Ford op sterven na dood??? en de Mustang dan...??

Plaats hier foto's van wel heel erg mooi gerestaureerde Mustangs en Fords

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Ford op sterven na dood??? en de Mustang dan...??

Bericht door 78ghiaT5 »

net gelezen:

Dreigend faillissement voor Ford

Ford is op sterven na dood. De Amerikaanse autofabrikant boekte vorig jaar een recordverlies. Fabrieken worden gesloten en banen worden geschrapt. Alleen een nieuw succesvol model zou het tij kunnen keren, maar dat lijkt voorlopig niet van de band te rollen. Is Ford nog wel te redden?

In 2005 werd nog 1,4 miljard dollar winst gemaakt. Maar Ford boekte over 2006 een verlies van 12,7 miljard dollar. De omzet daalde van 176,9 naar 160,1 miljard dollar. In het laatste kwartaal van dat jaar werd daarom de Amerikaanse productie beperkt met 22 procent. De omzet daalde daarop met 8 procent. Het probleem ligt vooral bij de fabrieken in Noord-Amerika.
Nu sluit Ford vóór 2008 minstens zestien fabrieken, waardoor 45.000 mensen hun baan verliezen. Voor de afvloeiingsregelingen van dit personeel heeft het autoconcern 486 miljoen dollar opzij moeten leggen. De 'oprotpremie' voor één persoon kan oplopen tot 140.000 dollar.


Oorzaken
Hoe komt het, dat het moederconcern van merken als Landrover, Jaguar, Volvo en Mazda zich ineens gevaarlijk dicht bij de afgrond bevindt? Ten eerste doen de concurrerende - met name Japanse - autofabrikanten steeds betere zaken. Pick-ups en terreinwagens waren de laatste jaren de grote troef van Ford. Deze voertuigen waren jaarlijks goed voor 62 procent van de totale verkoop in de Verenigde Staten. Maar Amerikanen zijn onderhand uitgekeken op de grote, gulzig drinkende SUV. De olieprijzen zijn fors gestegen en daarmee ook de brandstofprijzen, en dus kiest de automobilist tegenwoordig vaak liever voor een zuiniger wagen. De vraag is, waarom de marketeers van Ford deze verschuiving niet hebben opgemerkt. Of waarom de bobo's de veranderende smaak van de klant willens en wetens hebben genegeerd.

Volgens Ford zijn de verliezen voornamelijk te wijten aan herstructureringskosten. Er moet namelijk 'ineens' fors gereorganiseerd worden. Heeft Ford liggen slapen en is te laat wakker geworden? Ook als het lekker gaat met een bedrijf is het verstandig om vernieuwingen en maatregelen door te voeren om efficiënter te werken. Fabrikanten in Europa en Azië hebben hierdoor de laatste jaren een inhaalslag kunnen maken.

Er is bovendien teveel gewed op één paard. De autobouwer, die ruim honderd jaar geleden groot werd met de lancering van de T-Ford, teerde daarna op het succes van eenlingen zoals de Customline (1949), de Mustang (1964), de Taurus (1985) en de Explorer (1990). Het is jammer dat er niet meer ijzers in het vuur lagen.


Redding
Kan de in september 2006 aangetreden Alan Mulally nog redding bieden? De topmanager, die Boeing op de rails wist te houden, verwacht dat Ford vanaf 2009 weer winstgevend zal zijn. Dat mag Ford hopen, want anders is het echt gedaan met het autoconcern. Er is 23 miljard euro geleend voor de herstructurering. Meer lenen zit er niet in. Mulally heeft gezegd, dat tot 2009 nog 17 miljard euro verloren zal gaan. Dan blijft er weinig over voor eventuele rode cijfers in 2009.

Alleen een nieuw succes in de showrooms kan Ford nu nog redden. De Edge en de Fairlane staan in de startblokken, maar deze wagens zijn weinig vernieuwend en werden lauw ontvangen door de autopers. Naar de tekentafels dan maar? Dat is te laat. Een model dat vanaf 2009 zou kunnen schitteren zou vorig jaar al ontworpen moeten zijn. Misschien krijgen we binnenkort de eerste spyshots te zien van de ultieme Ford? De kans is groter dat er een samenwerking komt tussen Ford en Toyota. Naar verluidt zijn de besprekingen in de achterkamertjes al in volle gang.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Mustanghenkie
Berichten: 1230
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 00:12
Locatie: Joure

Bericht door Mustanghenkie »

Vergeet de perikelen omtrent de Mustang naam niet, Harry. Terwijl Ford halstarrig probeerd de naam Mustang te beschermen halen ze de hobby straks behoorlijk onderuit, en daarmee een flink portie potentiele klanten om straks een doorstart te maken. Over een paar jaar kunnen we waarschijnlijk de Toyota Mustang kopen met naar keuze een 1.6 viercilinder of 2.0 V6. Allicht komt er ook een 1.9 D :cry:
Wellicht worden deze "excoten" geintroduceerd tijdens het vijftig jarig bestaan. :wallb:
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

over de rechten op die naam zeuren ze (en terecht) al maanden in de Mustang Monthly. Ford lijkt wel een stel sukkels bij elkaar! over Toyota: kunnen ze de oude Celica weer van stal halen. Is toch een 'kopie' van de Mustang. ervaring heeft de te komen combinatie dus.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 383
Lid geworden op: di 06 dec, 2005 12:05
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Bericht door Blizzard »

Het was al lange tijd duidelijk dat het zeer slecht gaat met Ford. De reden dat schulden zo hoog kunnen oplopen is dezelfde als waarom die fan GM zo hoog hebben kunnen oplopen. Gaat Ford failliet dan verliezen niet alleen tienduizenden mensen hun baan bij Ford maar ook bij leveranciers. Veel leveranciers en banken hebben enorm veel geld bij Ford uitstaan, ze ondernemen geen actie omdat ze dan naar alle waarschijnlijkheid kunnen fluiten naar hun geld. Daarbij zal dit ook zijn weerslag hebben op de economie in de VS en die vinden ze erg belangrijk.

