Montage leidingen stuurbekrachtiging 68 Fastback 289
Moderator: Shelby GT-H
Montage leidingen stuurbekrachtiging 68 Fastback 289
Mijn probleem is het volgende : mijn Mustang komt uit de VS. Volledige restauratie gehad en waarschijnlijk amper gereden sindsdien. Dus hier en daar nog wat bugs die boven water komen, meestal details. 1 probleem echter is heel erg vervelend : 3 keer al is één van de leidingen van de stuurbekrachtiging doorgebrand en dus beginnen lekken door het onstane gat. Die leiding raakt bij volle stuur uitslag tegen de uitlaatcollectoren (289 Hi-Po's) die lager komen dan originele.
De leiding die het begeeft vertrekt van de servopomp en loopt naar achter, eerst een stuk horizontaal om vervolgens naar beneden te duiken waarbij die dus heel dicht komt van de uitlaatcollector.
De andere leiding loopt van de servopomp loodrecht naar beneden (richting oliefilter) om dan pas naar achter te lopen.
Ik vraag mij nu af of de juiste leiding is gebruikt en of het niet de bedoeling is dat ze vanuit de servopomp beide 90° naar beneden gaan om vervolgens safe naar achter te lopen.
Dit weekend heb ik 150 km gereden zonder probleem, tot op het laatst ik moest parkeren langs de baan (dus stuur volledig moeten omgooien) en weer weggaan, dan is het gebeurd denk ik. Thuis aangekomen (10 km verder) geen stuurbekrachtiging meer en rode olie overal onderaan.
Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat er iemand weet hoe ik dit kan oplossen.
Bruno
De leiding die het begeeft vertrekt van de servopomp en loopt naar achter, eerst een stuk horizontaal om vervolgens naar beneden te duiken waarbij die dus heel dicht komt van de uitlaatcollector.
De andere leiding loopt van de servopomp loodrecht naar beneden (richting oliefilter) om dan pas naar achter te lopen.
Ik vraag mij nu af of de juiste leiding is gebruikt en of het niet de bedoeling is dat ze vanuit de servopomp beide 90° naar beneden gaan om vervolgens safe naar achter te lopen.
Dit weekend heb ik 150 km gereden zonder probleem, tot op het laatst ik moest parkeren langs de baan (dus stuur volledig moeten omgooien) en weer weggaan, dan is het gebeurd denk ik. Thuis aangekomen (10 km verder) geen stuurbekrachtiging meer en rode olie overal onderaan.
Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat er iemand weet hoe ik dit kan oplossen.
Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
Bij mijn 67 coupe zit die slang ook dicht tegen de exhaust manifolds aan maar er zit ook een soort beschermde huls omheen.
Heb je hem wel door die klem/beugel die onderaan je shocktower gehaald ?
Dan blijft hij er ook iets beter vanaf zitten.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad tot nu toe.
Heb je hem wel door die klem/beugel die onderaan je shocktower gehaald ?
Dan blijft hij er ook iets beter vanaf zitten.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad tot nu toe.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Ik heb er ook een soort beschermende metalen spiraal rondzitten...
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Beste Bruno,
Heb ik ook drie maal achter elkaar gehad. De oude leiding heeft het jaren en jaren volgehouden maar die nieuwe zijn er zo weer aan. En en troep wat je er van hebt. Nu hebben we een slang van een 70-er gemonteerd, die is korter en gaat niet eerst omhoog met een flinke krul erin maar direct naar beneden. Vooralsnog zit het goed, alleen niet zoals het ooit bedoeld is bij een 68-er. Maar drie maal achter elkaar alle olie eruit vond ik wel genoeg.
Rinus
Heb ik ook drie maal achter elkaar gehad. De oude leiding heeft het jaren en jaren volgehouden maar die nieuwe zijn er zo weer aan. En en troep wat je er van hebt. Nu hebben we een slang van een 70-er gemonteerd, die is korter en gaat niet eerst omhoog met een flinke krul erin maar direct naar beneden. Vooralsnog zit het goed, alleen niet zoals het ooit bedoeld is bij een 68-er. Maar drie maal achter elkaar alle olie eruit vond ik wel genoeg.
Rinus
1968 289ci coupe autom. (Tahoe Turquoise)
2007 GT California Special convertible (Supercharged)
2002 F150 Lightning 5.4 (Supercharged)
2009 JEEP Grand Cherokee (V8)
2007 GT California Special convertible (Supercharged)
2002 F150 Lightning 5.4 (Supercharged)
2009 JEEP Grand Cherokee (V8)
heb je foto van je probleem?
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Ik ga vanavond de aandrijfriemen (airco en servo) eraf halen, zo kan ik tenminste rijden zonder de servopomp naar de vaantjes te helpen. Ik zal zien om foto's te maken dan.
