Chroom verboden in 2024

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Chroom verboden in 2024

Bericht door Dakloos »

van de KNAC site:

Chroom mogelijk al in 2024 verboden

De Europese Unie overweegt om al in 2024 het gebruik van chroom te verbieden. Bij de productie van chroomcoatings ontstaan namelijk zeer giftige stoffen. Deze zouden tot 500 keer schadelijker zijn dan dieseluitlaatgassen en bovendien kankerverwekkend.

In de praktijk zou dat betekenen dat verchroomde carrosseriedelen zouden moeten verdwijnen. Bij de meeste moderne auto’s is het chroomkleurige versiersel meestal gewoon gemaakt van kunststof. En daar wordt dan een laagje in chroomkleur op aangebracht. Als dat ook echt chroom is, zal dat eveneens onder het verbod vallen. Er bestaat ook chroom-effect verf die niet giftig is.

Een groter probleem doet zich voor bij de restauratie van klassieke auto’s waarvan de verchroomde delen hun glans hebben verloren. Het opnieuw laten verchromen in de EU zal dan straks niet meer toegestaan zijn. Of ook het laten verchromen buiten de EU straks verboden wordt, is nog niet duidelijk.

Overigens wordt niet alleen de autoindustrie getroffen door het chroomverbod. Ook in de sanitairsector wordt veel chroom toegepast.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Chroom verboden in 2024

Bericht door saf1908 »

Gouden tijden voor de bedrijven in Oost-Europa zijn dus aanstaande…

Wel weer typisch dat de “cancelcultuur” van de drammers van deze wereld weer meteen resulteert in een verbod.

Volgens mij zou er ook een tussenweg mogelijk moeten zijn door goede (afzuigings/filter)techniek.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Chroom verboden in 2024

Bericht door sjirafje »

saf1908 schreef: do 24 aug, 2023 22:28 [...]
Volgens mij zou er ook een tussenweg mogelijk moeten zijn door goede (afzuigings/filter)techniek.
Dat was ook mijn eerste gedachte, waarom verbieden in plaats van regels over de verwerking en van het materiaal en de stoffen die daar bij vrij komen?

Ik bedoel het zijn geen grote chemische bedrijven die bij overtredingen toch niet beboet worden. Dit zijn relatief kleine bedrijfjes die gewoon onaangekondigd inspecteurs op de stoep hebben staan.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”