Revisie achteras en andere verhouding

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Hallo,
Is er iemand die een deftig bedrijf kent om een achteras te laten reviseren en daar niet de gekste bedragen voor gaat vragen?
Ik zou ook een andere verhouding willen om een lager toerental te bereiken, want éénmaal boven de 70km/u, dan is de c4 automaat niet echt leuk meer om mee te rijden. Iemand tips welke verhouding ideaal is hiervoor?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door edgar »

Welke overbrengingsverhouding heeft je achteras nu?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Geen idee wat er nu onder zit. Kan daar geen tag plaatje op vinden. Het is een vroege 65'. Ik heb ook nog een as van een 67' liggen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

mymustang schreef: wo 19 mei, 2021 12:03 Geen idee wat er nu onder zit. Kan daar geen tag plaatje op vinden. Het is een vroege 65'. Ik heb ook nog een as van een 67' liggen.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

Ratio berekenen is heel makkelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=4a7jbsSU1_I

Komt neer op: auto achter bij 1 wiel opkrikken zorgen dat de auto in z'n vrij staat en dat het andere wiel niet kan draaien.
Draai het wiel nu 10x en tel hoevaak de input/ aandrijfas draait. Doe dat x2 en deel het door 10. Dat is je gear ratio.

Een achteras van een 67 past niet zomaar onder een 65, maar het diff zelf past wel (als het beide een 8" of beide een 9" is).
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

peer schreef: wo 19 mei, 2021 13:55 Ratio berekenen is heel makkelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=4a7jbsSU1_I

Komt neer op: auto achter bij 1 wiel opkrikken zorgen dat de auto in z'n vrij staat en dat het andere wiel niet kan draaien.
Draai het wiel nu 10x en tel hoevaak de input/ aandrijfas draait. Doe dat x2 en deel het door 10. Dat is je gear ratio.

Een achteras van een 67 past niet zomaar onder een 65, maar het diff zelf past wel (als het beide een 8" of beide een 9" is).
Thx! Ga ik zeker eens uittesten. Maar ik zou op de autosnelweg niet met een brullende mustang willen rijden en dat is nu wel het geval. Ik zoek dus de ideale verhouding weg/ autosnelweg.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

2.79 is het beste voor de snelweg, minder leuk op de landweggetjes. Met een 2.79 zal de mustang een stuk trager optrekken (en aanvoelen) dan met bijvoorbeeld een 3.50. Maar voor je verder gaat zou ik eerst kijken wat je nu hebt. Een tijd geleden was het onmogelijk om een nieuwe 2.79 te vinden en als ik nu even rondkijkt is zelfs een 3.00 al nergens meer op voorraad (en 2.79 komt nieteens meer in de selectie lijsten voor). Dus als je nu al een 3.00 of 3.25 hebt, kan het nog lastig worden.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

peer schreef: wo 19 mei, 2021 16:43 2.79 is het beste voor de snelweg, minder leuk op de landweggetjes. Met een 2.79 zal de mustang een stuk trager optrekken (en aanvoelen) dan met bijvoorbeeld een 3.50. Maar voor je verder gaat zou ik eerst kijken wat je nu hebt. Een tijd geleden was het onmogelijk om een nieuwe 2.79 te vinden en als ik nu even rondkijkt is zelfs een 3.00 al nergens meer op voorraad (en 2.79 komt nieteens meer in de selectie lijsten voor). Dus als je nu al een 3.00 of 3.25 hebt, kan het nog lastig worden.
Zijn die getallen dan de bewuste gear ratio? Hoe vertaald zich dat concreet dan? Is dat een omwenteling van het wiel is X aantal keer de cardanas 1 op 2.79?
Ik ga zeker kijken wat ik nu heb. Wat zou een revisie met een andere verhouding kosten tegenwoordig?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

Dat is inderdaad de tandwiel verhouding. Even vanuitgaande een 3.00 ratio omdat dat makkelijk rekenen is. En een c4 heeft in de 3e versnelling een 1 op 1 verhouding. Dan gaat bij elke 3 rpm het wiel 1 keer rond.
Dit kan je in bijvoorbeeld excel heel mooi uitrekenen.
Heb je een band van bijvoorbeeld 215/60 r15 dan is je wielomtrek 200cm (200.75) maar laten we makkelijk rekenen.
Dus bij een 3.00 op 1000 rpm rij je 1000 * 60 (minuut naar uur) / 3 * 2 / 1000 (meter naar km) = 40km/h
Dus 120km/h is dan 3000 rpm

Met een 3.5 diff zit je op 3500 rpm een 2.79 diff 2790 rpm (is best makkelijk te berekenen ;))
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Super! Aan het gebrul te horen bij 120km/U zal ik al zeker geen 2.79 ratio hebben :lol:
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door edgar »

mymustang schreef: wo 19 mei, 2021 18:37 Super! Aan het gebrul te horen bij 120km/U zal ik al zeker geen 2.79 ratio hebben :lol:
Of je uitlaat is stuk...

Heb je een toerenteller? Kan je zeggen hoeveel toeren je motor draait bij bepaalde snelheden?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Toerenteller zit er niet in. Zolang ik met de vrachtwagens (90km/u dus) meerijdt, is het nog te doen. Als ik daar over ga is het alsof je een versnelling tekort komt. Je hebt dan constant het gevoel dat hij nog moet overschakelen terwijl hij al in zijn 3 staat.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door Big_fun_58 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb net mijn eigen achteras gereviseerd (óók een langere overbrenging erin) en alles bij elkaar opgeteld loopt het aardig in de papieren. Lagerset differentieel, lagerset en keering pignion as, 2x steekaslagers, 2x keeringen, kroonwiel set, olie, diverse spuitbussen, etc. Dan zat er bij mij ook nog een platensper in (waar het platensetje alleen al Euro 200,- koste). En dan zou ik (heb ik óók gedaan) de complete remmen vernieuwen al je toch bezig ben (remschoenen, remtrommels, remcilinders, etc).
Je begrijp dat het geen goedkoop klusje is vooral als je het door een garage laat doen.
Op Marktplaats ( dacht ik) staat een 2.79 overbrenging voor een 8" achteras te koop (met 2 carriers) voor 200,- of 250,- Euro. Die zou ik alvast direct (vanavond nog!) kopen als ik jou was. Die kan je maar hebben.
Ik heb gereden met de 2.79 overbrenging en met een automaat is het best te doen. Met een handbak moet je deze niet nemen. Veel te lang.
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

Daar heb ik ook niets aan toe te voegen ;) als je het zelf niet kan (en een gear ratio wijzigen is geen makkelijk klusje) dan loopt het aardig in de cijfers. Een complete carrier vervangen is een stuk makkelijker.

En een automaat met een 2.79 is goed te doen, dat had ik ook in mijn 66er.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Ik ben niet thuis in die dingen. Bedoel je met een carrier het gehele binnenwerk dan?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”