Wat troep betreft, valt het de laatste 2 keer mee : enkel de onderkant van de karter ligt onder de rode olie, beschermt tegen oxidatie
De eerste keer had het gespoten op gans de bestuurderszijde van de motor, met de daarbijhorende rook en paniek of course.
Bruno
Wat troep betreft, valt het de laatste 2 keer mee : enkel de onderkant van de karter ligt onder de rode olie, beschermt tegen oxidatie
De eerste keer had het gespoten op gans de bestuurderszijde van de motor, met de daarbijhorende rook en paniek of course.
Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
Heb net het zelfde aan de hand gehad na de revisie van mijn servo.
Tot 2 x toe mijn leidingen door gebrand en 1 keer zelfs zo veel olie en rook overal dat ik even dacht dat de wagen in de fik ging.
Ook even zonder servo gereden, maar mijn schouders flink geforceerd door het harde werk.
Uiteindelijk heb ik mijn leidingen om en aan de stuurkolom bevestigd. Dus als je voor de wagen staat langs de rechterkant van de stuurkolom naar beneden. De leidingen waren net lang genoeg om vol te kunnen sturen. Alles vast gezet met stripbandjes en klaar. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
D.
Tot 2 x toe mijn leidingen door gebrand en 1 keer zelfs zo veel olie en rook overal dat ik even dacht dat de wagen in de fik ging.
Ook even zonder servo gereden, maar mijn schouders flink geforceerd door het harde werk.
Uiteindelijk heb ik mijn leidingen om en aan de stuurkolom bevestigd. Dus als je voor de wagen staat langs de rechterkant van de stuurkolom naar beneden. De leidingen waren net lang genoeg om vol te kunnen sturen. Alles vast gezet met stripbandjes en klaar. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
D.
1967 mustang coupé... under construction
Brunetti, over de stuurbekrachtigingsslangen: ik heb het zelfde probleem 2 maal gehad op onze '68 mustang. 2 maal zijn de slangen tegen het uitlaatspruitstuk gekomen. De oorzaak hiervan is dat in het verleden een sneller uitlaatspruitstuk is gemonteerd (waarschijnlijk) uitlaatspruitstukken van een Shelby GT350 uit '68.
De oplossing die ik heb gevonden, ik heb een jaar geleden met een specialist met hydraulische slangen overlegd om het probleem op te lossen. Hierbij heb ik de originele aansluitingen aangeleverd. Tussen de originele aansluitingen heeft de specialist hittebestendige, sterk ge-isoleerde, met metalen omhulsel, hydraulische slangen gemonteerd deze zijn ook zwart van kleur, zodat dit er nog eenigzins origineel uitziet. Deze slangen worden gebruikt op een zware bulldozer, zodoende zijn ze zeer stevig.
Met een beetje puzzlewerk gemonteerd en deze voldoen beter dan origineel. Wellicht is mijn oplossing iets voor jou? Kostte slechts 90 euro en voldoet uitstekend. Appart te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik heb ze op dezelfde manier als Garcia gemonteerd, via de stuurkolom bevestigd, vervolgens naar beneden laten lopen en daarna nooit meer problemen gehad.
Mocht je een aantal foto's van mijn oplossing willen, dit is mogelijk, echter staat de mustng tot begin april in de stalling waar ik tot dan niet bijkan.
Laat maar weten!
De oplossing die ik heb gevonden, ik heb een jaar geleden met een specialist met hydraulische slangen overlegd om het probleem op te lossen. Hierbij heb ik de originele aansluitingen aangeleverd. Tussen de originele aansluitingen heeft de specialist hittebestendige, sterk ge-isoleerde, met metalen omhulsel, hydraulische slangen gemonteerd deze zijn ook zwart van kleur, zodat dit er nog eenigzins origineel uitziet. Deze slangen worden gebruikt op een zware bulldozer, zodoende zijn ze zeer stevig.
Met een beetje puzzlewerk gemonteerd en deze voldoen beter dan origineel. Wellicht is mijn oplossing iets voor jou? Kostte slechts 90 euro en voldoet uitstekend. Appart te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik heb ze op dezelfde manier als Garcia gemonteerd, via de stuurkolom bevestigd, vervolgens naar beneden laten lopen en daarna nooit meer problemen gehad.
Mocht je een aantal foto's van mijn oplossing willen, dit is mogelijk, echter staat de mustng tot begin april in de stalling waar ik tot dan niet bijkan.
Laat maar weten!
