Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Mensen,

Inmiddels ben ik ca 9 jaar verder, heb niets aan mijn C4 laten reviseren en al die jaren lekker gereden; steeds na de bak ca 2 min. laten warm draaien als ik een tijd niet gereden had.
Het euvel is nog als in 2010: na koude start schakelt de C4 zonder probleem direct in de reverse versnelling, maar voor de vooruit-versnellingen moet de bak 1 a 2 minuten eerst warm draaien.

Ik wil nu een totale transmissie revisie laten doen. Ik zou normaal gesproken naar Elfering gaan, maar die doen geen uit- en inbouw van de automaat meer:

http://www.automatenrevisie.nl/montageservice

Heeft iemand een tip voor een goed en betrouwbaar revisiebedrijf voor C4 transmissies in de buurt van Amsterdam / Naarden / Hilversum die ook dan de uit- en inbouw kunnen doen?

Of beter eerst eens de hele bak te laten flushen en het oliefilter laten vervangen voor een paar honderd Euries?

Thanks!
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Andere gedachte:

Is er een betrouwbaar bedrijf die echt eerst een goede analyse doet en een advies geeft om het probleem op te lossen in plaats van direct aan te sturen op een totale revisie van de transmissie?

De C4 schakelt gewoon altijd prima en maakt ook helemaal geen geluid tijden het rijden als de bak warm is.

Er zijn eigenlijk 2 probleempjes: de C4 lekt wat olie en bij een geheel koude start moet hij ca 2 min. eerst warm warm draaien.

Zouden deze 2 zaken opgelost kunnen worden door: de C4 te laten flushen en alle O-ringen/pakkingen te vervangen waar je bij kan zonder de C4 helemaal uit te bouwen?
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door sjirafje »

Het vervangen van O-ring en afdichting is redelijk goed zelf te doen en helpt wel om lekkages te verhelpen. Het doet echter niets voor hoe de bak schakelt.

Schakelt hij als hij koud is ook niet in de versnelling wanneer je meer gas geeft? Heb je nog de originele radiateur?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

OK, thans.

Na een geheel koude start (bijv na 2-3 maanden in de garage), gaat de automatische choke aan, en ‘pakt’ de reverse meteen en kan je ook direct achteruit rijden.
Zet je de C4 dan in 1 van de vooruit-versnellingen, dan ‘pakt’ de C4 niet. Pas na ca 1-2 minuten stationair draaien, waarbij de C4 en de transmissie-olie warm zijn en je hebt ook de handle van de automaat een paar keer door de versnellingen gehaald, dan ‘pakken’ ook de verschillende vooruit-versnellingen, en kan je gaan rijden.
Dan tijdens het rijden werkt alles prima en ook alle versnelling.

Wat bedoel je trouwens met de ‘originele radiateur’? De oil cooler voor de transmissie-olie, of de radiator voor het koelwater?
In ieder geval zit er nog de originele radiator voor de cooling fan.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

De basisvraag is dus eigenlijk: is er iemand die weet waarom mijn C4 na een koude start wel meteen goed werkt in de Reverse en pas na ca 1-2 min. opwarmen ook de vooruitversnellingen da werken (‘pakt’)?

Oliepeil van de C4 heb ik een aantal malen gemeten en dat is goed.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door sjirafje »

De symptomen van mijn bak lijken op die van jouw. Als hij goed warm is dan schakelt hij prima, maar als hij koud is dan pakt hij pas bij verhoogd toerental. Dat suggereert een te laag oliepeil, en dat is ook wanneer de motor al wel warm is maar de bak nog niet. Maar wanneer de bak echt warm is dan is het peil eigenlijk net te hoog. Maar als ik er meer olie uit haal dan schakelt hij helemaal niet meer in de vooruit versnellingen als hij koud is. Dat oliepeil heb ik pas fatsoenlijk kunnen controleren na het vervangen de afdichtingen.

Bij mij is de radiateur (koelvloeistof) ook meteen de oliekoeler. Omdat de problemen bij mij ongeveer begonnen na dat ik de radiateur heb vervangen door een 3row radiateur was ik even benieuwd of jij dat toevallig ook had gedaan. Maar ik ben er verder nog niet achter waar het nu echt aan ligt.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Veel dank voor alle details, ik denk dat wij exact dezelfde issues hebben met onze C4!

Mijn radiator heb ik nooit vervangen. Het is of de originele of ooit vervangen ruim voordat ik de auto kocht. Toen ik de auto kocht had ik volgens mij minder een ‘opwarm probleem’ met de C4. Bij mij heeft de radiator ook de geïntegreerde olie-koeler.
Dus, dat jij nu een nieuwe radiator hebt, veroorzaakt niet het issue met de C4.

Ik heb hetzelfde geconstateerd als jij: het oliepeil in de C4 is waarschijnlijk iets te laag bij koude start, waardoor hij kennelijk niet schakelt bij de vooruit-versnellingen. Pas na 1-2 min. opwarmen is er waarschijnlijk genoeg druk en kan de C4 wel gewoon in de vooruit schakelen.
Net als jij, heb ik er ook wel eens wat extra transmissie olie bij gedaan en dan lijkt het schakelprobleem opgelost. Er zit dan echter iets teveel olie in de C4 en dan gaat t lekken door de overflow (denk ik).

