Auto polijsten en glass coating

Je hoeft geen account te hebben....gewoon je foto uploaden.......

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Ik ben trots op mijn auto, maar in de zon zie je overal zeer oppervlakkige poetskrasjes. Alles oppervlakkig en als de zon niet schijnt zie je het absoluut niet. Ik denk iedere keer: heb ik hem zo gekocht of heb ik dat zelf gedaan..........? (ik ga nooit naar een wasstraat)

Afijn, een paar weken terug ben ik de mogelijkheden eens gaan onderzoeken. Diverse forums, ook van andere merken, schermen vooral met het merk Commandant 5. Dat zou-een-soort autowas zijn die een topje van de bovenlaag afhaalt waardoor de oppervlakkige krasjes dus verdwijnen. Samen met zogeheten micro-vlies poetsdoekjes gekocht. Een klein stukje en behandeld, daarnaast een plakbandje zodat ik het verschil goed kon zien. Nou, het hielp helemaal NIETS. En dat terwijl er ook bv op Bol com een aantal goede reviews staan.

Dus: me verdiept in de bedrijven die polijsten en coatings aanbrengen. Maandag gebracht, en gisteren weer opgehaald. Wat een verademing. Dit glimt je tegemoet!

Afbeeldinganoniem foto uploaden
Laatst gewijzigd door keesie25 op wo 11 mei, 2022 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door grandmaster n »

Hi Kees,

Als je de volgende keer zelf wilt polijsten dan is het gebruik van een excentrische (dual-action) polijstmachine eigenlijk een vereiste. Met de hand gebeurt er idd weinig tot niets....
Voorbeeld van een polijstmachine: https://www.meguiars.nl/nieuws/meguiars ... polishers/ Maar er zijn er natuurlijk meer.

gr
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Dank je GM, ik zat daar ook eerst aan te denken, maar een goede machine kost dus 400 euro.......
Maar dan heb je de auto dus gepolijst, en dan moet er een 'ceramic shield' op, vergeten te vragen hoe ze dat aanbrengen. Gaat dat ook met zo'n machine? Ik denk het trouwens niet, maar ik zie werkelijk nergens dat ze op het zwarte kunststof of op de ramen of zo terecht gekomen zijn. Geen idee dus of ze dat ook allemaal hebben afgeplakt.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door peer »

Voor 1 keer kan je het beter door een prof laten doen. Met polijsten kan je ook je lak beschadigen en goede spullen zijn duur voor 1 keer te gebruiken.

Die coating breng je meestal aan net als wax met een doekje inwrijven laten drogen en uitpoetsen (sommige coatings hoef je nieteens uit te poetsen)
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Ik zei wel 400 euro voor zo'n machine, maar dat zag ik op de site die GM gaf. Beetje gegoogeld, en ze zijn er ook veel goedkoper.
Bij de coating zie je dus nergens dat hij er over heen gegaan is, of dat hij iets vergeten is (tot nu toe dan). Toen ik hem ophaalde en de foto's maakte in de hal met kunstlicht, was er wel een plek die wat doffer leek, maar nu, en dag later, is dat helemaal bijgetrokken en weg.
Gebruikersavatar
MarisGT
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 14 jan, 2018 12:20
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door MarisGT »

Zo Kees ziet Red Bull er even goed uit! Heel wat stralender zo..
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Ja leuk hè Marisca, je zei het al toen je een keer bij me was, en nu heb ik dat dus laten doen.
Gisteren geen zon, vandaag wel. Goed dus om alles nog eens na te lopen. Het werk is erg goed gedaan, en er zit 5 jaar garantie op.
Toch nog even 'kritisch': niet ALLE krasjes zijn weg hoor, maar dan ben je een pietlut..........en ik weet niet hoe lang dit goed blijft. Kijk, er zit wel 5 jaar garantie op, maar wat betekent dat als hij over b.v. 4 jaar weer vol krassen zit...........het bedrijf kon daar ook niet echt een antwoord op geven. We zullen zien.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door peer »

Een keramische coating is eigenlijk niet heel veel meer dan een extra laag clearcoat/blanke lak die vrij goed aan te brengen is en vrij vergevend is.
Als je een auto met swirls/waskrassen over zou spuiten met een nieuwe laag blanke lak dan zijn ook (bijna) alle krassen weg. Tenzij ze net te diep waren en de basecoate geraakt hebben.

