Piep vanuit motorruimte

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Gearz »

Versleten distributor shaft bushing (in de verdeler) geeft zo'n zelfde irritante geluidje, wellicht de verdeler even er uit trekken om te checken, of even kijken hoeveel speling er op de shaft zit.
Kan ook nog dat er ooit een verkeerd type tandwiel geplaatst is i.c.m. de nokkenas, deze kan dan letterlijk worden opgevreten.
Dit soort geluid verplaatst zich gemakkelijk door een blok, dus vaak lastig exact te pin-pointen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef: do 08 jun, 2023 22:31 Versleten distributor shaft bushing (in de verdeler) geeft zo'n zelfde irritante geluidje, wellicht de verdeler even er uit trekken om te checken, of even kijken hoeveel speling er op de shaft zit.
Kan ook nog dat er ooit een verkeerd type tandwiel geplaatst is i.c.m. de nokkenas, deze kan dan letterlijk worden opgevreten.
Dit soort geluid verplaatst zich gemakkelijk door een blok, dus vaak lastig exact te pin-pointen.

Michel.
Bedankt Michel. Ik voeg het toe aan het lijstje voor de garage.
Maar het geluid begint pas na opwarmen van de auto na een paar minuten. Kan het dit dan nog steeds zijn?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Ik ga dit weekend even de olie eraf laten en checken. Als daar niet te veel “glitter” in te vinden is doe ik er meteen nieuwe in van Eurol of Castrol. Ook zal ik de verdeler er even uit halen en checken, dat is een goede tip! Ik laat wel even weten hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

richard66coupe schreef: vr 09 jun, 2023 12:10 Ik ga dit weekend even de olie eraf laten en checken. Als daar niet te veel “glitter” in te vinden is doe ik er meteen nieuwe in van Eurol of Castrol. Ook zal ik de verdeler er even uit halen en checken, dat is een goede tip! Ik laat wel even weten hoe het afloopt.
Ben benieuwd. Succes! Vergeet je oliefilter niet even open te zagen en er goed in te kijken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Nou, ik ben even bezig geweest afgelopen zaterdag.
De olie zag er eigenlijk wel goed uit. Vrijwel geen metaal deeltjes in de pan en ook niet in het oliefilter.
Deze moet je trouwens niet open zagen maar de bovenrand omvouwen zie deze link:
https://www.youtube.com/watch?v=zrH92W6ODy4

Ook heb ik heb ik nog even de klepdeksel verwijdert en de tuimelaars losgehaald van de lifters waar het geluid weg komt. Het enige dat me opviel is dat de vork iets tegen de lifter aan hing maar vraag me af of dat het kan zijn. De preload was nog steeds 3/4 slag en met de endoscoop was niks te zien. Zo zit dat bij mij ongeveer:
[https://www.onallcylinders.com/wp-conte ... ne-289.jpg

Uiteindelijk heb ik nieuwe olie erin gedaan. Toch maar Castrol 20W50 gedaan omdat ik hier nog wat van had en hij destijds daar ook mooi op liep.
Het verdeler tandwiel en lager heb ik ook nog even gecheckt en zag er goed uit. Omdat ie er toch uit lag maar even de nieuwe olie rondgepompt en gekeken of het goed naar boven kwam en hier ook niks aparts te zien.
Toen ik hem startte was ie eerst mooi rustig. Na 5 minuutjes draaien ben ik even weggereden en toen kwam het geluidje toch weer op. Alleen lang niet zo heftig als met die Kroon olie.
Ook na wat meer kilometers was het geluid er wel iets maar lang niet zo aanwezig. Het lijkt wel of het ook steeds minder wordt naarmate hij warmer is.
Conclusie: Bij mij komt er geen Kroon olie meer in en ik ga het nog even aankijken hoe het ontwikkelt. Is het helemaal de oorzaak, dat zal wellicht ook niet maar je weet gewoon niet wat er in olie zit. De kans is aanwezig dat ie niet meer piept met andere olie omdat er bijv. iets meer zink in zit. Dit is vooral bij de oudere niet-roller nokkenassen van belang om de lifters te laten draaien.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Bedankt voor de update Richard. Bij mij wordt het niet minder als hij warmer wordt. Komt de piep (zodra hij warm is en even heeft gelopen) dan gaat hij ook niet meer weg.

Ik heb er sinds het begin (3 jaar) Kroon 20W-50 in zitten en pas nu na de oliewissel iets gemerkt. Daarom relateer ik het niet direct aan die olie, maar je weet het nooit.

