Kachel radiateur vervangen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Kachel radiateur vervangen

Bericht door Dakloos »

Vorig jaar hingen er een paar druppels koelvloeistof onderaan de kachelbehuizing. Omdat het maar een paar druppels betrof heb ik er mee doorgereden. Eind van het seizoen werd het langzaam wat meer maar het spoot er gelukkig nog niet uit :D . Gelukkig had Johan uit het nabij gelegen Oosterhout nog een originele kachelradiator liggen die ik zo mee mocht nemen!! Na heel wat azijn spoelingen kwam er geen prut meer uit en bij het afpersen in een bak water bleek het ding nog dicht te zijn ook.

Vandaag eindelijk tijd genomen om de kachel te demonteren. Dit kwam eruit, een aluminium radiateur versie, 7 jaar geleden vervangen en nog geen 4000 mijl mee gereden. Wat is dit voor een prut? Lijkt wel één of ander dichtingsmateriaal.

Afbeelding

Aluminium eruit, 55 jaar oud koper/messing erin.

Afbeelding

Johan nogmaals bedankt!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 25
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Re: Kachel radiateur vervangen

Bericht door Johan »

Die ziet er weer als nieuw uit.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Kachel radiateur vervangen

Bericht door saf1908 »

Goed bezig. Mogelijk is die versleten versie aangetast door elektrolyse, omdat het ook aluminium is. Een zinken anode en goede koelvloeistof zou dan kunnen helpen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Kachel radiateur vervangen

Bericht door richard66coupe »

Mooi gefixt weer!
Met schoonmaakazijn werkt best goed als je geduld hebt. Zelf rijd ik al bijna 25 jaar met nog een originele koel radiator waarvan het binnenwerk ook al zeker 35 jaar oud is. Ook deze heb ik weleens gereinigd met schoonmaakazijn. Al meerdere malen overwogen om te vervangen maar als het dicht is en voldoende koelt, waarom zou je. Het wordt bijna een sport om te kijken hoe lang hij het volhoudt.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Kachel radiateur vervangen

Bericht door Gearz »

Jij zit er weer warmpjes bij Erwin!
:up:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Kachel radiateur vervangen

Bericht door Cobretti »

saf1908 schreef: za 09 mar, 2024 00:37 Goed bezig. Mogelijk is die versleten versie aangetast door elektrolyse, omdat het ook aluminium is. Een zinken anode en goede koelvloeistof zou dan kunnen helpen.
:up:

Mooie orginele vervanger Dakloos :up:
C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”