Bedradingsvraag mustang 1965

Moderator: Shelby GT-H

Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Hallo,

Ik ben bezig om alle bedrading langs te lopen en opnieuw te tapen.
Als laatste bedrading in dashboard.
Vorige eigenaar in Amerika heeft wel wat veranderd en in de schema's niet helemaal duidelijk voor mij.

(Link 1)
Rechter zwarte kabel was rechtstreeks verbonden met bobine.
Dit moet met een rood/groen kabel via roze kabel ?
Links zit rood/blauw die gaat naar vrijstand automaatbak als het goed is.

In het midden zitten 2 kabels in 1 schoentje.
Een zwart/groene en een "zwarte" die helemaal doorloopt naar de connector en daar bij een geel/zwarte kabel inzit.(link 4)

Zie foto's.
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWlyY0gcCJQUeRDi
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWirnjmpr9vzYXRi
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWr3ag8UA6CGJIL-
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWcgz52F9T9K7xfm


Wie kan mij wat meer info geven zodat het voor mij duidelijk wordt.
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Aron66 »

Aansluiting bobine: ligt eraan welke bobine er nu opzit, als het een 12v is kun je rechtstreeks een kabel maken van contactslot naar bobine. Is de bobine 6 v moet je een pink wire aansluiten.
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Aron66 schreef: ma 05 mar, 2018 11:07 Aansluiting bobine: ligt eraan welke bobine er nu opzit, als het een 12v is kun je rechtstreeks een kabel maken van contactslot naar bobine. Is de bobine 6 v moet je een pink wire aansluiten.
Ik zal het nakijken, maar zijn ze niet standaard 12v?
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Swordfish79 »

Ik dacht dat ze bij starten 12 volt kregen en als de motor loopt 9 volt.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Swordfish79 schreef: ma 05 mar, 2018 21:48 Ik dacht dat ze bij starten 12 volt kregen en als de motor loopt 9 volt.
Gemeten op de "IGN" aansluiting op de bobine t.o.v. massa:

Punten open: 12V (14 met draaiende motor)

Punten dicht: ongeveer de helft want de pink resistor heeft ongeveer dezelfde weerstand als de (standaard) bobine.

Gemiddeld meet je dus ongeveer 9 volt MAAR de bobine werkt dus op maar op de helft van de klemspanning van de accu!

Voltje meer of minder kijk ik even niet naar maar het is gewoon de wet van Ohm die hier van toepassing is.
Erwin

1966 convertible
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Wie kan mij verder helpen met een concreet antwoord en wat er evt. bij z'n eigen auto heeft zitten.

Waarom zou de bobine kabel rechtstreeks naar contactslot lopen.
En als ik het weer origineel wil herstellen waar moet de kabel van contactslot dan heen, volgens mij bij de pink kabel in, maar dat kan ik dus niet goed herleiden.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Mustangpower schreef: di 06 mar, 2018 20:08 Wie kan mij verder helpen met een concreet antwoord en wat er evt. bij z'n eigen auto heeft zitten.

Waarom zou de bobine kabel rechtstreeks naar contactslot lopen.
En als ik het weer origineel wil herstellen waar moet de kabel van contactslot dan heen, volgens mij bij de pink kabel in, maar dat kan ik dus niet goed herleiden.

Alvast bedankt!
Klopt! De bobine draait dan op ongeveer 7v maar krijgt tijdens het starten via de aansluiting "I" van het startrelais de volle accuspanning. Dit om een krachtige vonk te verzekeren tijdens het starten. Lekker simpel maar doeltreffend :) .Onderstaand schema biedt meer verduidelijking hoop ik:
Afbeelding

Alle andere schema's zijn hier te vinden:

http://averagejoerestoration.com/1965-m ... -diagrams/
Erwin

1966 convertible
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Dakloos schreef: di 06 mar, 2018 21:35
Klopt! De bobine draait dan op ongeveer 7v maar krijgt tijdens het starten via de aansluiting "I" van het startrelais de volle accuspanning. Dit om een krachtige vonk te verzekeren tijdens het starten. Lekker simpel maar doeltreffend :) .Onderstaand schema biedt meer verduidelijking hoop ik:
Afbeelding

Alle andere schema's zijn hier te vinden:

http://averagejoerestoration.com/1965-m ... -diagrams/
Hoi dakloos,

Je bedoelt klopt zoals aansluiting op de pink kabel ?

