Piepend koppelingspedaal
Moderator: Shelby GT-H
Piepend koppelingspedaal
Het mooie weer zorgt weer voor meer ritjes met mijn Mustang, maar helaas heb ik ook een vervelende piep in de “linkage” van mijn koppelingspedaal.
Zie hier een video:
https://youtube.com/shorts/NS0Kt4ZMVhs?feature=share
Het komt niet van de nylon bushing onder het dashboard, die is al vervangen. Het komt ergens onder de motorkap vandaan en helaas helpt een beetje vet of WD-40 niet.
Wat kan dit nog zijn? Ik word er aardig gek van!
Zie hier een video:
https://youtube.com/shorts/NS0Kt4ZMVhs?feature=share
Het komt niet van de nylon bushing onder het dashboard, die is al vervangen. Het komt ergens onder de motorkap vandaan en helaas helpt een beetje vet of WD-40 niet.
Wat kan dit nog zijn? Ik word er aardig gek van!
1966 Mustang Fastback
Re: Piepend koppelingspedaal
Er zitten alleen al onder de motorkap 5 scharnier punten waar die kan piepen. Zo'n zoektocht kan heel frustrerend zijn
De meest voorkomende issues zijn echter binnen:
- de nylon busjes die je al vervangen hebt
- de grote 'assist' veer onder het dashboard
-pushrod aansluiting op pedaal
Onder de motorkap
Het kan 1 van de 5 scharnierpunten:
1. aansluiting pushrod koppelings pedaal op equalizer bar
2. bushing op chassis voor de equalizer bar
3. bushing op motor voor de equalizer bar
4. aansluiting pushrod koppeling op equalizer bar
5. aansluiting koppelings pushrod op 'koppelings lever'
Wat kan het nog meer zijn, een verbogen equalizer bar, stel meganisme verschoven (je kan hier wat aan afstellen met de aansluiting op de chassisbalk)
Mijn eerste gok zou zijn 1 van de 2 bushings (en zachte ringen die erbij zitten) voor de equalizer bar:
Mijn plan van aanpak op zo'n moment, de pushrod van de koppeling onder aan de equalizer bar verwijderen en dan de bar zelf even los halen en de bushings bekijken / alles opnieuw invetten.
De meest voorkomende issues zijn echter binnen:
- de nylon busjes die je al vervangen hebt
- de grote 'assist' veer onder het dashboard
-pushrod aansluiting op pedaal
Onder de motorkap
Het kan 1 van de 5 scharnierpunten:
1. aansluiting pushrod koppelings pedaal op equalizer bar
2. bushing op chassis voor de equalizer bar
3. bushing op motor voor de equalizer bar
4. aansluiting pushrod koppeling op equalizer bar
5. aansluiting koppelings pushrod op 'koppelings lever'
Wat kan het nog meer zijn, een verbogen equalizer bar, stel meganisme verschoven (je kan hier wat aan afstellen met de aansluiting op de chassisbalk)
Mijn eerste gok zou zijn 1 van de 2 bushings (en zachte ringen die erbij zitten) voor de equalizer bar:
Mijn plan van aanpak op zo'n moment, de pushrod van de koppeling onder aan de equalizer bar verwijderen en dan de bar zelf even los halen en de bushings bekijken / alles opnieuw invetten.
Re: Piepend koppelingspedaal
Zo te zien zit er behoorlijk speling op de z-bar.
Tijd om het hele systeem te renoveren en dan zal waarschijnlijk het piepen weg zijn en heb je een betere koppelingspedaal(gevoel) .
Of ...pak eens WD40 en spuit eens rond en op het mechanisme.
my2cents
Tijd om het hele systeem te renoveren en dan zal waarschijnlijk het piepen weg zijn en heb je een betere koppelingspedaal(gevoel) .
Of ...pak eens WD40 en spuit eens rond en op het mechanisme.
my2cents
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Piepend koppelingspedaal
Bedankt voor de reacties en dat zijn goede tips.
Het piepen komt 100% zeker niet van onder het dashboard. Die nylon bushing is onlangs vervangen en de grote veer is ook nieuw. Beide toch nog even ingespoten en onder het dashboard geluisterd, maar deze werken prima zonder gepiep.
Heb ook het stangenstelsel onder de motorkap ingevet en ook met WD-40 overal ingespoten. Dit hielp een paar keer, maar desondanks wilde ik gisteravond de bushings van de stangen bekijken en heb ik de aansluiting pushrod koppelingspedaal op equalizer bar losgehaald en schoongemaakt. Het gaatje was wel iets uitgelubberd en hij lijkt niet helemaal vlak meer:
Vervolgens ingevet (tijdelijk met kopervet en later WD-40, ik had even niets anders), maar het piepen was juist weer terug.
Daarna, met invetten en rommelen op alle punten, het piepen niet meer weggekregen.