De garantie is vaak dat het blijft zitten maar niet dat het krasbestendig is. Dat is nummer 1 van de meest voorkomende misverstanden (ondanks wat allerlei verkopers zullen beweren) https://www.staatdetailing.nl/6-misvers ... -coatings/. Net als dat je krassen minder snel ziet op een auto met 3 clearcoats vs 2 clearcoats geeft dit een extra laagje en zie je het minder snel. Maar ik garandeer je dat als je elke week door de wasstraat gaat dat volgend jaar zomer je gewoon swirls hebt. En daar geven ze dan geen garantie op.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door grandmaster n »

keesie25 schreef: wo 11 mei, 2022 19:35 ...Ik zei wel 400 euro voor zo'n machine, maar dat zag ik op de site die GM gaf. Beetje gegoogeld, en ze zijn er ook veel goedkoper. ..
Klopt hoor, ik zelf heb een DAP 500 kit gekocht. was iets van 150 eurio en werkt (nog steeds) prima.
En helemaal krasloos is Utopie wat Peer al zegt.

gr
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door grandmaster n »

en hier nog hoe je keramische coating aanbrengt:
https://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl ... verdampen.

gr
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Nou, ik heb alles wat jullie opgaven doorgelezen. Een 'bevestiging' van wat ik al eerder hoorde: NOOIT door de wasstraat.
Deed ik toch al nooit, ook nooit gedaan met auto's die ik vroeger had.
Voorlopig ben ik tevreden met het resultaat. Keken de mensen die langs kwamen vroeger al, nu kijken ze nog wat langer, haha.
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door grandmaster n »

:ok:

gr
jhboss302
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 dec, 2021 09:22

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door jhboss302 »

Beste Kees,

Ik zal even een beschrijving geven betreft krasjes in de lak en hoe daar mee om te gaan, swirls/krasjes kunnen door allerlei dingen komen, de meest voorkomende typische wasstraat krassen zijn veel voorkomend, maar ook met de hand wassen kan je krassen maken, ook door allerlei andere elementen die in de lucht zitten, daarbij is het ook van toepassing wat voor lak je hebt, heb je een harde of zachte lak, in een zachte lak zal je veel eerder krasjes zien dan een harde lak.

voordeel van een zachte lak is dan weer wel dat je niet veel moeite hoeft te doen om krasjes eruit te polijsten, nu ik al op het volgende onderwerp het polijsten van de lak, grof gezegd ga je gewoon heel lichtjes schuren, je schuurt de lak zodanig dat er microscopisch gezien geen scherpe randjes meer in de lak zitten daardoor is de lichtinval anders en ga je met het blote oog een krasje niet meer zien, soms zit een krasje te diep voor een polijst machine dan kan je nog grover te werk gaan met wetsanden etc, maar lak is niet oneindig natuurlijk, van te voren lakdikte opmeten is altijd een must bij mij, zo weet je waar je mee kan werken, ook het uitproberen van verschillende polijstmiddelen en pads is een vereiste omdat je dan kan zien welke het beste resultaat oplevert, inmiddels 1, 2 of meerdere stappen gepolijst (van krassen reduceren naar meer glansopbouwen) dan is de lak op dat moment helemaal perefec. om deze perfectie te behouden zijn meerdere opties beschikbaar ter verzegeling; met polijsten moet je blij zijn als je al 90% haalt met krassen verwijderen!

De beste zijn keramische en glascoatings (veelal als verzamelnaam gebruikt maar er zit verschil in tussen die 2!) keramische is bijv een lasverbinding en rekt mee met de warmte/krimp uitzet van je wagen een glascoating is een lijmverbinding en kan sneller crystalliseren (standtijd)
Coatings zijn maar een paar micron dik en qua hardheid tot 3x harder dan blanke lak echter door schurend effect van bijv. een wasstraat en de heftige niet ph neutrale chemicalien die ze gebruiken lost een coating in no time op!