Toyota is veel efficienter dan de twee Amerikaanse giganten en ze bouwen beter auto's. Ford en GM waren heer en meester bij de trucks, toyota is zelfs in dat segment een rijzende ster. Nu gaat toyota ook nog eens mee doen aan de nascar, een klasse waar tot noch toe alleen amerikaanse fabrikanten hun kunsten vertoonden. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen maar ik vrees dat Ford en GM niet eeuwig een hand boven het hoofd kan worden gehouden.

Sjoerd
"It is easy to kill someone with a slash of a sword. It is hard to be impossible for others to cut down"
- Yagyu Munenori
Gebruikersavatar
Ratrod
Berichten: 2369
Lid geworden op: di 03 jan, 2006 19:23
Locatie: Middle of Nowhere, Friesland

Bericht door Ratrod »

Toch, het misschien heiligschennis, zou ik wel iets voelen voor een Shelby Toyota Supra.

Maar ik zou eerder in een Chevrolet of Chrysler Mustang rijden dan in een Toyota Mustang.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gebruikersavatar
Mustanghenkie
Berichten: 1230
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 00:12
Locatie: Joure

Bericht door Mustanghenkie »

Als we dan gekke dingen gaan noemen als Toyota Mustang, Chrysler Mustang etc dan kan ik ook wel mijn voorkeur uitspreken zonder in dit geval geroyeerd te worden op zowel het forum als TMCN. Doe mij dan maar een Dodge Challenger
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
Gebruikersavatar
1970MustangL6
Berichten: 403
Lid geworden op: di 14 feb, 2006 21:54
Locatie: Bladel

Bericht door 1970MustangL6 »

Inderdaad Mustanghenkie,

Ik hoef ook geen halve jappen wagen te hebben, dan stap ik ook over op Dodge.
Bart


"What's so nice about driving a Mustang?" Is a question for the one who will never know.
Gebruikersavatar
Marchel
Berichten: 745
Lid geworden op: di 11 jul, 2006 13:16
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Marchel »

Tja... het gaat slecht met Ford. Als ware USA-car fans willen we natuurlijk niet dat er een Japanse Mustang komt. Maar is Toyota zo Japans? Toyota heeft fabrieken over de hele wereld staan en zelfs het best verkochte model in de USA is een Toyota.
Hoe komt dit?? Volgens mij is kwaliteit het sleutel-woord! Dat levert Ford nu eenmaal niet (niet op het niveau van Toyota).

Er word intussen ook over gesproken dat Mustang een eigen merk zou worden.... wellicht een manier om de Mustang los te weken van het imago van Ford, of het mogelijk te maken dit losse merk te verkopen of juist te behouden..... we zullen af moeten wachten wat de toekomst Ford (en ons) brengt.

Naar mijn mening zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. De amirikaanse economie is te afhankelijk van Ford en GM. Deze bedrijven laten ze dus niet falliet gaan.

Greetz Marchel
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5537
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Ach, er wordt al gesproken van de splitsing van Daimler-Chrysler,
omdat de Amerikaanse tak ernorm verlies lijdt.
Iemand nog een paar stuivers verstopt in een oude sok ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gebruikersavatar
Ratrod
Berichten: 2369
Lid geworden op: di 03 jan, 2006 19:23
Locatie: Middle of Nowhere, Friesland

Bericht door Ratrod »

Het zal vast niet zo'n vaart lopen dat Ford ophoudt te bestaan.

De cijfers liegen echter niet. Ford zal toch eens moeten kijken wat ze kunnen doen om klanten te trekken. Daarvoor zullen ze toch auto's moeten maken die klanten aanspreken én van goede kwaliteit zijn.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Gebruikersavatar
1970MustangL6
Berichten: 403
Lid geworden op: di 14 feb, 2006 21:54
Locatie: Bladel

Bericht door 1970MustangL6 »

En voor een goede prijs... Anders houd het ook op
Bart


"What's so nice about driving a Mustang?" Is a question for the one who will never know.
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

ze moeten gewoon weer een leuk sportief model maken dat inslaat als een bom, net als toen met de Mustang. een auto waarin iedereen zich goed voelt. daarbij zou ik iets trendsettends doen: een auto op heel schone brandstof met voldoende power. en dat dan weer op een klassieke manier in de markt zetten, net zoals ze dat in 1964 deden. men kan het succes van een reclamecampagne van 'back then' toch niet vergeten zijn?

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Mustang Den Haag
Berichten: 4071
Lid geworden op: di 19 apr, 2005 15:08

Bericht door Mustang Den Haag »

Stuur maar een mail naar ford met je idee ???

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Bericht door Ando »

Als ze nu weer 'original tooling' onderdelen voor de oude (Mustang) modellen gaan maken.... is volgens mij goed geld in te verdienen.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Bericht door 78ghiaT5 »

of repro-Mustangs als kitcars gaan verkopen om aan de enorme vraag naar oude Mustangs te voldoen.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Plaats reactie

Terug naar “Mustangs en Fords”