Project 1973 Mustang Hardtop.

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

Oke ik ben dus sinds kort eigenaar van een Mustang Hardtop uit 1973.

Ik ben haar van plan op te knappen, het zal geen volledige restauratie worden maar gewoon een goed rijdende auto voor dageliujks gebruik.
Ik kocht deze mustang met een laag water in het rechtervak van de kofferbak.
Rechts en links achter de voorstoelen stond ook een plas water. ik heb hier en daar een gaatje geboord om het water weg te laten lopen.
Ik heb de voorstoelen/achterbank eruit gehaald en de bodem zag er beter uit dan ik verwachtte, er zat behoorlijk veel roest op de bodem maar na ontroesten met een slijptol met daarop een staalborstel zag het er al een heel stuk beter uit.
Ik kon wel zien dat er in het verleden verschillende delen zijn in gelast ( gelukkig wel netjes gedaan :) ) ik heb 2 kleine roestgaatjes kunnen vinden en die ga ik natuurlijk ook netjes dichtmaken.
Onder het roest ben ik geen 'gatenkaas' tegen gekomen.

Verder ben ik benieuwd of iemand deze mustang kent, miscchien was de vorige eigenaar ook lid van dit forum.
IK kocht deze mustang met alleen deel 2 en deel 3 ( papieren kenteken) en een aankoopbewijs.
Ik ben voor de koop naarde RWD in Heereveen gereden om te vragen hoe ik een kenteken kan verkrijgen omdat soms de vorige eigenaar bericht van de rdw krijgt omtrent dat kenteken.
Volgens de RDW is het een slapend kenteken wat niet meer bestaat. ( een tijd geleden zijn ze bezig geweest met het opschonen van hun kentekenregister)
Dus volgens de RDW moet ik mijn mustang apk waardig aanbieden voor een kenteken keuring.
Ik hoop iig dat zo'n keuring geen problemen oplevert, mede omdat het via de vincode origineel een 6 cilinder. er zit een 8 cilinder in toen ik hem kocht.
De RDW kon mij niet zeggen of er toendertijd een kenteken wijziging is geweest vanwege die ombouw. Het enige wat ze nog kunnen terug halen op het kenteken is de vincode.. dus ook geen deel 1 gegevens.

Ik zal in dit topic regelmatig wat foto's plaatsen. Hopelijk zijn het er niet teveel en anders hoor ik dat graag,

Grtz,
Osiris

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
72grande
Berichten: 4408
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 21:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door 72grande »

Boeiend project! Wat zitten er nu voor achterlichten in, ik herken ze niet direct :blink:
Marc
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door grandmaster n »

Topper, die Firebird achterlichten!!!
Maakt hem heel apart.

gr
Laatst gewijzigd door grandmaster n op di 15 feb, 2022 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Pff, aan de foto's te zien kan je daar menig uurtje vrije tijd in steken.
Paar dingen vallen me wel op.
- dwarsbalk onder de tank ?
- beetje gekunstel met de uitlaat, haakse bochten
- blok lijkt vervangen dor een later type met originele ford electronische ontsteking

Succes met het opknappen.
Ga je voor zoveel mogelijk orginieel, of wordt het meer restomod ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

72grande schreef: ma 14 feb, 2022 19:14 Boeiend project! Wat zitten er nu voor achterlichten in, ik herken ze niet direct :blink:
Wbt die achterlichten, die vielen mij ook gelijk op en volgens mij heeft @grandmaster n gelijk dat het achterlichten van een Pontiac Firebird zijn. Ik zal ze een keer eruit halen om te kijken van welk jaar ze zijn. Daar zijn ook diverse types van.
En omdat het gewoon een daily driver wordt laat ik deze er gewoon in. Ik vind ze iig niet misstaan.
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

grandmaster n schreef: ma 14 feb, 2022 20:13 Topper, die Firebird achterlichten!!!
Maakt hem hee apart.

gr
Thnx, en volgens mij heb je gelijk wbt de achterlichten :)
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