De Z-bar heeft ook wat speling zo te zien, maar weet niet of dat het probleem veroorzaakt.
Het piepen komt 100% zeker niet van onder het dashboard. Die nylon bushing is onlangs vervangen en de grote veer is ook nieuw. Beide toch nog even ingespoten en onder het dashboard geluisterd, maar deze werken prima zonder gepiep.
Heb ook het stangenstelsel onder de motorkap ingevet en ook met WD-40 overal ingespoten. Dit hielp een paar keer, maar desondanks wilde ik gisteravond de bushings van de stangen bekijken en heb ik de aansluiting pushrod koppelingspedaal op equalizer bar losgehaald en schoongemaakt. Het gaatje was wel iets uitgelubberd en hij lijkt niet helemaal vlak meer:
Vervolgens ingevet (tijdelijk met kopervet en later WD-40, ik had even niets anders), maar het piepen was juist weer terug.
Daarna, met invetten en rommelen op alle punten, het piepen niet meer weggekregen.
De Z-bar heeft ook wat speling zo te zien, maar weet niet of dat het probleem veroorzaakt.
1966 Mustang Fastback
Re: Piepend koppelingspedaal
Update:
Vanmiddag de nylon bushings vervangen en de zwarte busjes zoals in de afbeelding hierboven. Ook de vilten ringen vervangen en alles schoongemaakt en opnieuw ingevet. Het zag er allemaal nog vrij fris uit en helaas is de piep dus nog niet verdwenen.
Auto stond op jack stands, dus ik heb beter kunnen kijken en luisteren. De bovenste stappen heb ik dus ook uit kunnen sluiten en mijn vermoeden is nu dat het piepen ergens van de clutch fork vandaan komt.
Als ik de rubberen hoes los haal en het pedaal laat bedienen, dan lijkt het geluid daar uit de bellhouse te komen. Zie video:
https://youtu.be/GAv0eEXnHqc
Is dit nog simpel zelf te verhelpen of moet heel de bak er onderuit?
Vanmiddag de nylon bushings vervangen en de zwarte busjes zoals in de afbeelding hierboven. Ook de vilten ringen vervangen en alles schoongemaakt en opnieuw ingevet. Het zag er allemaal nog vrij fris uit en helaas is de piep dus nog niet verdwenen.
Auto stond op jack stands, dus ik heb beter kunnen kijken en luisteren. De bovenste stappen heb ik dus ook uit kunnen sluiten en mijn vermoeden is nu dat het piepen ergens van de clutch fork vandaan komt.
Als ik de rubberen hoes los haal en het pedaal laat bedienen, dan lijkt het geluid daar uit de bellhouse te komen. Zie video:
https://youtu.be/GAv0eEXnHqc
Is dit nog simpel zelf te verhelpen of moet heel de bak er onderuit?
1966 Mustang Fastback
Re: Piepend koppelingspedaal
Daar zit niet zoveel wat zo kan piepen. Het klinkt niet echt als de vork zelf, lijkt me ook niet het druklager. Mogelijk is het de drukgroep, maar voor alles daar moet de bak er onderuit.
Re: Piepend koppelingspedaal
Scharnierpunt van de vork ?? spuit er eens kruipolie op.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Piepend koppelingspedaal
Ik heb ook voorzichtig op de vork (en alles van het stangenstelsel) ingespoten, maar het leek niet te helpen. Desondanks een paar dagen later en de piep was weg.
Het vervangen van de nylon/plastic busjes was sowieso een goede keuze, want het pedaal gaat ook wat soepeler nu.
Heb overigens wel (zoals genoemd) het vermoeden dat mijn koppelingsplaat helaas zijn beste tijd heeft gehad.
Als ik er normaal mee rijd dan merk ik nog niets, maar mocht het een probleem worden en inderdaad vervangen moeten worden t.z.t. dan zal ik het hier ook melden.
Het vervangen van de nylon/plastic busjes was sowieso een goede keuze, want het pedaal gaat ook wat soepeler nu.
Heb overigens wel (zoals genoemd) het vermoeden dat mijn koppelingsplaat helaas zijn beste tijd heeft gehad.
Als ik er normaal mee rijd dan merk ik nog niets, maar mocht het een probleem worden en inderdaad vervangen moeten worden t.z.t. dan zal ik het hier ook melden.
1966 Mustang Fastback
Re: Piepend koppelingspedaal
Leren leven met een piep kan ook een optie zijn. (vraag 't maar eens aan Tinnitus klanten )
Bij mijn pony piept het verhaal niet maar komt het pedaal niet helemaal terug. Blijft halverwege hangen dus, maar er is dan wel volledig gekoppeld.
Bij mijn pony piept het verhaal niet maar komt het pedaal niet helemaal terug. Blijft halverwege hangen dus, maar er is dan wel volledig gekoppeld.
Iedere dag is een schooldag