Schema had ik inderdaad gezien en vandaar dat ik ook dacht die kabel.
Het is dan de pinkkabel zoals in mijn openings post te zien bij foto 2.
Die ook afsplitsing maakt naar het lampje.
Daar moet dan een rood/groen bij in die naar contact slot loopt.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Ben even in mijn restauratie foto archief gedoken en heb onderstaande foto gevonden. Hier zie je duidelijk de rood/groene draad van het contactslot via een stekkerverbinding overgaan in de "pink wire". Bij een 65'er met een laadlampje moet er op die stekker een extra draadje zitten naar het laadlampje. Ik heb een 66'er en dus geen lampje.....je kunt nog net "do not cut or splice" lezen op de "pink wire" :lol:

Ik heb destijds ook 99% van de dashboardbedrading kunnen redden. Alles schoongemaakt en opnieuw ingetaped en het was weer als nieuw!

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Super, bedankt voor de foto!
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Dakloos »

Mustangpower schreef: wo 07 mar, 2018 20:35 Super, bedankt voor de foto!
Graag gedaan....mocht je nog meer foto's ergens van nodig hebben, let me know. Ik heb iets van 7000 foto's van mijn restauratie! :D
Erwin

1966 convertible
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Heb jij ook nog een goede foto waarop de plek is te zien waar het kastje met zekeringen vast zit.
Hij moet ergens aan de linkerkant, maar hing al los.
Wellicht gelijk waar de kanelbom van achteraf uitkomt vooraan die gekoppeld wordt aan stuurkolom kabels.

Hing nu in het zicht..

Heb al wel beter gemaakt, maar ben benieuwd hoe het jou zit.
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Weer even een update:

Het lampje voor de alternator gaat niet branden bij op contact zetten.
Er blijkt op beide kabels stroom te staan, als het lampje eruit is.
(Geel/zwart en zwart/groen)

http://averagejoerestoration.com/resour ... /1965c.jpg

Er moet een kabel lopen van lampje naar punt waar pink kabel en rood/groen van contactslot bij elkaar komen.

Bij mij zit het wat anders (andere kleuren)

Rood/groen contactslot is nu zwart gekleurd en loopt wel naar pink kabel.
Vandaar een wit(beige)/rood kabel, waar ik zo niet kan zien waar die naar toe loopt.

Tevens zit op het contactslotpunt acc. 2 kabels op 1 klem. 1 groen/zwart en zwart.
Hoort dit? Heb geen airco of extra accesoires.

Zie ook bijgevoegde foto's.

https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoW19VBEBuNDUZeeO
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWzch_gae6y8CBnT
https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoWsg2PTNjZq5j-e4

https://1drv.ms/u/s!AgMNRgQPWFZWoW5r-D_Fldqjhbuc

Wie kan mij verder helpen/ evt met foto's hoe het hoort te zitten/lopen.
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door Mustangpower »

Nog even een vraag, waar ik achter kwam na het doormeten:

Hoort er op het oplaadlampje (ALT) in dashboard voor de alternator op beide kabels stroom te zitten?
(Zwart/groen en geel/zwart)

Als ik de contactslot op on zet, dan staat er nl op beide stroom.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Bedradingsvraag mustang 1965

Bericht door sjirafje »

Ik zou ook even meten wanneer de motor loopt. Dan hoort het lampje natuurlijk uit te zijn.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “How to”