1970TwisterSpecial schreef: di 15 feb, 2022 09:00 Pff, aan de foto's te zien kan je daar menig uurtje vrije tijd in steken.
Paar dingen vallen me wel op.
- dwarsbalk onder de tank ?
- beetje gekunstel met de uitlaat, haakse bochten
- blok lijkt vervangen dor een later type met originele ford electronische ontsteking

Succes met het opknappen.
Ga je voor zoveel mogelijk orginieel, of wordt het meer restomod ?
Uhu daar gaan zeker wat uurtjes in zitten :) Die dwarsbalk die je ziet zit niet onder de tank, (tank lag los in de kofferbak) die balk zit net voor de tank .
Dat geknutsel van de uitlaat zal wel komen vanwege die ombouw van 6 naar 8 . Ik moet nog kijken wat is daaraan ga doen.
Bloknummer heb ik nog niet kunnen vinden om te kijken van welk jaar deze is. Het schijnt volgens de verkoper een 302 te zijn.
De bak die erachter zit komt wel van een 6 cilinder ( die heeft hij er zelf er onder gezet, hij kocht deze Mustang met een niet lopende motor en zonder bak) Nu weet ik dat ze bij zo'n motorwissel vaak ook de bak vervangen omdathet inwendige toch verschilt tussen een 6 en 8 cilinder. Maar hij vertelde mij dat deze bak wel kon, het was een bak met een dikke..... nogwat.. :lol: Ik heb weinig verstand van Ford ( ben eigenlijk een Chevy-man met een afwijking naar Mopar en dus nu ook naar Ford :)
De achteras moet ik ook nog bekijken want die schijnt wel belangrijk te zijn bij een motorwissel?? Ik kon in eerste instantie geen label op het differentieel vinden.

Als iemand wat info of tips weet wbt locaties van bloknummers,automaten, differentieels, of andere zaken waar ik wat aan heb.. please do ! :) :)

Ook zoek ik nog de locatie van de ingeslagen vincode. ik heb nm deel 1 van het papieren kenteken niet en daar staat de locatie op.

Ik wil deze Mustang gewoon goed rijdend maken en het gaat mij niet om het originele want ik weet hoe ik ben, ik kan mij niet echt binden aan een auto/motor en iets origineel te maken/houden gaat dan teveel geld kosten. En op deze manier kan je wat vaker projectjes aankopen :lol:

Grtz,
Osiris
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

Kan iemand mij vertellen watvoor velgen eronder zitten ?

Grtz,
Osiris
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door grandmaster n »

Ingeslagen VIN is iets europees, in Amerika kennen ze dat niet.
In Amerika zit het nummer achter het voorraam bestuurderskant, maar die telt hier niet.
In Nederland slaan ze op verschillende plaatsen het nummer in. Dat wordt idd zoeken......


gr
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

grandmaster n schreef: di 15 feb, 2022 13:12 Ingeslagen VIN is iets europees, in Amerika kennen ze dat niet.
In Amerika zit het nummer achter het voorraam bestuurderskant, maar die telt hier niet.
In Nederland slaan ze op verschillende plaatsen het nummer in. Dat wordt idd zoeken......


gr
Oke dan zal ik toch moeten gaan zoeken want dat is een van de eerste dingen die ze bij de RDW gaan controleren. Ik weet dat ze bij Chevrolet's vaak het nummer in de rechter chassisbalk net voor het voorwiel erin tikken/graveren. Ik nam aan dat bij Ford USA ook wel een bekende plaatst hadden.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Gearz »

Osiris1960 schreef: di 15 feb, 2022 10:25 Kan iemand mij vertellen watvoor velgen eronder zitten ?
14 of 15 inch American racing Chrome Modular of U.S. Wheel 97 Series Chrome Modular
Osiris1960 schreef: di 15 feb, 2022 09:43 Wbt die achterlichten, die vielen mij ook gelijk op en volgens mij heeft @grandmaster n gelijk dat het achterlichten van een Pontiac Firebird zijn. Ik zal ze een keer eruit halen om te kijken van welk jaar ze zijn.
Volgens mij staat bij alle GM voertuigen het bouwjaar in de buitenzijde van het "glas" van het achterlicht.

