Lasklusje, klusje gelukt!

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door okp »

Thx, de bout is niet roestig, ik heb hem er gewoon veel te strak in gedraaid, enfin, we zullen wel zien, zal wel lukken denk ik.

Grtz

Eric
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door metzijndrie »

hoi,

als je gaat lassen denk er dan aan dat er geen lasstroom door lagers kunnen vloeien want daar houden lagers helemaal niet van.
Zorg dus dat je de massaklem op een stuk ijzer vastzet dat star verbonden is met het deel waar je aan wil lassen.
De massaklem wil nog wel eens spetteren (vonken geven) bij onvolmaakt contact, dat beschadigt het contactvlak.
Zet de klem dus op een plek waar een beetje schade er niet toe doet.

Een warme elektrode ontsteekt last makkelijker, zorg dat je de elektrode even opwarmt door even een stukje te lassen op een stuk ijzer 'in de buurt' dat er niet zo toe doet; ik gebruik de massaklem daar meestal voor.

succes, Gertjan
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door Mustang24 »

En voor een beginneling: knip de electrode in twee, anders is ze te lang en "wiebelt" het te veel.
Met een halve lengte is de hand stabieler...
En Eric, eerst mikken naar de juiste plaats, dan scherm omlaag !

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door Gearz »

Waarom niet gewoon Mig/Mag in plaats van dat gekl... met losse elektrodes ?
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door Mustangflip »

Ik wil niet al te bijdehand overkomen maar denk je echt dat lassen de oplossing is?

Vaak kom je ook een heel eind met heetstoken en daarna goed laten koelen dmv van lucht en geen water of ed. Bouten en zeker verzonken bouten hebben de eigenschap om na goed heetgestookt te zijn iets te gaan krimpen tot onder de tolerantie waardoor er vaak genoeg ruimte ontstaat om hem na veel gerommel en vooral veel heen en weer bewegen toch los te krijgen. Je kan daarna ook een gokje wagen door hem meteen een grote plens water te geven want dan 'schrikt' het materiaal. De spanningen die dan onderling ontstaan tussen de bout en in dit geval de krukas zijn vaak wel voldoende om hem dan alsnog op een redelijke manier los te krijgen. Dat komt omdat de zink van de bout anders is als het materiaal van je krukas en het inwendige van de bout wat van staal is. Ook raad ik het gebruik van elke olie of vet af. Dat helpt niet meer achteraf. En versterkt soms zelfs het 'vreten' van de bout. Ook smelt zink eerder als staal dus het gedeelte wat vast zit (de buitenkant van de draad ) is van zink en zal sneller loslaten als wanneer je gaat lassen. Want dan maak je alleen de kop goed heet en met heetstoken kan je de draad ook wel verwarmen. Al zal dat wel ten koste gaan van je lager en keerring. Maar die zou ik evengoed al vervangen. Ook na het lassen eventueel.

Lassen gebruik ik eigenlijk altijd pas als alleralleraller laatste redmiddel. Maar als je daarvoor kiest ga dan er vanuit dat je juist NIET te heet moet lassen. Juist omdat de las dan sterker en harder word heb je veel meer kans dat het hele gebeuren breekt. Het materiaal kan beter taai blijven en zachter. Iets zachts krijg je met geweld er nog wel uit. Iets hards kan maar 2 dingen doen. En dat is losgaan of breken en in mijn ervaring komt de laatste optie het vaakste voor. Tevens denk ik dat je electrisch lassen mbv een electrode niet moet doen. Probeer iemand te vinden die een MIG/MAG apparaat heeft. Kan je lekker stapelen met lassen en is voor een beginner veel makkelijker. Ook mikken is dan geen probleem. En de lasstroom die je lagers kan beschadigen is ook lager. Trek trouwens ook even je accupool los. Want je accu is er ook niet van gediend als je last. En maak de boutkop goed schoon. Gegalvaniseerd materiaal laat zich slecht lassen. Dus je zal tot het staal moeten gaan.

Over het algemeen zijn dit klusjes die eigenlijk vaak niks meer als geduld vereisen. Vergeet dat niet.

Ik kan je helaas niet meer helpen als dit. Antwerpen is me net even te ver om je te helpen anders had ik je graag geholpen.

