Koppakking aanpassen?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Koppakking aanpassen?

Bericht door stefke »

Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van mijn 351W blok. Nu wil ik de koppen monteren, maar valt mij iets op aan de koppakkingen.
Het gaat om de gaten die in de koppakking zitten. Mijn gezonde verstand zegt: Gaten in de koppakking groter maken naar de maat van het blok.
Of is er een reden waarom die gaten van voor naar achter groter worden?

Afbeelding

Afbeelding
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door sjirafje »

Ik neem aan dat die gaten voor de koelvloeistof zijn. Wanneer die allemaal op dezelfde "buis" uitkomen, lijkt het mij logisch dat het eerste gat het kleinste is en het laatste gat het grootst om er voor te zorgen dat er oor elk gat evenveel vloeistof loopt (zouden de gaten even groot zijn dan zou door het eerste gat veel meer vloeistof lopen dan door het laatste gat). Tot zover wat ik mij nog van de les natuurkunde herinner. Ik heb echter nog nooit een koppakking vervangen dus zou ik niet afgaan op mijn advies maar op dat van mensen die dat al vaker gedaan hebben :lol:
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door Big_fun_58 »

Het klopt. De onderste gaten zorgen voor de hoofdstroom van de koelvloeistof door de koppen (van onder naar boven waar vooraan op de kop, aan de inlaatmanifoldzijde, de afvoer zit).
De bovenste rij gaatjes van de koppakking (die veelal hetzelfde zijn) zijn voor een groot gedeelte om de luchtbelletjes in het onderblok te kunnen laten ontsnappen.
Dat de gaten achterin de koppakking groter zijn is om voldoende waterflow tot achter aan toe te krijgen. Anders neemt het water de weg van de minste weerstand en zou hij vooraan veel flowen en achteraan niet(s).
Dat de gaten in het blok wél allemaal groot zijn heeft te maken met de het stevig centreren van de gietkernen die gebruikt worden om het blok te gieten.
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op zo 17 feb, 2019 09:29, 2 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door stefke »

OK, helder. Dan kan ik morgen de koppen plaatsen :)
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door yellowstang1968 »

Probleem met koeling

Mijn mustang een 68 er met een 289 motor .
Hij is wat veranderd ik heb Edelbrock koppen Nieuwe nokkenas Nieuw manifold nieuwe carburateur nieuwe oliepomp etc
Hij is al verschillende keren open geweest met verschillende problemen .
Nu heb ik het volgende probleem
De temperatuur blijft op de meter goed ,lijkt ook niet te koken.
Wat ik heb is een koelsysteem wat veel druk opbouwt en het koelsysteem begint te tikken
alsof het heet word .
Kan het dat tijdens de laatste revisie de koppakkingen verkeerd gemonteerd zijn.
Hij heeft ook 3 bougies welke koolaanslag hebben na 5000 km
Bij de laatste revisie zijn er nieuwe zuigers en zuigerveren gemonteerd .
Ben nu wel teleurgesteld dat het niet op te lossen lijkt

Gr Johan
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door Gearz »

yellowstang1968 schreef: wo 04 dec, 2019 15:43 Kan het dat tijdens de laatste revisie de koppakkingen verkeerd gemonteerd zijn.
Dat kan maar dat kun je eenvoudig checken,
Als je kijkt aan de voorzijde van de koppen, en er een stukje van de koppakking uitsteekt onder de kop waar de kop op het blok zit dan is de pakking juist gemonteerd, als de pakking uitsteekt aan de achterzijde van de kop dan zit deze verkeerd om.


Wat je verder nog kunt controleren, om te beginnen..

-Wordt de radiateur gelijkmatig warm ? (zo niet dan zit er lucht in het systeem, zit de thermostaat er verkeerd om in, is deze defect of is de waterpomp defect).
-Is er een slang keihard als de motor op temperatuur is ? (Zo ja dan zit de thermostaat er verkeerd om in of is deze defect of lekt de koppakking mogelijk door en blaast de uitlaatgassen in het koelcircuit, je ziet dan ook kleine luchtbelletjes in de radiateur als de motor loopt)
-Is de temperatuursensor nog wel adequaat ?
-Is de waterpomp versleten of defect ? (zo niet, dan zie je circulatie in de radiateur en wordt de onderste radiatorslang heet ?)
-Ligt de koppakking er gedeeltelijk uit ? (moet er regelmatig koelvloeistof worden bijgevuld ? Komt er witte rook uit de uitlaat / is de koelvloeistof verontreinigd of is de motorolie vreemd van kleur of anders van substantie ?)
-Lekken de zuigerveren ? (compressie test doen en kijken of alle waardes gelijk en binnen tolerantie liggen)
-Zijn de bougie kabels versleten of beschadigd ? (Meet de weerstand met een multimeter, Maximaal +/- 12,000 ohm per 30.5 cm lengte)
-Gaat de radiateur dop open bij overdruk (komt er vloeistof uit de overloop ?)

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
yellowstang1968
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 28 aug, 2011 19:07
Locatie: westland

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door yellowstang1968 »

Michel,
Ik heb net even onder de kap gekeken maar ik zie niets uitsteken.
Niet aan de voorkant maar ook niet aan de achterkant.
Het zijn Felpro pakkingen.
Thermostaat is nieuw ik heb er nog een gat ingeboord i.v.m ontluchten.
Radiateurdop is ook nieuw 13 lbs
Waterpomp is nieuw
Bovenste radiateurslang word hard heel druk in het systeem.
Deze word ook heet.
Geen koelvloeistoflekkage geen witte rook geen vuile olie.
Temp sensor is volgens mij oké.
Ontsteking compleet vernieuwd door elektronische ontsteking.

Wat nu.
Ik heb een leaktest uitgevoerd deze geeft geen lekkage aan.
Compressietest uitgevoerd alles tussen de 125 en 135 .
Kool.op cilinders 2.5 en 8.
Ford Mustang 1968

Peugeot 108 2015
Volkswagen Golf4 1999
Gebruikersavatar
falcongek
Berichten: 899
Lid geworden op: di 16 nov, 2004 17:36
Locatie: Noord Holland

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door falcongek »

Hoi. Heb je je t stat gecontroleerd voordat je hem installeerde. Ik kwam er namelijk the hard way achter dat nieuw uit doos niet noodzakelijkerwijs goed betekent...
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppakking aanpassen?

Bericht door saf1908 »

Ik zou ook even zeker checken of je thermostaat goed is en of deze juist zit gemonteerd.

En vooral goed ontluchten. Voorkant auto zo hoog mogelijk opkrikken of op een helling zetten. Radiateurdop eraf (als auto nog koud is!), starten en auto minutenlang laten lopen tot de koelvloeistof opwarmt en de thermostaat opent. Je kunt dan de vloeistof door de radiateur zien stromen en waarschijnlijk zakt het niveau dan. Bijvullen en dan de dop er terug op doen.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”