Osiris1960 schreef: di 15 feb, 2022 10:20 De achteras moet ik ook nog bekijken want die schijnt wel belangrijk te zijn bij een motorwissel?? Ik kon in eerste instantie geen label op het differentieel vinden.
Achteras hoef je je niet al te druk om te maken, van deze bouwjaren waren alle achterassen minimaal 8 inch of 9 inch.
Wel kan het zijn dat je een wat minder populaire overbrengingsratio hebt.

Osiris1960 schreef: di 15 feb, 2022 10:20 Als iemand wat info of tips weet wbt locaties van bloknummers,automaten, differentieels, of andere zaken waar ik wat aan heb.. please do ! :) :)

Ook zoek ik nog de locatie van de ingeslagen vincode. ik heb nm deel 1 van het papieren kenteken niet en daar staat de locatie op.
Bloknummer is lastig te zien maar staat boven/achter de startmotor. tevens staat op deze locatie (tussen twee meegegoten "schroefkopjes" ) de date code van het blok.

Aan het diff hoort af fabriek een axle tag te hangen waarvan af is te leiden welk diff er gemonteerd zit en welke ratio het (af fabriek) had.
Zo ook aan de automaatbak. De diverse cast/partnumbers op de bak zeggen iets over het bepaalde onderdeel waarop ze staan, niet zozeer over de transmissie als geheel. Soms zit er op het intake manifold ook nog een tag met motor info bevestigd onder de bout waarmee de bobine is bevestigd en tevens kun je er eentje vinden (Bucktag) aan de radiator core support onder de motorkap.

Rule of thumb is dat bij Fords uit bouwjaar '73 alle aan het bouwjaar gerelateerde delen qua onderdeel/casting-number beginnen met D2 of D3

D betekend "decade" 70's
2 of 3 betekend jaar 2 of 3.
D2 maakt dus '72, D3 '73 etc. etc.
In een dergelijk model en bouwjaar ligt het voor de hand dat onderdelen dus met dit nummer beginnen.

De VIN code is tevens ingeslagen onder het voorspatbord ter hoogte van de shock tower aan bestuurderszijde.
Wil je meer info aangaande codes, locaties etc. stuur mij dan een persoonlijk bericht.


Michel.


'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Als de auto in het verleden al een NL kenteken heeft gehad, dan zal er toch ergens zichtbaar een chassisnr ingeslagen moeten zijn.
Grote kans dat dit op 1 van de shocktowers in de motorruimte is gedaan.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

@Gearz en @1970TwisterSpecial

Bedankt voor deze info !!!
Ik ga morgen weer op zoek naar nummers :)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door peer »

Je kan ook even het kenteken invoeren op de RDW website daar staat "Plaats chassisnummer". Waarschijnlijk staat er 'niet geregistreerd' maar misschien staat er wel de plaats opgegeven ;)
Gebruikersavatar
Osiris1960
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 10 nov, 2017 20:09

Re: Project 1973 Mustang Hardtop.

Bericht door Osiris1960 »

peer schreef: wo 16 feb, 2022 09:31 Je kan ook even het kenteken invoeren op de RDW website daar staat "Plaats chassisnummer". Waarschijnlijk staat er 'niet geregistreerd' maar misschien staat er wel de plaats opgegeven ;)
Ik kan mijn kenteken niet invoeren omdat het een slapend kenteken was/is . De RDW heeft een tijd geleden het kentekenregister opgeschoond en als je een slapend kenteken had en niet reageerde op de brief van de RDW verloopt schijnbaar het kenteken. Ik heb gebeld met ze en zij konde alleen het kenteken en de vincode terug vinden. verder geen gegevens meer. zoals gewicht, aantal cilinders enz.... vandaar dat ik dus naar de RDW moet voor een keuring en dan hoop ik dat ik het oude kentekennummer krijg.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”