Gearz schreef:Eveneens de beste wensen Klaas,
klaas60 schreef:Ik ga een short ratio toploader gebruiken
Ik neem aan dat je een close ratio bedoelt ipv een short ratio ?
klaas60 schreef:De auto is voor sportief straatgebruik en we zullen er regelmatig bergpassen mee opzoeken en schuwen een beetje doorrijden niet. In de bergen en ook niet om daar te komen.
Voor jouw applicatie zou ik de close ratio toploader (waarom?) laten voor wat ie is en een wide ratio toploader kiezen, de ratios hiervan zijn namelijk veel bruikbaarder, (daarnaast zijn ze ook een stuk goedkoper en makkelijker te vinden).
(waarom geen T5 bak ?).
klaas60 schreef:Welke sper raden jullie me aan en waarom?
Voor een voor jouw doeleinden geschikte "sper" zou ik gaan voor een Limited Slip variant (lockers zijn niet echt geschikt voor straat applicaties) en daarin heb je twee goed geschikte opties, een Trac-lok unit en een True trac Unit.
Een Limited Slip Differential (LSD) stuurt een gelijke aandrijfkracht naar beide wielen bij rechtuit rijden, als echter één wiel begint door te slippen zal een LSD differentieel de aandrijving naar het wiel met de meeste grip sturen.
Een Trac-Lok (traction lok) worden o.a. gemaakt door Currie en Yukon gear, dit betreft een "clutch style" LSD waarin een soort kleine koppelingsplaatjes zitten welke ervoor zorgen dat bij rechtuit rijden de aandrijving naar beiden wielen evenredige is (fixed value) zonder dat er echter een 100% lock is waardoor er normaal bochten (door slip in de frictie plaatjes) gedraaid kan worden. Voordeel van dit type LSD is dat ze relatief betaalbaar zijn, effectief en uitermate geschikt voor vele (non-dragrace) applicaties. Het nadeel is dat de clutch plaatjes na verloop van tijd verslijten en vervangen dienen te worden.
Een Tru trac (true traction) unit is een zogenaamde "gear type" LSD wordt o.a gemaakt door Eaton (Eaton Detroit), dit soort LSD noemt men ook wel een Torque Sensing Differential of automatic torque splitting differential. In dit type LSD zitten geen clutchplates maar tandwieltjes "parallel-axis helix gears" die ervoor zorgen dat het differentieel normaal zoals een open differentieel functioneert totdat de snelheid tussen de twee wielen onderling begint te verschillen, in dit geval zal er meer aandrijving gestuurd worden naar het wiel met de meeste grip terwijl het andere wiel eveneens nog steeds wordt aangedreven. Zodoende kan er een situatie ontstaan waar er een verdeling van bijvoorbeeld 70/30% of 60/40% etc. ontstaat, echter blijven beide wielen aangedreven. Groot voordeel van dit type LSD is dat er geen frictie toevoegingen aan de olie toegevoegd hoeft te worden en dat de componenten nagenoeg onderhouds arm zijn.
klaas60 schreef:Welke eindoverbrenging raden jullie me aan?
Als achteras ratio zou ik een 3.00 tot max 3.25 kiezen, mede met het oog op de afstanden die je denkt te gaan afleggen in combinatie met de toploader en zijn 1.00 final ratio (4e versnelling). Een 3.50 of numeriek hogere eindoverbrenging geeft je al snel een hoger (irritant?) toerental op de snelweg bij kruissnelheden.
Michel.