Ik heb mijn boss 302 uit 1970 gepolijst en was een echte 'pain in the ass' lakdiktes kwamen heel bedrogen uit waar ik op sommige plekken geen ruimte had om te schuren waren andere delen over gespoten en 10x zo dik! ook vanwege de zachte unilak en single stage paint was het soms vervelend om mee te werken omdat je heel snel krasjes creeert! al met al is de auto verschrikkelijk opgeknapt! en staat die in 3 lagen coating

mvg, Joey
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door keesie25 »

Bedankt voor je zeer uitgebreide verslag Joey. Je hebt er duidelijk verstand van, en daar hebben mensen wat aan.

Geloof het of niet, hoewel de auto er een maand geleden goed uit zag, zag en zie je gewoon de krasjes weer komen. Daarom ben ik gisteren weer naar het bedrijf geweest, om hem te laten zien. Twee man er om heen en kijken(buiten dus). Ze vonden dat hij er erg goed uit zag, en toen...................begon de zon te schijnen. ze schrokken er van hoe dat kan binnen een maand: veel krasjes.

Ik zag dat natuurlijk al eerder en dacht: WANNEER ga ik terug om het te laten zien. U haalt hem zeker door de wasstraat....? NEE, nooit gedaan. En een week gewacht voordat u hem ging wassen? JA. JA, in mijn vorige auto's zaten ook poetskrassen, maar de kleur, de kwaliteit, altijd dezelfde wasprocedure, geen idee, maar toen had ik dit probleem niet of was het minder zichtbaar.

Er was ook bij hen nog nooit iemand terug geweest met dit probleem. En wat als de zon net niet geschenen had gisteren? Dan zie je het dus echt niet!

Ik moet de auto volgende maand weer twee dagen naar ze terugbrengen, en dan doen ze de procedure opnieuw. Onder garantie dus. Wat er ook daarna gebeurt, daarna breng ik hem niet meer terug, want dat heeft dan geen zin. Ik ben er van overtuigd dat die krasjes er binnen een maand WEER in zitten.......
jhboss302
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 dec, 2021 09:22

Re: Auto polijsten en glass coating

Bericht door jhboss302 »

Graag gedaan.

Gelukkig dat ze het oplossen, middels een scangrip multimatch lamp kun je het ook detecteren is net zo of feller dan zonlicht, bij ophalen vraag of ze zo'n lamp hebben en of ze die er op kunnen laten schijnen, lijkt mij ook dat een beetje prof detail bedrijf zo'n lamp heeft.

Als er dus opnieuw gepolijst gaat worden gaat er ook een nieuwe coating overheen, mijn advies is altijd 24 uur geen water en een week niet wassen met welke vorm van chemicalien dan ook (vogelpoep etc moet je natuurlijk wel verwijderen) maar dan zou ik alsnog naar een wasbox rijden om dit eraf te spuiten.

Nu hoop je natuurlijk geen krassen meer te krijgen na de behandeling, je hebt natuurlijk kans dat je een zeer zachte lak heb en er snel dingen op gaat zien, middels wrijving zullen de krassen ontstaan, dit wil je dan zoveel mogelijk vermijden
- zorg er voor met handwassen dat je overdreven veel sop pakt voor goede lubricatie (werk met ph neutrale shampoo)
- zorg dat je washandschoen schoon is (aub geen spons of andere dingen gebruiken) pleur deze na het wassen ook in de wasmachine
- werk van boven naar onder dus eerst het dak motorkap en dan naar beneden zo zorg je niet voor kruisbesmetting met vervuiling
- tip gebruik 2 emmers met grid guards en meerdere washandschoenen.

Eenmaal gewassen ga je naar het droog gedeelte, indien je met kalkwater was moet je hem wel afdrogen natuurlijk, droog blazen zal je niet gaan lukken aangezien water relatief snel opdroogt en de kalkmineralen al aan het freten zijn. ik raad je dan ook aan om naar een wasbox te gaan met osmose water.

maar dan is je wagen nog steeds zeiknat, wat je kan doen is een bladblazer meenemen op accu en daarmee grote delen schoonblazen dit scheelt natuurlijk weer wrijving op je lak, of je koopt een bigboy blower kan je ook alles mee droogblazen.

kortom krasjes hou je helaas niet tegen maar dit zijn iin ieders geval stappen om het flink te verminderen

Succes en ben benieuwd naar het resultaat
Plaats reactie

Terug naar “Show je Mustang of Ford hier.....”