Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1268
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door saf1908 »

Ik was in 2013 voor een volledige C4 revisie €2.400 incl. btw kwijt. Let wel, daar zat een nieuwe koppelomvormer bij inbegrepen en wat andere kleinere werkzaamheden (alternator vervangen en elektrische fan plaatsen). Was ook inclusief (de-)montage.
1966 Mustang Fastback

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Pas op dat je geen appels met peren vergelijkt met verschillende prijsopgaves. De ene revisie is de andere niet.

Als je in en output shaft zelf goed zijn, evenals de shells, sungears en pomphuis, kan je denk ik voor rond de 350 a 400 euro aan onderdelen besteden om alles te vervangen.

Daar zitten ook pumpgears, spragclutch, achterste remband bij. Zaken die op zich er nog goed uitzagen.

Een revisiebedrijf zal het wellicht iets goedkoper kunnen krijgen en selectiever kunnen zijn ( ik hield wat parts over ), dus de rest zit in uren. En dat kan best oplopen. En je koopt ermee expertise in en een stuk garantie. Dat is ook wat waard.

1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, dual exhaust.

Sway
Berichten: 242
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Helemaal eens met Edgar, het hangt er echt van af wat je allemaal laat (of moet) doen om de C4 helemaal naar de originele design specs te reviseren binnen alle toleranties zoals Ford destijds heeft gedesigned. De ca 2400€ die ik hierboven zag klinkt niet idioot als je echt alles laat doen, incl het uitbouwen en weer inbouwen van de hele handel + jaar garantie op materiaal en uren.
En als je wat olielekkage accepteert en er zit vrijwel geen speling bij de tail as/seal en alle versnellingen werken gewoon goed dan kan je prima nog een tijd doorrijden. Wel dan zeer regelmatig het ATF level blijven meten.

Maar als je de C4 helemaal lekvrij wil hebben, altijd direct alle versnellingen willen kunnen gebruiken bij een koude start en spelingen die er zijn door (ouderdoms) slijtage 100% wil oplossen, dan moet de hele C4 gereviseerd worden. Ook spelingen in universal joints + engine real seal moeten dan worden bekeken.

De meeste kosten zijn idd alle manuren. Normale ‘Master rebuild kit’ revisie kost aan materialen + olie een paar honderd €.
Maar als er echt grote onderdelen beschadigd zijn en dat daar ook iets vervangen moet worden, en je laat alles doen, incl uit- en inbouw, dan is zelfs de 2400€ bij een echt goed revisiebedrijf nog niet voldoende.

Ik heb zelf geen ervaring met Elferink (voor een revisie) maar ben er wel eens geweest en doen volgens mij een prima revisie van je C4 voor ca 1000€. Moet je de transmissie wel zelf brengen. Als je t dan ook nog eens ergens laat uit- en inbouwen, dan komt er nog ca 700€ bij. Moet er niet nog andere zaken zijn die moeten worden vervangen.

Ga je het zelf allemaal doen tot in de details dan is het een paar honderd € aan materiaal en veel tijd en de aanschaf van wat gereedschap/een air compressor.

Sway
Berichten: 242
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

En dit allemaal zelf doen is mijn grootste ambitie voor de mustang. Nu nog de tijd vinden 😁

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Engine rear main oil seal is niet zo spannend. Evenals het vervangen van de universal joints in de aandrijfas.

Bij die bedragen die je noemt zou ik het wel weten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, dual exhaust.

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 1845
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door peer »

Monteren en demonteren zonder het juiste gereedschap (zoals een goede brug en versnellingsbak steunen) is ook echt geen pretje.
Ik heb dit meerdere malen gedaan met een auto op assteunen op de vloer in mijn garage en het viel elke keer tegen.
Shadow black 2016 GT
Ford Econoline 1992

Sway
Berichten: 242
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ja, dat uitbouwen en inbouwen onder de auto lijkt mij ook niet lachen als je er uren onder moet liggen om het netjes te doen.

Een optie is misschien om bij een autoklusclub daar dit te doen met brug en dan de C4 naar huis nemen en daar zelf de revisie helemaal te doen. Leer je nog eens wat!

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Trek motor plus transmissie er via de motorruimte uit met een motortakel. Dat is meestal de methode als je geen brug hebt. Heb je wel manouvreerruimte en hoogte nodig, want het is niet niks wat je hijst.

Ik had de mijne op assteunen staan (op de framerails) en had net genoeg ruimte om het er onderuit te krijgen (met hulp van poetsbrug)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, dual exhaust.

Sway
Berichten: 242
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ja, als je het echt allemaal perfect wil hebben dan takel je de transmissie+motor er in 1x uit en als je motor de laatste 20 jaar ook niet gereviseerd is, pak je die ook helemaal mee.

Ca 10 jaar geleden ben ik eens bij iemand geweest die de hele drive train, incl carb, waterpomp, starter etc helemaal had aangepakt en er tevens elektronische ignition en nieuwe performance headers op het blok had gemonteerd. Echt waanzinnig hoe dit handeltje soepel draaide zonder trillingen en met mooi homogeen geluid!
Er zijn vast wat mensen op dit forum die dit ook allemaal hebben gedaan en het is enorm het verschil en hoe goed eigenlijk Ford het destijds gedesigned had. Totaal geen koffiemolen geluiden, alleen een mooi rustig gezoom van het geheel...

Sway
Berichten: 242
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Het is wel even een klusje...


Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”