Paar gedachten:
Ik heb de laatste 10 jaar nooit de C4 laten flushen of alle olie vervangen.
Het kan ook zijn dat de olie bij mij een mengels is van verschilllende soorten: ATF-F, Dexron III and who knows nog andere troep olie uit het verleden.
Mogelijk is de olie in de C4 gewoon gedegradeerd, te oud en vervuild.

Als de olie dan na 1 a 2 minuten wat warmer is en door de C4 circuleert, wordt t wellicht wat vloeibaarder en gaat de valve body dan wel goed schakelen. Zou dat kunnen?

Heb jij alle olie in je C4 nog vrij recent vernieuwd? En na hoeveel jaar dan wel kilometer moet je sowieso je C4 eens laten flushen? Bij mij is dat de afgelopen 10 jaar in ieder geval niet gebeurd. Misschien is dit het hele probleem: oude olie, mogelijk een mix van verschillende oliën, een vervuilde valve body...

Heeft iemand nog tips?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Je zou de pan kunnen droppen en vervolgens het hydraulisch labirint verwijderen. Vervolgens een air pressure test uitvoeren op de actuatoren.

Zie dit filmpje:



Ik denk dat de o-ringen van servo's of clutchpacks verhard zijn en slecht afsluiten.

Overigens: als je de hele video koopt, kan je zelf je c4 reviseren als je een beetje handig bent. Scheelt je weer een paar centjes.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Edgar, veel dank voor de info en de video!

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Als die O-ringen uitgedroogd/hard zijn, kan ik mij voorstellen dat een en ander pas weer wat gaat werken als de C4 weer enige minuten warm gedraaid heeft. Ik had dit schakel-issue ca 10 jaar geleden al, maar in mindere mate.
Het geeft ook aan dat ik te weinig rij met de auto. Als je regelmatig rijdt blijven alle O-ringen/pakkingen ook wat meer vochtig met olie en soepel en sluit alles beter af.

Mijn grootste ambitie (qua de Mustang) is om ooit nog eens mijn C4 helemaal zelf reviseren. Het is gewoon een waanzinnig mooi stuk techniek! Ik heb er op dit moment gewoon te weinig tijd voor en kan ook niet alle onderdelen, etc in de garage enige tijd neerleggen tijdens de revisie vanwege kleine kinderen.

Het liefste zou ik met een specialist er bij die het vaker heeft gedaan, in 2-3 dagen de C4 onder de auto vandaan halen en samen de C4 helemaal reviseren (met uiteraard een vergoeding). Ik wil er gewoon bij zijn als mijn C4 helemaal uit elkaar gaat.
Er is denk ik ook geen Mustang hobby club waar je dit kan doen?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

En handig ben ik wel. Het is meer een tijdsgebrek en dat je geen fouten wil maken met een C4 revisie.
Gebruikersavatar
Nico67
Berichten: 116
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:11
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Nico67 »

Ook mijn C4 van de Mustang 2 heeft idem het zelfde probleem. En omdat hij lekkage vertoond heb ik hem er onderuit gehaald.
Mijn zoon gaat hem reviseren, dat vertrouw ik hem wel toe.
Tevens de gehele motor en motorruimte gaat in een opknap beurt.
Mooi klussie erbij, alleen zal deze zomer het toeren er bij in schieten. Heb geen haast met het reviseren.
Meer geluk....dan wijsheid :-)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Klinkt goed!

Zou ik ook moeten doen. Gewoon de C4 onder de auto vandaan halen en geen haast hebben met de revisie. Beter alles zelf doen over een periode van enkele maanden en 100% alles nalopen en schoonmaken van de bak, etc dan uit besteden. Je weet nooit zeker dat ze echt alles nalopen, etc bij een revisiebedrijf. Die moeten ook alles in zo min mogelijk uurtjes doen.

Hoeveel tijd was je kwijt om de bak onder de auto vandaan te halen? Moet de auto op een brug of steunen?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik ben er zelf lang mee bezig geweest, over een periode van ongeveer een half jaar. Ik heb de bak onder de auto vandaan gehaald (auto rondom op steunen) maar ik heb het geluk dat ik een poetsbrug heb waarmee ik bak kon laten zakken. Kunst is dat je auto hoog genoeg kan dat je je bak er onder vandaan krijgt. Ik moest uiteindelijk de engine crossmember verwijderen om hem er onderuit te krijgen. Ik gebruikte 2.5 tons assteunen op de framerrails dus je hebt ongeveer een idee van hoe hoog de auto stond; het ging net. Uiteindelijke revisie was ongeveer een maandje aan werk in de avonduren en weekends. Tussendoor een periode moeten wachten uit de US omdat mijn lokale leverancier niet alles kon leveren.