Succes ik lees graag het eindresultaat.
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
Kornelis
Berichten: 277
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 18:32
Locatie: Steenwijk

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door Kornelis »

Hallo,

heb jij een foto van de situatie? Misschien zijn er oplossingen zonder dat je hoeft te lassen? :smart:
1966 Ford Mustang coupé V8

De minima magnus scintilla nascitur ignis

Kor
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door okp »

Hier een foto van de bout die er uit moet, als iemand een ander idee heeft dan lassen, hij zit er echt diep en vast in.

Afbeelding
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door metzijndrie »

wat dacht je van draad op het uitstekende einde snijden, een geschikte bus over de bout heen plaatsen, dikke ring erop en dan met een moer op de nieuw gevormde schroefdraad er uit trekken?
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door okp »

Ik denk dat je een soort van poelietrekker methode bedoelt? De bout kun je er niet uit trekken. Die zit er in geschroefd. Ik heb dat principe wel toegepast op de studs vd rockers die eruit moesten, maar die waren erin geperst, deze zit erin geschroefd. Maar omdat er op de bout geen kop op zit en de schroefdraad al naar de kl** is, denk ik dat een moer erop lassen tot nu toe de beste oplossing gaat zijn.

Ik kreeg ook al een tip om er een moer op te zetten, dan een gaatje boren door moer en bout heen en dan een borgpen er door te steken. Maar ik denk dat zo een borg pennetje of de bout zelf gaat afbreken als ik dan probeer hem eruit te draaien.

grtn

Eric
capri v8 driver
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:15
Locatie: limburg

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door capri v8 driver »

Er steekt nog genoeg uit om er een goede grip tang op te zetten en de draad eind op die manier er uit te draaien.

Afbeelding
Gebruikersavatar
okp
Donateur 2013
Berichten: 2609
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door okp »

capri v8 driver schreef:Er steekt nog genoeg uit om er een goede grip tang op te zetten en de draad eind op die manier er uit te draaien.
Helaas,

heb ik ook al geprobeerd, daarmee heb ik de schroefdraad vernietigd :(

grtz

Eric
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door Mustang24 »

We hebben ook het volgende al gedaan: twee moeren (gevlakt op de draaibank) er opgezet, een "contramoer" zoals we dat hier in den Belzik noemen, en dan terugdraaien (de andere moer blokkeerd de eerste), maar ook daar wrongen we de schroefdraad over en was het niet los te krijgen.
Ook met een hamer en beitel op de er nog inzittende moer geklopt... tot tok... wie klopt er ? Maar ze kwam niet los :lol:

Dus inderdaad het idee van Eric om er een moer op te lassen, en dan met een steeksleutel (of slagmoersleutel) moet het zaakje los te krijgen zijn.

Dus... :smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
easy1
Berichten: 1088
Lid geworden op: zo 14 aug, 2005 11:57
Locatie: Hoboken - België -

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door easy1 »

2 vlakke kanten aan slijpen en een steeksleutel erover zetten?
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-

-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,

Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door metzijndrie »

Ik zou dan voor de methode van Mustangflip gaan. Heet stoken. Met de nadruk op erg heet. (=geel oplichtend)
Dus met de lasbrander met 2 flessen. Dan gaat het snel en is er vrijwel geen warmteoverdracht naar de krukas.
Door het heet stoken wordt de bout plastisch, de overdracht van de warmte naar de krukas is slecht, en de krukas heeft een grote massa = warmtecapaciteit.
De krukas blijft daardoor dus relatief koud en wordt niet plastisch.
De bout zet door de hitte behoorlijk uit terwijl die plastisch is. Het materiaal kan geen kant op, behalve naar de vrije einden (acherin het gat, en dat wat uitsteekt).
Daarna koelt de bout en krimpt behoorlijk. Die ruimte is er wel want bij krimpen heb je juist minder plaats nodig.
Daardoor onstaat er ruimte tussen bout en krukas. En komt de boel wellicht los.

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: Lasklusje, wie kan dat?

Bericht door 67gt500 »

Zo te lezen zit de bout behoorlijk vast, misschien is een linkse tap iets!
Maar ben er bang voor dat dit niet gaat lukken met een kleine linkse tap!
hierbij een linkje, als je de tap niet kent
http://www.google.nl/search?q=linkse+ta ... d=0CCYQsAQ
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”