen maar dit idee heb ik op de lange baan geschoven voor als de pickup klaar is en ik er toch net niet tevreden mee ben. Tot die tijd gaan we op deze verder.
Wel 4 nieuwe banden aangeschaft omdat ik achter toch nieuwe moest en de voorbanden al 2e hands waren toen ik ze kocht.
Ik had nog 1 avond voor 1 december voor hem klaar te maken en de velgen waren om 2 uur 's middags klaar dus eerder gestopt op het werk en de velgen gehaald.
Bij een goede bekende in het dorp de banden er opgedraaid en gemonteerd.

Beter zo:
Afbeelding

1 December 2023, dag van de vóór keuring, laatste 2 maanden volle bak bezig geweest de pickup hiervoor klaar te maken. Een aanloop voor de RDW keuring, nog 2 weken tot de RDW keuring. Om te kijken of het technisch in orde was en wat zaken zoals koplampen afstellen op orde te brengen.

's Morgens vroeg de kar aangehaakt en naar de garage gereden.
Afbeelding

Nu komt de reden waarom er sinds november niks meer gepost is...
Na het controleren van de remmen op rem verschil (perfect in orde) maakte de monteur een fout en reed de pickup nagenoeg vol gas achterin een werk bus die binnen stond.
Ik stond er samen met mijn vader langs toen het gebeurde en dit moment hoop ik nooit meer mee te maken en hoop ik dat niemand hier mee maakt.
Ik kan hier een pagina lang verhaal typen over hoe en wat maar dat ga ik niet doen. De pickup heeft een week daar gestaan en paar dagen nadat het gebeurd was is een expert gekomen voor de schade te bekijken en met mij en de garage eigenaar (die super mee gewerkt heeft om dit zo perfect als mogelijk op te lossen) een plan te maken hoe we dit gaan oplossen.
Ik heb gekozen om hem zelf weer in orde te brengen omdat ik het toch niet door een ander gedaan wil hebben simpelweg omdat de standaard niet bij iedereen hetzelfde is.
Ja hij moest nog gespoten worden maar nu is het plaat werk vóór de cabine soort van oud ijzer (was het al maar nu met een gereduceerde waarde)...

Nou dan hier de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Radiateur en radiateur beugel zijn ook goed krom. Radiateur ligt er inmiddels weer een nieuwe, alleen zal ik de beugel moeten gaan richten.
Afbeelding

Korte samenvatting van de schade:
-Plaatwerk van de complete neus is krom. Wat niet overduidelijk krom is heeft een vervelende kromming erin waardoor het niet meer de moeite is om te redden.
-Rechter cabine hoek is wat naar binnen gedrukt, (bekeken door een schadehersteller en hij kan dit herstellen met wat tijd).
-Radiateur en beugel.
-Frame is gelukkig niks mis mee net zoals de bumper.
-Koplamp.
-Diverse kabelboom reparaties zijn nodig.
-Stekkers op de bobines.

Na lang zoeken veel rond bellen en vragen toch een mooie grill kunnen vinden, deze is niet reproductie gemaakt en ieder bouwjaar anders. Daarom erg moeilijk te vinden (aan deze kant van de sloot). Maar in zuid Duitsland heb ik er een kunnen aanschaffen:
Afbeelding

Inmiddels na 4 maanden heen en weer bellen etc. (verzekerings dingen) is het afgerond financieel en zijn de nieuwe onderdelen besteld. Ik verwacht dat het wel paar maand duurt voordat alles hier is. Ik ga de pickup nog wegbrengen voor de cabine te laten richten en de radiateur beugel moet ik voor de onderdelen er zijn klaar hebben zodat als de onderdelen er zijn we weer naar de RDW keuring kunnen werken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”