Laat ik voorop stellen dat ik geen speciaal gereedschap heb, wel verschillende transmissie handleidingen, het shopmanual en natuurlijk internet. Uiteindelijk heb ik de hele revisie aan de hand van de C4 video van Badshoe productions uitgevoerd. Hij doet het ook gewoon op een stukje karton op zijn werkbank. Het voordeel is ook dat je het iemand ziet doen, dus eigenlijk reviseer je je bak met een soort van mentor. Ken Collins van Badshoe is niet te beroert ook vragen voor je te beantwoorden (als iets niet duidelijk is vanuit zijn video's). Dus wat dat betreft is het de kosten van de mpeg files meer dan waard geweest.

De C4 werd voor mij het meest complexe stuk autotechniek wat ik zelf onderhanden heb genomen zonder voorgaande kennis. Als je gaat disassembleren moet je ook niet schrikken van alle onderdelen die je tegen gaat komen. Kijk maar eens naar een exploded view van een C4; het is veel. Veel lijkt ook op elkaar of is hetzelfde maar zit op een andere plek (thrust washers) en in het laatste geval is het uitermate belangrijk om te weten welke waar heeft gezeten om de slijtage te beoordelen. Twee a drie vouwkratten, een paar smartboxen voor de kleine parts kan geen kwaad.

Belangrijkste is om niet meteen alles van elkaar te schroeven. Dat staat ook in de video's. Meet de speling op van de input shaft en noteer deze. Doe een aircheck als je er bij kunt en noteer daar ook de bevindingen van. Ga daarna verder met ontleden. Een micrometer en een goede schuifmaat zijn goed om teh hebben, onmisbaar eigenlijk

Ik had alleen een lekkage aan de seal tussen pomp en behuizing, maar heb alles vervangen aan afdichtingen, (glij)lagers, veren, (frictie)platen en rembanden. Alles opgemeten en binnen fabrieksspecs gebracht, oorspronkelijke speling was aan de max toelaatbare. Ik denk dat ik de komende 20 jaar wel weer vooruit kan zo.

Na ontmantelen en opmeten weet je eigenlijk pas wat je moet vervangen. Je zult dus tijdens je revisie een pauze hebben omdat je op onderdelen moet wachten. Komt het uit nederland, kan je dezelfde week nog aan de slag. Voor hele uitzonderlijke zaken die uit de US komen, duurt het wat langer. In die tijd kan je goed alles schoonmaken, aluminium casing extern cleanen en spuiten, etc, etc. Dat is een nadeel als je het zelf doet, je hebt niet alle parts liggen. Heb je een dikker glijlager nodig, kan je weer bestellen en wachten. Ik heb dat opgelost door alle beschikbare maten te bestellen, het waren onderdelen van een paar dollar.

Is het goed te doen? Ja. Zou je het weer doen? Jazeker. Ervaring nodig? Een beetje finesse (je draait niet elke 3/8 bout meer in tweeen) en je weet dat linksom los is kom je al heel ver. Tevredenheidsgraad: +6miljoen.

Uiteindelijk is de C4 een van de minst complexe en kritische bakken die er is. Kans op succes is dan ook groot.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Hi Edgar,

Dank voor het zeer uitgebreide verhaal! Denk dat velen hier op het forum het zullen waarderen.

Het bevestigt volgens mij de gedachte dat je een volledige (!) C4 revisie het beste helemaal zelf kan doen, zelfs beter dan naar een goed revisiebedrijf brengen. Ook al gaat het totaal enkele maanden duren.

Stel, een gespecialiseerd transmissie revisiebedrijf vraagt er 1000€ voor, excl BTW en excl uit- inbouw van de C4, hoe kan zo’n bedrijf je C4 helemaal nalopen, alle onderdelen vervangen die vervangen moeten worden (met alles weer binnen de originele fabrieks-toleranties brengen) en de hele boel weer netjes in elkaar zetten en afstellen?
1000€ excl BTW is volgens mij ongeveer 2.5 dagen arbeid + de standaard revisieonderdelen.

Ik denk dat een 100% revisie voor een C4 zelfs voor een ervaren revisiemonteur niet echt goed te doen is in 2.5 dag; of heb ik het mis?

Wel is het zo dat bij een transmissie revisiebedrijf ze alle onderdelen waarschijnlijk op voorraad hebben liggen en dat ze bij de ene revisie van een bak wat meer tijd nodig hebben (omdat er bijv. veel vervangen moet worden) en dat bij een andere bak bijv. veel minder te vernieuwen is. De benodigde tijd middelt zich dan dus uit.

Zijn er hier mensen op dit forum die bij een transmissie revisiebedrijf werken?
Kunnen zij iets zeggen hoe t in de praktijk precies werkt? Als je je C4 naar een gerenomeerd revisiebedrijf brengt, kunnen ze dan voor die 1000€ echt 100% je hele transmissie nalopen en alle onderdelen vernieuwen die versleten zijn + alle seals, pakkingen, etc?
Of wordt bij een werkende transmissie voor die €1000 slechts open gemaakt, helemaal schoon gemaakt, het oliefilter vervangen en alle O-ringen en andere pakkingen vernieuwen en dan de transmissie netjes weer afgesteld?
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”