Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

Betreft: mustang 65 - c4 automatische transmissie

Hoi allen,

Wanneer ik de auto in drive zet, kom ik niet vooruit, maar als ik hem in reverse zet dan rijdt hij prima achteruit zonder problemen.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Mvg, Aron
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door edgar »

Hoe is het oliepeil van de automaatbak?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

edgar schreef: ma 14 aug, 2023 21:13 Hoe is het oliepeil van de automaatbak?
Het oliepeil staat net iets boven F ( full dus )
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in

Bericht door edgar »

Met draaiende motor gepeild en bak eerst door alle versnellingen gehaald?

Is het van de ene op de andere dag opgetreden?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in

Bericht door Arondg »

edgar schreef: ma 14 aug, 2023 22:28 Met draaiende motor gepeild en bak eerst door alle versnellingen gehaald?

Is het van de ene op de andere dag opgetreden?
Klopt, met draaiende motor gepeild en door alle versnellingen gehaald. De auto heeft 13 jaar stilgestaan en is zo goed als klaar met de restauratie.
Ik heb zojuist alle transmissie olie eruit gehaald en ga deze vanmiddag verversen. Mocht dat niet werken vermoed ik dat de koppeloverbrenging niet goed meer werkt.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door sjirafje »

Maakt het verschil of je de bak eerst warm laat worden? Maakt het verschil of de automaat in grote punt of kleine punt zet?
Gaat hij ook niet rijden bij meer gas geven?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

sjirafje schreef: di 15 aug, 2023 11:34 Maakt het verschil of je de bak eerst warm laat worden? Maakt het verschil of de automaat in grote punt of kleine punt zet?
Gaat hij ook niet rijden bij meer gas geven?
Maakt geen verschil als ik hem eerst warm laat worden en maakt ook geen verschil als ik hem in de kleine punt, grote punt of low gear zet.

Heel af en toe komt de auto vooruit als ik rond de 3000-4000 rpm gas geef.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door sjirafje »

Probeer voor je de olie ververst eerst even de rembanden af te stellen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Mocht dat niet helpen dan denk ik dat een (of meerdere) interne afdichten niet meer goed werken.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

sjirafje schreef: di 15 aug, 2023 11:45 Probeer voor je de olie ververst eerst even de rembanden af te stellen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Mocht dat niet helpen dan denk ik dat een (of meerdere) interne afdichten niet meer goed werken.
Ga ik doen! Dat had ik namelijk nog niet gedaan
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

Ik heb de remband voor goed afgesteld. Draaien tot hij op 13.55 newton meter klikt en dan 1 3/4 slag terug draaien.
Daarna heb ik er 3 liter ATF olie in gegooid, de auto gestart en daarna met nog eens 4 liter op peil gebracht.

Alle olie is dus ververst, het filter en carterpan zijn eruit gehaald en schoongemaakt en de remband voor is afgesteld.

Ik heb daarna weer geprobeerd om te rijden maar in het kleine bolletje, grote bolletje of L kom ik nog steeds niet vooruit. En Reverse doet het nog wel perfect.

Ook als ik hem in reverse zet voel ik dat de bak schakelt en dat ik gelijk koppel. In in drive voel ik niet dat hij schakelt.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Big_fun_58 »

Als je wagen 13 jaar stilgestaan heeft dan kan het net zo makkelijk dat er een schuifklep in het kleppenblok vast zit.
Als je olie die eruit kwam er mooi rood uitziet en niet verbrand ruikt dan kan dit wel eens de oorzaak zijn.
Als je nauwkeurig kan werken dan kan je het zelf doen. Ventielblok er onderuit halen. Ventielen er één voor één uit halen (netjes de veren in de goede richting en op de goede plaats op een stuk keukenpapier neerleggen!). Vooraf en tijdens het demonteren veel foto's maken helpt ook voor het geval dat je twijfelt hoe het zat. Dan elk ventiel (even!) in een boormachine laten draaien met een 1000 of 2000 schuurpapiertje langs het loopvlak (kanten scherp houden!), schoonmaken en terugzetten. Ventielen blok zelf NIET schuren.
Is te doen. :D
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

Ik heb de keuze gemaakt om de transmissie en de koppelomvormer te laten reviseren. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties !! :D

Gr. Aron
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door sjirafje »

Ik weet niet of je al een bedrijf hebt uitgekozen maar mijn advies is om het in elk geval niet bij Bleijlevens te laten doen. Ik heb daar mijn bak laten reviseren en heb daar, ondanks dat ik hun alle kans heb gegeven, erg slechte ervaringen mee. Ook is die Bovag garantie daar helaas een wassen neus.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Arondg
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 30 jun, 2023 23:10

Re: Auto rijdt niet in drive maar wel in reverse

Bericht door Arondg »

sjirafje schreef: vr 18 aug, 2023 11:40 Ik weet niet of je al een bedrijf hebt uitgekozen maar mijn advies is om het in elk geval niet bij Bleijlevens te laten doen. Ik heb daar mijn bak laten reviseren en heb daar, ondanks dat ik hun alle kans heb gegeven, erg slechte ervaringen mee. Ook is die Bovag garantie daar helaas een wassen neus.
Bedankt voor je advies. Ik heb gekozen voor CRV (converter revisie veenendaal). Ik heb zojuist mijn transmissie met koppelomvormer daar afgeleverd.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”