[url=http://www.students-for-students.nl/]Steun Students for Students in hun reis naar beter beroepsonderwijs![/url]
Mmmm, gisteren de leiding eens onderzocht (in de mate van het mogelijk zonder onder de auto te gaan) en op het eerste zicht geen oliesporen op de vuurvaste doek die we rond de leiding hebben gewikkeld
Eerste sporen van olie zijn veel lager : de 2 korte leidingen aan de cylinder zijn liggen onder de olie. Misschien nu een andere oorzaak voor het olieverlies. Zaterdag naar de kust en op de brug bij familie : zal gemakkelijker werken zijn. Zal dan wat fotos nemen.
Bruno
Eerste sporen van olie zijn veel lager : de 2 korte leidingen aan de cylinder zijn liggen onder de olie. Misschien nu een andere oorzaak voor het olieverlies. Zaterdag naar de kust en op de brug bij familie : zal gemakkelijker werken zijn. Zal dan wat fotos nemen.
Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
Waar ben je aan de kust?Brunetti schreef: Zaterdag naar de kust en op de brug bij familie : zal gemakkelijker werken zijn. Zal dan wat fotos nemen.
Bruno
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Duinbergen, maar het atelier zit in Zeebrugge.mick schreef:Waar ben je aan de kust?Brunetti schreef: Zaterdag naar de kust en op de brug bij familie : zal gemakkelijker werken zijn. Zal dan wat fotos nemen.
Bruno
Oorzaak gevonden : eerdere reparatie heeft volgehouden. Pico-bello. Olieverlies komt van het metalen stuk (U-vorm) aan de leiding die geschroefd wordt aan de remcylinder. In één van de bochten van de U is er precies een minuscuul scheurtje/gaatje waar de olie spuit wanneer de pomp in werking treedt. Wss een fabricagefout, kan het op geen andere manier verklaren.
Ondertussen ook gemerkt dat mijne nieuwe Holley 600 benzine lekt op mijn inlaatcollector. Zou de acceleratiepomp zijn...
Dus 2 garantiegevallen... (dat ik dat ooit ging zeggen ivm met een oude Mustang )
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 15:02
- Locatie: limburg
Ik denk als je beide aansluitingen meeneemt naar een bedrijf die hydraulische slangen maakt/verkoopt ze er zo eentje voor je kunnen maken. http://www.pirtek.nl/pirtek-adressen/weert
Kan je gelijk een wat sterke qualiteit nemen en je kan de lengte ook aanpassen indien nodig.
Zie ook de post van 302cabrio hierboven.
Kan je gelijk een wat sterke qualiteit nemen en je kan de lengte ook aanpassen indien nodig.
Zie ook de post van 302cabrio hierboven.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Laat me raden : je heb HiPo 289 uitlaatspruitstukken ?67fastback 390 schreef:Nog geen 200km gereden met mijn fastback en de slang die van de stuurbekrachtigingspomp naar achter gaat langs spruitstuk is ook kapot(gat er in door hitte).
weet iemand waar ik die kan kopen?(limburg)
Als je een nieuwe leiding koopt : zoek een manier om het in de toekomst te vermijden, want gegarandeert zul je er mee blijven sukkelen.
Ik zie verschillende oplossingen :
- nieuwe leiding kopen die je via een andere weg (ver van de uitlaatcollector) laat lopen (bv. vanuit de servopomp recht naar beneden naar de oliefilter om dan pas naar achter te gaan)
- nieuwe leiding laten maken in verstevigd materiaal (zie oplossing 302 cabrio)
- huidige leiding laten herstellen (heb ik gedaan) : juist voor en na het gat leiding doorzagen en metalen koppeling steken. leiding is toch lang genoeg en dan heb je een metalen stuk op de plaats waar de leiding de uitlaatcollector kan raken. om zeker te zijn wikkel je rond de leiding vuurvaste doek.
Intussen zeker de aandrijfriem van de servopomp eraf halen of je vernielt die : pomp laten draaien zonder olie = not good.
Good luck, its a pain in the ass. I know
Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
Als je met standaard oplossingen wil werken moet er ergens een stuk zitten waar je je leidingen kan in klikken en zo weg houden van de hete delen van de motor. Te vergelijken met het vast leggen van bougiekabels. Ik herinner me toch zoiets uit de shop manual. Ik had dit stuk niet en na mijn oplossing had ik het ook niet nodig. Maar komt er ooit nog wel terug op om alles een beetje mooier te maken.
@Brunetti: dat van uw carb heb ik ook gehad, wel met een standaard motorcraft. Was toen een verduurd membraantje aan de benzineinlaat.
Heb het toen wel snel moeten vervangen want benzinedruppels op een hete motor is om problemen vragen.
GRTZ.
D.
@Brunetti: dat van uw carb heb ik ook gehad, wel met een standaard motorcraft. Was toen een verduurd membraantje aan de benzineinlaat.
Heb het toen wel snel moeten vervangen want benzinedruppels op een hete motor is om problemen vragen.
GRTZ.
D.
1967 mustang coupé... under construction