Ze zoeken nog maar even verder bij mij. Ik hoop eindelijk weer iets te horen komende week.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Goed nieuws Richard dat er bij jou beweging in zit de goede richting op.
Gewoon eerst eens een hoop kilometers maken en je olie in de garen houden op metalic vorming.
Ik denk dat het wel goed komt.
Nu kijken of dat bij andere ook helpt.
Bedankt! :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Dakloos »

Ben erg benieuwd want ik gebruik ook Kroon olie....
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Update van mijn kant:

Ze hebben vandaag opnieuw met open kleppendeksels gekeken en geluisterd, maar niets vreemds gezien. Ook de tuimelaars (?) los en vast gedraaid met lopende motor, maar geen verschil in geluid te merken.

Benzinepomp ook nog gecheckt, is het ook niet. Geluid komt echt vanuit de achterkant (passagierszijde vooral).

Morgen gaan ze de Kroon olie vervangen, omdat het toch wel erg toevallig is (2,5 jaar gereden en niets gehoord, en na de oliewissel die piep). Ze gooien er weer 20W-50 in van een ander merk en een flesje Lucas Oil Stabilizer, kan toch geen kwaad.

Is dat het niet, dan weten we het niet meer. Evt. lifters eerst bekijken (lullig, want inlaatspruitstukpakking hadden ze net vervangen vanwege mogelijk valse lucht).

Is dat het ook niet, dan vrees ik dat mogelijk een (gedeeltelijke) revisie de enige laatste optie is?

Wie het weet mag het zeggen…
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Ander merk olie en Lucas additief geprobeerd, maar geen succes. Piep leek iets langer weg te blijven, maar kwam alsnog en geluid blijft hetzelfde.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Big_fun_58 »

Dan zou ik het eerst eens laten rusten en eens 1000 km gaan rijden. Kijken of het weggaat.
Als het iets ernstig is dan had je allang ergens een spoortje of aanwijzing gevonden.
Moeilijk, maar wat moet je anders? Je motor reviseren voor duizenden Euro's terwijl er 0 garantie is dat het probleem weggaat?
Sterkte bij je keuze. :o
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door richard66coupe »

Erg jammer dat er niet iets naar boven is gekomen en dat de nieuwe olie niet heeft gewerkt.
Wellicht dat je er nog even wat kilometers op moet zetten(paar keer koud/warm maken). Hoe zag jouw "oude" olie en filter eruit?

Toen ik die Kroon olie had werd ie steeds lawaaiiger en de piep steeds feller naarmate hij warmer werd. Met Castrol is dat niet het geval. Als je het niet weet valt het nu niet meer echt op maar ik houd het wel in de gaten. Mijn blok is wel anders qua klepbediening (roller lifters) dus kan je eigenlijk ook niet helemaal vergelijken.

Het beste zou wellicht zijn om de inlaat er wederom af te trekken en alle lifters te controleren. Bij mijn vorige 289 had ik ook 1 lifter die iets een platte kant had. Daardoor draaide hij niet bij lage toerentallen(dit zie je aan de stoterstangen bij draaiende motor). Ik kan me niet herinneren dat dit een geluid gaf maar zoiets kan het natuurlijk wel zijn.

Ik zou er denk ik nog even wat kilometers opzetten zoals Jan ook aangeeft.
Succes met de volgende stappen.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef: do 15 jun, 2023 20:49 Dan zou ik het eerst eens laten rusten en eens 1000 km gaan rijden. Kijken of het weggaat.
Als het iets ernstig is dan had je allang ergens een spoortje of aanwijzing gevonden.
Moeilijk, maar wat moet je anders? Je motor reviseren voor duizenden Euro's terwijl er 0 garantie is dat het probleem weggaat?
Sterkte bij je keuze. :o
Ja dat is een optie, alleen kun je met doorrijden misschien meer schade aanrichten aan andere delen, als het echt mis gaat?

Daarnaast, als je je motor laat reviseren, dan zou het probleem toch sowieso weg moeten zijn, met allemaal nieuwe onderdelen?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door saf1908 »

richard66coupe schreef: do 15 jun, 2023 21:03 Erg jammer dat er niet iets naar boven is gekomen en dat de nieuwe olie niet heeft gewerkt.
Wellicht dat je er nog even wat kilometers op moet zetten(paar keer koud/warm maken). Hoe zag jouw "oude" olie en filter eruit?
Het is idd een gebed zonder eind. En de garagerekening inmiddels ook. :(

Mijn oude olie zag er een paar weken terug goed uit. Toen piepte hij nog niet (nooit gedaan sinds aanschaf 3 jaar geleden), de olie zag er goed uit en dus heb ik de filter weggegooid zonder open te zagen.

De olie die ze er dus nu uit hebben gehaald was dus praktisch nieuw, hooguit 100 km mee gereden.
Laatst gewijzigd door saf1908 op vr 16 jun, 2023 05:37, 1 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Piep vanuit motorruimte

Bericht door Dakloos »

Balen allemaal zeg! Wat ik zo raar blijf vinden is dat er voor de oliewissel niets aan de hand was :? .
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”